וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקת האש בסוריה נכנסה לתוקף, בעולם מפקפקים

12.4.2012 / 6:30

ברחבי סוריה לא דווח הבוקר על לחימה, אך ארגון זכויות אדם טען כי קולות פיצוצים נשמעו סמוך לגבול לבנון. אובמה ומרקל: "המשטר לא ממלא אחר תוכנית אנאן"

תאגיד כאן

באדיבות הערוץ הראשון

הכוחות הלוחמים בסוריה - כוחות הביטחון של משטר אסד וארגוני האופוזיציה השונים - אמורים להניח את נשקם הבוקר (חמישי) ולהפסיק את הלחימה. עד כה לא דווח על לחימה לאחר כניסתה לתוקף של הפסקת האש, אך ארגון זכויות האדם הסורי הודיע כי קולות פיצוצים נשמעו בעיר זבאדני, סמוך לגבול לבנון, מעט לאחר מועד כניסת ההסכם לתוקף. עם זאת, לא ברור מה גרם לפיצוצים. תושבת העיר סיפרה כי במהלך הלילה היו הפגזות בעיר, אך לא היו תקיפות לאחר השעה 6:00. פעילי נוספים בערים חמה, חומס ובבירה דמשק דיווחו כי באזורם שורר שקט. עם זאת, אף אחד מהפעילים לא ציין כי ראה סימנים לכך שהטנקים יוצאים ממרכזי הערים, מהלך שאמור להיות חלק מהסכם הפסקת האש.

ברחבי העולם דרוכים לראות האם משטר אסד אכן יקיים את התחייבויותיו והאם הסכסוך העקוב מדם המתרחש בסוריה כבר למעלה משנה אכן מתקרב לקיצו. שגרירת ארצות הברית באו"ם, סוזן רייס, התייחסה להסכם אומרה כי להודעתו של צבא סוריה כי יפסיק את כל הפעילות הצבאית נגד המורדים יש "מעט אמינות, אם בכלל". רייס הוסיפה כי אין להבין את ההתחייבות, שהועברה על ידי דמשק לידי שליח הליגה הערבית והאו"ם למדינה, קופי אנאן, כהסכמה לתוכנית שש הנקודות של מזכ"ל האו"ם לשעבר. "חובת ההוכחה עדיין על המשטר הסורי ולא על האופוזיציה, ועליו להיות הראשון לפגוש את מחויבויותיו, בהתאם לתכנית אנאן", ציינה רייס. לדבריה של רייס, "סוריה הבטיחה והבטיחה והבטיחה, והפרה שוב ושוב ושוב את התחייבויותיה".

שגרירת ארה"ב באו"ם סוזן רייס מצביעה בעניין סוריה במועצת הביטחון, 4 בפברואר 2012. /Mary Altaffer, AP
"סוריה הבטיחה, הבטיחה והבטיחה, והפרה שוב ושוב ושוב". סוזן רייס/AP, /Mary Altaffer

מאוחר יותר הובע הפקפוק גם בדרגים הגבוהים יותר, בשיחת טלפון בין נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, וקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. "הנשיא והקנצלרית הביעו חשש משותף מכך שמשטר אסד לא ממלא אחר תנאי התוכנית המוסכמת של קפי אנאן וממשיך לפגוע בבני העם הסורי בברוטליות בלתי מקובלת", נאמר בהצהרה שפרסם הבית הלבן.

אתמול: עשרות הרוגים מאש כוחות הביטחון

אתמול הודיע הצבא כי יפסיק בבוקר את כל פעולותיו בשטח המדינה, אך ישמור על כוננות כדי שיוכל להתמודד עם כל התקפה מצד המורדים. "לאחר שכוחותינו החמושים עמדו בהצלחה במשימותיהם להילחם במעשים הנפשעים של כנופיות הטרור והשליטו את מרותם בכל שטח המדינה, הוחלט לסיים את כל הפעולות בבוקר", נאמר בדיווח שהועבר בטלוויזיה הממלכתית במדינה. בהודעה לא הוזכרה כלל הפסקת האש ומתווה אנאן.

בינתיים, דומה שאסד ניסה לשפר עמדות לקראת כניסתה לתוקף של ההפוגה. ארגוני זכויות אדם דיווחו אתמול כי כוחות שריון של צבא סוריה הפציצו את מרכז העיר חמה, ואת העיר רסתן. לפי דיווחי ועדות התיאום העממיות, עשרות נהרגו אתמול מאש כוחות הביטחון ברחבי סוריה.

עוד בנושא
סוריה: ”מחר נפסיק האש”; בינתיים - הטבח בערים נמשך
168 הרוגים אתמול, אנאן: אסד הבטיח לכבד הפסקת האש
אנאן למועצת הביטחון: ”עשו כל מאמץ להפסקת האלימות”

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully