וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן בטהרן, "מו"מ הגרעין יחודש ב-13 באפריל"

משה-חי הגיגת

28.3.2012 / 11:07

עם ביקור ראש ממשלת טורקיה באירן נקבע תאריך לשיחות עם המעצמות, שיתקיימו כנראה באיסטנבול. הביקור נערך בזמן משבר עמוק ביחסי טהרן-אנקרה, בשל עמדותיהן המנוגדות כלפי אסד

האם ביקורו של ראש ממשלת טורקיה באירן יביא בשורה עולמית? בשורה אחת קטנה הוא כבר הביא הבוקר (רביעי): בתום פגישתו של רג'פ טייפ ארדואן בטהרן עם שר החוץ האירני, עלי אכבר סאלחי, הודיע האחרון כי השיחות המתוכננות בין אירן לקבוצת ה"5+1" (חמש חברות מועצת הביטחון של האו"ם וגרמניה), עליהן הוכרז בתחילת החודש והן מתוכננות להתקיים בטורקיה, יחלו ב-13 באפריל. סאלחי הוסיף כי איסטנבול, שם הופסק לאחרונה המשא-ומתן בנושא בינואר 2011, מסתמנת כמקום "הטוב ביותר" לקיום השיחות, אולם הודעה רשמית בנושא תימסר רק בימים הקרובים על ידי הממונה על המגעים בנושא הגרעין מטעם אירן, סעיד ג'לילי. גם שגריר טורקיה באירן צוטט היום בתקשורת האירנית באומרו כי מדינתו "מוכנה ומזומנה" לארח את השיחות.

מצד המעצמות טרם נמסרה תגובה. אתמול התייחסה לנושא שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, ואמרה כי "טרם נקבע תאריך". גם בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), לא יכלו היום עדיין לאשר את הדיווח, על פי דיווח סוכנות הידיעות הצרפתית.

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד (ימין) עם ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן (שמאל). vahid salemi, AP
ארדואן לצד אחמדינג'ד, בביקורו בטהרן בדצמבר 2006/AP, vahid salemi

סאלחי, שקיבל לפנות בוקר את פני ארדואן בשדה התעופה, הבהיר, עם זאת, כי למרות ההתמקדות הבינלאומית בנושא הגרעין, למעשה, הנושא המרכזי על סדר היום של הביקור יהיה היחסים הבי-לטרליים בין שתי המדינות. "לשתי המדינות יחסים רחבים ועמוקים", ציין, "ובביקור הזה נדון בדרכים להרחיב את הסחר והיחסים הכלכליים".

ארדואן בשליחות אובמה?

ארדואן נחת בטהרן בשעות הלילה לביקור בן יומיים. נלווית אליו פמליית-ענק, הכוללת בין היתר את שר החוץ אחמט דאווט-אולו ואת שרי האנרגיה, האוצר, הבינוי ואיכות הסביבה, כמו גם ראש המודיעין הטורקי האקאן פידאן, סגן הרמטכ"ל, ראש הסוכנות הגרעינית הטורקית ועוד שלושה חברי פרלמנט. בהמשך היום ייפגש ארדואן עם הנשיא מחמוד אחמדינג'ד ועם סגנו, מוחמד רזא רחימי, כמו גם עם יו"ר הפרלמנט האירני (המג'לס), עלי לאריג'ני. סדר יומו כולל גם חנוכה של "מרכז התרבות הטורקית" בטהרן, ולאחר מכן מסע צליינות דתי לעיר משהד.

למרות הבעת הנכונות הטורקית לשמש כמתווכת בין אירן למערב, הביקור מתרחש למעשה בימים של מתיחות רבה בין טהרן לאנקרה. נושא המחלוקת המרכזי הוא היחס לנשיא סוריה בשאר אסד - שאירן מתייצבת לימינו ללא סייג ומסייעת לו רבות, כלכלית וצבאית, ואילו טורקיה הפנתה לו את גבה, וכעת מסתמנת כמדינה העוינת ביותר כלפיו בעולם, כשהיא מארחת את ראשי האופוזיציה הסורית ואת כוחות המורדים, ולפי דיווחים רבים, מסייעת להם כספית ולוגיסטית ואף מספקת להם נשק. נושא מחלוקת מרכזי נוסף הוא המכ"ם האמריקאי "אקס בנד" שהוצב לפני מספר חודשים בטורקיה במסגרת חברותה בנאט"ו. הטורקים ניסו להרגיע את אירן ולהסביר כי הוא לא ישמש נגדה, אולם האירנים זועמים, בעיקר משום שגם ישראל מחוברת לאותה רשת מכ"ם.

לפי כמה דיווחים מהימים האחרונים, ארדואן צפוי לייצג את מעצמות המערב בטהרן לא רק בנושא הגרעין, אלא גם בנושא הסורי, בניסיון להפעיל על אירן לחץ לחדול מתמיכתה באסד. כך למשל, בתום הפגישה שקיים ארדואן בתחילת השבוע עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה, בשולי ועידת הבטיחות בגרעין הבינלאומית בסיאול, אמר לסוכנות רויטרס גורם אמריקאי כי ארדואן הבטיח לבן שיחו כי יעלה בשיחותיו עם האירנים את נושא המשך הסיוע לשלטונות סוריה. סגן היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, בן רודס, הוסיף כי שני המנהיגים דנו בפגישתם, בין היתר, בסיוע למורדים הסורים, אם כי לא באספקת נשק, אלא רק בתרופות וב"אמצעי קשר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully