וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קופי אנאן מונה לשליח מיוחד לדמשק; "ידידי סוריה" מתכנסים

ניר יהב

24.2.2012 / 11:20

מזכ"ל האו"ם לשעבר מונה על ידי הארגון והליגה הערבית לשמש כשליח מיוחד מטעמם למדינה השסועה שם ינסה "להביא לקץ האלימות". כ-70 מדינות יקראו לאסד: "נצור האש תוך 72 שעות"

צפו: המורדים מסתערים על עמדה של הצבא בחומס, אתמול

לאחר שהצעת הליגה הערבית להדחת הנשיא הסורי בשאר אסד נדחתה במועצת הביטחון של האו"ם, הליגה הערבית והאו"ם הכריזו הלילה (שישי) כי ינקטו בצעד נוסף לפתרון המשבר בסוריה – מינוי מזכ"ל האו"ם לשעבר, קופי אנאן, לשליח מיוחד מטעמם בנושא הסורי. במקביל, קבוצת המדינות החברות ב"ידיד סוריה" צפוייה להתכנס היום ולקרוא לאסד להפסיק את האלימות.

אנאן, קודמו של מזכ"ל האו"ם הנוכחי באן קי-מון, "יפעל על מנת להביא לסופם של האלימות וחילול זכויות האדם בסוריה, וכן יקדם פתרון הוגן למשבר", כך נמסר בהודעה רשמית מטעם האו"ם. המינוי נעשה בהחלטה משותפת של באן קי-מון ומזכ"ל הליגה הערבית, נביל אל-ערבי, ועל פי ההערכות נועד לקדם את יוזמת הליגה הערבית לפיה כצעד ראשון, על אסד לפרוש מתפקידו לטובת סגנו, פארוק א-שארע. עוד דווח כי אל-ערבי ובאן קי-מון קבעו כי סגנו של ענאן בתפקידו כ"שליח הבינלאומי הרשמי לסוריה" יהיה בעל אזרחות ערבית.

"אני מצפה לשיתוף פעולה מלא של כל הצדדים המעורבים, על מנת לקדם את המאמץ הנחוש והמשותף של האו"ם והליגה הערבית לשים קץ לאלימות והפרת זכויות האדם בסוריה, וכן על מנת לקדם פתרון בלתי אלים למשבר במדינה", אמר אנאן בהצהרה שפורסמה מספר שעות לאחר המינוי.

היום תתכנס ועידת "ידידי סוריה"

על רקע מינויו של אנאן, הזוועות בסוריה הובילו עשרות מדינות, מערביות כמו גם מוסלמיות, לפעול לסיום המשבר במדינה. לשם כך תתכנס היום בטוניסיה, בה החלו אירועי "האביב הערבי" לפני כשנה, ועידת "ידידי סוריה" - אליה הוזמנו יותר מ-70 מדינות. דוברת משרד החוץ האמריקני, ויקטוריה נולנד, מסרה כי האירוע יתקיים "כחלק ממאמצינו המתמשכים, יחד חברותינו ובעלות בריתנו, לגבש את הצעדים הבאים שיעצרו את טבח העם הסורי ויהפכו את סוריה לדמוקרטיה".

בסופו של האירוע, צפויה הוועידה לפרסם הודעה שתקרא למשטר הסורי להפסיק את האש ולאפשר הכנסת ציוד הומניטרי לאזורים הנצורים תוך 72 שעות, ולחומס בפרט. אם המשטר הסורי לא ייענה לקריאה של המדינות והארגונים, הוא צפוי לספוג סנקציות חריפות נוספות.

המדינות ידרשו גם מדמשק לאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לערים במצור ובעיקר חומס, דרעא וזבדאני וכן לאזורים מסוגרים נוספים. כמו כן, המדינות החברות בקבוצת "ידידי סוריה" יאמרו לאסד כי אם תיפסק האלימות, הסיוע יישלח למדינה בתוך 48 שעות. בנוסף, המדינות יבהירו כי בכוונתן לאכוף כל סנקציה שתוטל על המשטר הסורי, כולל איסורי כניסה למדינות של בכירים סורים, הקפאת נכסים, הפסקת רכישה של נפט סורי, הורדת דרג בקשרים הדיפלומטיים ועצירת משלוחי נשק לממשלה הסורית.

הטבח בחומס נמשך: טנקים בשכונת באבא עמר. צילומי חובבים שהועלו לרשת, רויטרס
הטבח נמשך - טנקים בחומס./רויטרס, צילומי חובבים שהועלו לרשת

העיתון "אל-חיאת" הרואה אור בלונדון השיג את נוסח הודעת הסיכום של מפגש "ידידי סוריה", ודיווח כי בהודעה צפויה הוועדה לגנות בתוקף את האלימות של המשטר כלפי האזרחים ולקבוע כי המשטר מבצע "פשעים נגד האנושות". עוד קוראת ההודעה להגיע לפתרון "לא צבאי" של המשבר בסוריה, ולתמוך ביוזמת הליגה הערבית להתפטרותו של אסד. בנוסף, היא קוראת להכיר במועצה הלאומית הסורית כנציג הלגיטימי של העם הסורי.

רוסיה, אשר הטילה וטו במועצת הביטחון על ההצעה להתערב בנעשה בסוריה, לא תיקח חלק באירוע, על אף שיחה שקיים מלך סעודיה עבדאללה עם נשיא רוסיה, דימיטרי מדבדב, בה אמר המלך הסעודי לעמיתו כי שיחות עם המשטר הסורי לא יועילו בפתרון המשבר בסוריה. סין, אשר הטילה וטו על יוזמת הליגה הערבית אף היא, הודיעה רשמית כי גם היא לא תשתתף בוועידה.

בתוך כך, חמישה בני אדם נהרגו הבוקר בהפגזה של צבא סוריה על שכונת באבא עמרו בעיר חומס, כך לדברי גורמי אופוזיציה במדינה. "באבא עמרו מופגזת על ידי תותחי 122 מילימטרים המוצבים מסביב לעיר", מסר הפעיל מוחמד אל-חומסי לסוכנות רויטרס, "אב ובנו בן ה-14 הם שניים מההרוגים. הם ניסו להימלט מההפגזה כשרסיסים פגעו בהם ברחוב". מניין ההרוגים בסוריה מתקרב בצעדי ענק אל עבר 9,000 בני אדם, מאז פרוץ ההתקוממות במדינה בחודש מרץ אשתקד. כמו כן, מאז החלה ההפגזה הכבדה על העיר חומס בימים האחרונים נהרגו בה מאות בני אדם ונפצעו אלפים.

המשבר בסוריה - כותרות אחרונות:
ערב הסעודית: נהיה הראשונים לשלוח כוחות לסוריה
הטנקים שבו לחומס; הצבא הרג 13 בני משפחה בחמה
"שלטונות סוריה מנסים לפגוע בעיתונאים זרים"


לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully