וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפקחים שבו מאירן: "מסתירה בסיס נשק גרעיני"

22.2.2012 / 14:22

אנשי סבא"א חזרו מאירן בידיים ריקות, ועם סיבה נוספת לחשוד - מדוע נאסר על המשלחת לסייר בבסיס פרצ'ין, החשוד כאתר שבו ערכו האירנים ניסויים מתקדמים בנשק גרעיני

הפקחים מטעם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) הודיעו היום (רביעי), עם שובם מביקור נוסף בטהרן, כי לא הצליחו להגיע להסכם עם אירן בנוגע לפיקוח על תוכנית הגרעין השנויה במחלוקת שלה. כמו כן, אמרו הפקחים כי במהלך ביקורם באירן לא הורשו להיכנס לאתר הצבאי פרצ'ין, בו ככל הנראה מתרחשים ניסויים בנשק גרעיני.

מטרתו העיקרית של צוות הפקחים בביקור האחרון הייתה לערוך סיור באתר פרצ'ין, הממוקם כ-30 קילומטרים מדרום-מזרח לבירה טהרן, ומשמש ככל הנראה לייצור תחמושת, טילים וחומרי נפץ. הבסיס נחשף לראשונה לגורמים מערביים בשנת 2004, וכבר אז עלה החשש כי נערכים בו ניסויים תת-קרקעיים בחומרי נפץ בעלי עוצמה גבוהה. בשנת 2005 בבסיס אף נערכה ביקורת מטעם סבא"א, אשר דיווחה כי לא התגלו בבסיס ממצאים מחשידים.

עם זאת, לקראת פרסום הדו"ח האחרון של סבא"א, הודלף לתקשורת העולמית מידע ממנו מצטיירת תמונה אחרת של הנעשה בבסיס. על פי הדיווחים, האירנים ערכו במקום שורת ניסויים כהכנה לשלב הרכבת הפצצה, העתידה לשאת את הנשק הגרעיני ליעד התקיפה. כמו כן, בבסיס נערכו הדמיות ממוחשבות מתקדמות של תגובת השרשרת בביקוע גרעיני – אשר היא האחראית לפיצוץ בפצצת אטום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תצלום לווין של האתר הצבאי פרצ'ין בשנת 2004/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרסום הדו"ח של סבא"א בנובמבר האחרון אישש את חששות המערב, כשחשף כי בפרצ'ין נמצא מכל מתכת גדול המשמש ככל הנראה לפיצוצים מבוקרים הקשורים לניסויים בנשק גרעיני. הדו"ח, שגרר את החמרת הסנקציות על אירן מצד המערב, העלה את ההערכה כי אירן כבר הגיעה להישגים גרעיניים בתחום הצבאי. להגדרת הדו"ח, הממצאים מהווים "אינדיקציה מבוססת לאפשרות של פיתוח נשק".

אירן מצדה ממשיכה לדחות את הטענות לפיהן האתר משמש לניסויים בנשק בלתי קונבנציונאלי. עם זאת, על פקחי סבא"א נאסר בתוקף לסייר באתר בשנית במהלך שהייתם באירן. "במהלך המו"מ, סבא"א ביקשה לקבל גישה לאתר הצבאי בפרצ'ין, אך אירן סירבה לתת את רשותה לסיור", נמסר הבוקר בהודעה מטעם הסוכנות. כמו כן, נמסר כי מאמצים אינטנסיביים נעשו על מנת להגיע להסכמה על מסמך שנכתב לצורך המו"מ, הנקרא "הבהרת סוגיות בלתי פתורות", בנושא תכנית הגרעין האירנית. "לצערנו, לא הגענו להסכמה על המסמך", מסרה סבא"א.

אירן טוענת בתוקף כי תכנית הגרעין שלה מיועדת לשימוש אזרחי, ולא נועדה להסוות תכנית לפיתוח נשק בלתי קונבנציונאלי כפי שטוענים במערב. רק היום חזר המנהיג העליון של אירן, האייתוללה עלי חמינאי, והבהיר כי הגרעין האירני נועד למטרות אזרחיות בלבד, והוסיף: "בעזרת אללה, ותוך התעלמות מהתעמולה, תכנית הגרעין של אירן תמשיך להתקדם בנחישות וברצינות. לחצים, סנקציות והתנקשויות לא יישאו פרי. אין מכשולים שיוכלו לעצור את פרויקט הגרעין של אירן".

אירן מאיימת: "נפעל ראשונים"

כישלון תהליך ההתדיינות בין סבא"א לאירנים עלול להוסיף למתח המתגבר בין אירן למערב, אשר בחודשים האחרונים הגביר את הסנקציות בתחום רכש הנפט מאירן. כמו כן, חוסר ההסכמה עלול להכשיל את הניסיונות לחידוש המו"מ בנושא הגרעין בין אירן לבין המעצמות - גרמניה וחמש המדינות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם.

בשבוע שעבר הפגין המערב אופטימיות מחודשת לאור האפשרות של חידוש המו"מ עם אירן בנושא הגרעין, בייחוד לאחר ששרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, קיבלה מכתב מטהרן בו הוצהר כי השלטון מעוניין בחידוש המו"מ ללא כל תנאים מוקדמים, וכי הוא מבטיח להציג "יוזמות חדשות".

עם זאת, מוחמד חג'אזי, קצין בכיר במשמרות המהפכה של אירן, צוטט השבוע בתקשורת האירנית באומרו כי אירן לא חוששת לנקוט בצעדי מנע נגד אויביה מהמערב, במידה והם יאיימו על תכנית הגרעין. "האסטרטגיה שלנו היא שאם נרגיש שאויבינו מעוניינים לסכן את האינטרסים הלאומיים של אירן, וגם יראו את הכוונות הללו בשטח, אנחנו נפעל ראשונים מבלי לחכות להם", אמר לסוכנות הידיעות פארס.

החזית האירנית - כותרות אחרונות:
אזרבייג'ן: נעצרה חוליית טרור הקשורה לאירן וחיזבאללה
עוד לחץ על אירן: גם סין והודו יקצצו יבוא נפט
גורם בכיר: "ארה"ב לוחצת על ישראל לא לתקוף באירן"
צבא אירן פתח בתרגיל הגנה על מתקני הגרעין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully