וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו בפיתוח העולמי של צה"ל: פגז טנק מושהה

9.4.2012 / 10:39

בקיץ הקרוב ייכנס לשימוש בחיל השריון פגז חדש בשם "חצב", ומסוגל לחדור דרך קירות ולהתפוצץ רק לאחר מכן, ונועד להתמודד עם מחבלים המסתתרים בבתים. "ימזער הפגיעה בסביבה"

דובר צה"ל

(צילום: דובר צה"ל, עריכה: גדי וינסטוק)

על רקע האפשרות למבצע רחב היקף ברצועת עזה, בצה"ל מגבירים את המאמץ לפיתוח אמצעי לחימה חדשניים שמטרתם לסייע בלחימה נגד מחבלים המסתתרים במבנים. כחלק מתהליך זה, במהלך הקיץ הקרוב ייכנס לכשירות מבצעית בחיל השריון פגז טנק חדש העונה לשם "חצב", המהווה חידוש עולמי ומסוגל לחדור לבתים ולהתפוצץ רק בתוכם.

בכל הרצאה בצה"ל הנוגעת לתמרון צבאי, יודעים הנוכחים לדקלם כי אין תחליף לקטלניות ולעוצמת האש של הטנק בלחימה רבת עצימות. אולם, במלחמת לבנון השנייה ובמבצע עופרת יצוקה נתקל הטנק בקושי לפגוע במחבלים שהסתתרו בבתיהם. "במסגרת לקחי הלחימה בשטחים בנויים, התברר כי הטנק שמזהה מחבל במבנה יורה לעברו פגז, אך מרבית האנרגיה שלו נהדפת מחוץ למבנה מאחר והוא מתפוצץ ברגע המגע עם הקיר הראשון", סיפר ראש מדור תחמושת כבדה בזרוע יבשה, רב-סרן אלכס גינטרוב.

פגז "חצב", אפריל 2012. דובר צה"ל
"פגז בעל השהייה שחודר את הקיר ואז מתפוצץ. כך, ההדף והלחץ נשמרים בתוך המבנה והקטלניות שלו עולה". פגז החצב בפעולה/דובר צה"ל

לפיכך, בזרוע היבשה החליטו לפתח פגז שיידע להתמודד בהצלחה עם אותן בעיות שעלו בסבבי הלחימה הקודמים. פגז ה"חצב", בקוטר 120 מ"מ, פותח על ידי מנהלת טנק המרכבה בסיוע החטיבה הטכנולוגית של זרוע יבשה, ונועד לחדור את הקיר הראשון במבנה ורק לאחר מכן להתפוצץ. "הצלחנו לייצר פגז בעל השהייה שחודר את הקיר ואז מתפוצץ. כתוצאה מכך, ההדף והלחץ נשמרים בתוך המבנה וכך הקטלניות שלו עולה. רמת הדיוק שלו גבוהה וככה הטנק הופך כלי לפעולה צבאית כירורגית שממזערת את הפגיעה בסביבה", הוסיף רב-סרן גינטרוב. לאחר סדרת ניסויים שהסתיימה לאחרונה הוחלט להתחיל ולצייד את הטנקים הצה"ליים בתחמושת החדשה. פגז ה"חצב" הוא ראשון מסוגו בעולם, למעט פגז נוסף מתוצרת גרמניה – אולם עלותו של האחרון גבוהה יותר ואיכותו נמוכה מביצועי הפגז הצה"לי החדש.

לקריאה נוספת:
רכש כבד: בצה"ל חוששים מהצטיידות בטנק החדיש
צפו: ביצועי המזל"ט שידווח ישר לשעון המפקד בשטח
המל"ט המתקדם בעולם התגייס לשירות בצה"ל
חיל התותחנים חושף: היתרון של צה"ל במלחמה הבאה

לפנייה לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully