וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות אלפים בכיכר תחריר: "סלימאן וישראל - יד אחת"

ניר יהב

13.4.2012 / 15:37

שוב כיכר תחריר שבקהיר מתמלאת, הפעם כדי להפגין נגד האפשרות שסגנו של מובארק יתמודד על הנשיאות. המוחים תלו כרזות של סלימאן שעליהן מגן דוד. סלימאן: "הם חטפו את המהפכה"

בכיכר תחריר שבקהיר התקהלו בצהריים (שישי) מאות אלפים של מפגינים, למחות נגד מועמדותו לנשיאות של סגן הנשיא לשעבר, עומאר סלימאן. הוא הגיש לפני ימים ספורים את מועמדותו לתפקיד נשיא מצרים, והעצרת נגדו נערכה תחת הכותרת "הפגנת-הענק להגנה על המהפכה". צעירים רבים תלו את תמונותיו של סלימאן ועליהן מגן-דוד, סמל לטענה כי הוא שיתף פעולה עם ישראל כשהיה ראש המודיעין המצרי.

אחרים נשאו שלטים שעליהם נכתב: "לא לשובו של סגן הנשיא המודח, לא למועמדותו של סלימאן, לא למועמדותו של הפושע". המפגינים הרבים נשאו גם כרזות שעליהן נכתב: "סלימאן וישראל הן יד אחת", "עם עומאר סלימאן ישראל תהיה בטוחה" ו"- סלימאן הוא מי שהטיל מצור על עזה וחילק את סודאן". המפגינים דרשו מסלימאן להסיר את מועמדותו, "משום שהוא שריד של המשטר המודח".

הפגנה בכיכר תחריר נגד מועמדותו לנשיאות מצרים של עומר סלימאן. אפריל, 2012. רויטרס
"לא לחזרתו של הסגן המודח, לא למועמדותו של סלימאן". הבוקר בתחריר/רויטרס

מוקדם יותר פוזרו ברחבי כיכר תחריר כרוזים נגד סלימאן שבהם נכתב כי מועמדותו של סלימאן לנשיאות היא בבחינת "איום על דרכה של המהפכה". עוד נכתב כי סלימאן צריך להסיר את מועמדותו משום שהמהפכה "המפוארת" לא בוצעה "נגד אדם בשם מובארק אלא נגד משטר שלם". לדברי כותבי הכרוז, צעירי המהפכה "לא יסכימו שאותם אנשים ישובו לשלטון" שכן "המהפכה הפילה את מובארק וסלימאן ברגע אחד של קונצנזוס עממי". לסיום נכתב כי סלימאן "הוא האויב הראשון של המהפכה אחרי מובארק" ולכן אסור לאפשר לו להתמודד לנשיאות.

סלימאן עצמו התראיין הבוקר לעיתון המצרי "אל-אהראם" ותקף קשות את האחים המוסלמים. "האחים המוסלמים חטפו את המהפכה מצעירי מצרים", אמר. "הם היו מלאים בטינה ושנאה רבות ורק רצו להתנקם ולשרוף את המדינה. כפי שראינו, הם חמושים ומאומנים ברמה הגבוהה ביותר. הם הצליחו לשרוף תחנות משטרה".

הוא אמר עוד כי החליט בסופו של דבר להתמודד בבחירות לנשיאות לאחר שחש שהציבור דורש זאת ממנו, "בעיקר לאחר שהאחים המוסלמים הפרו את הבטחתם שלא להתמודד לתפקיד הנשיא". סלימאן הוסיף שהוא בטוח שהאחים המוסלמים רוצים "להשתלט על השלטון ולקבל לידיהם נשיא, ראש ממשלה ופרלמנט". לדבריו, מצב זה עלול להביא לכך שהאחים המוסלמים "יחדרו לכל מוסדות המדינה ובכך נהפוך למדינה דתית".

הפגנה בכיכר תחריר נגד מועמדותו לנשיאות מצרים של עומר סלימאן. אפריל, 2012. רויטרס
רבים נדחקו בכיכר כדי למחות נגד מועמדותו של המועמד החילוני/רויטרס

בתוך כך הפרלמנט במצרים העביר אמש חוק האוסר על גורמים בכירים ששירתו תחת השליט המודח, חוסני מובארק, מלהתמודד בבחירות לנשיאות במדינה במשך עשר השנים הבאות. אולם, החוק ייכנס לתוקפו רק לאחר אישור המועצה הצבאית השולטת במדינה. החוק עשוי להביא לכך שסלימאן לא יוכל להתמודד בבחירות.

המועצה הצבאית צפויה להפיל את החוק שהועלה נגד סלימאן

אם ייושם, צפוי החוק לחסום גם את מועמדותו של אחמד שפיק, שכיהן בעבר כראש ממשלת מובארק. עם זאת, החוק לא יחול על שרים לשעבר, ולפיכך מועמדותו של שר החוץ ומזכ"ל הליגה הערבית לשעבר, עמרו מוסא, לא צפויה להיפגע.

ההחלטה הסופית נתונה בידי המועצה הצבאית, שעלתה לשלטון לאחר נפילתו של מובארק. כפי הנראה, סביר שהמועצה תבחר לדחות את ההצעה מאחר והיא מעוניינת לקדם גורמים מתונים כסלימאן במרוץ לנשיאות, וכן מאחר שקשריו של סלימאן עם הצבא נותרו יציבים מאז השנים בהן כיהן בצמרת השלטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully