וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרוניס נזף בשר נאמן: "חוק עוקף בג"ץ - בכייה לדורות"

גלעד גרוסמן

17.4.2012 / 18:03

בנאומו הציבורי הראשון מאז נכנס לתפקיד מתח נשיא בית המשפט העליון ביקורת על הצעת חוק-יסוד החקיקה שפרסם משרד המשפטים לפני שבועיים: "הנוסח הנוכחי מעורר קשיים לא מעטים"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר)

נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, מתח היום (שלישי) ביקורת על הצעת חוק-יסוד החקיקה שפרסם משרד המשפטים לפני שבועיים, ואשר גובשה ללא שיתוף שופטי העליון. "בנוסח הנוכחי מעוררת הצעת החוק קשיים לא מעטים. על כן, יש מקום לדיון מעמיק בהצעה, לשיתוף פעולה ולדיאלוג בין כלל הגורמים הרלוונטיים לשם שמירה על כך שהצעת החוק תבצר את משטרנו החוקתי, ולא תהווה 'בכיה לדורות'", אמר גרוניס.

בנאומו הציבורי הראשון מאז נכנס לתפקיד לפני כחודשיים, במהלך טקס השבעת שופטים, מתח גרוניס ביקורת על העובדה שחוק שנועד להיות "עוקף בג"ץ" גובש מבלי לשתף את השופטים, וכן הביע חשש מכך שהחוק עלול להיות מנוצל לרעה. "דומה שמיותר לומר שראוי כי תזכיר כה חשוב וכה מרכזי למשטרנו החוקתי יוגש לאחר עיון ושיתוף של בית המשפט העליון", אמר.

גרוניס הוסיף כי להסדר של סמכויות בית המשפט העליון אל מול הכנסת, יש חשיבות היסטורית. "הסדרת היחסים בין הפרלמנט לבין בתי המשפט בהקשר החוקתי והגדרה של ההיררכיה הנורמטיבית של דברי החקיקה לסוגיהם, הינם מרכיבים מרכזיים של חוקה. על כן, יש חשיבות עליונה להצעת חוק הבאה לטפל בנושא, שאמור היה להיות מוסדר עוד לפני שנים", אמר.

שר המשפטים: "פרסמנו את התזכיר על מנת לקבל את הערות הציבור"

עם זאת, הוא ציין שהצעת החוק הנוכחית, שיזם שר המשפטים, יעקב נאמן, "סוטה מבחינות שונות" מהצעות קודמות בנושא, ברומזו לכך שההצעה הנוכחית תאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שבג"ץ פסל ברוב של 65 ח"כים בלבד, בניגוד להצעה קודמת שדיברה על 70 ח"כים. "דומה שאותה הצעה יצרה איזון ראוי וטוב יותר בין בית המחוקקים לבין בית המשפט מאשר ההצעה שנתפרסמה לאחרונה", אמר.

"הצעת חוק-יסוד: החקיקה אוצרת הבטחה להסדרת סוגיות יסוד בדרך לחוקה שלמה לישראל. עם זאת, יש להישמר שלא יהא בה כדי לפגוע בנורמות החוקתיות הבסיסיות שהן חלק מהמסורת המשפטית, החוקתית והחברתית שלנו", הוסיף גרוניס. הוא ציין שהבסיס לחוק לקוח מהחוק הקנדי, אלא שהפרלמנט שם מעולם לא עשה בו שימוש. "כאשר מאמצים הסדר חוקתי, דוגמת פסקת ההתגברות, יש להבינו על רקע התרבות הפוליטית והחוקתית של מדינת המקור", ציין, ברומזו ככל הנראה על החשש שבישראל יעשה בחוק שימוש נרחב כדי לעקוף את בג"ץ.

שר המשפטים, שגם דיבר בטקס, התייחס לחוק ואמר: "ערב חג הפסח פרסם משרד המשפטים את תזכיר חוק יסוד החקיקה על מנת לקבל את הערות הציבור לתזכיר חשוב זה. אלה יישקלו בכובד ראש". הוא הוסיף כי "מאז 1975 לא הצליחה הכנסת להעביר חוק חשוב זה".

עוד באותו נושא
הצעה: הכנסת תוכל לחוקק חוקים "עוקפי" בג"ץ
דעה: חוק יסוד החקיקה - צעד חשוב להשלמת החוקה
פרס בטקס ההשבעה: ”המשפט לא יהיה כפוף לפוליטיקה”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully