וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפו: דגל המורדים בלב דמשק; מפגינים נורו בעיר

ניר יהב ורויטרס

21.2.2012 / 10:55

אי השקט נמשך בבירת סוריה: 4 נפצעו הלילה בהפגנת מאות שפוזרה באש חיה. במקביל נמשכת כתישת חומס, שם נחתו הבוקר 200 פגזים בשעה - אך התושבים נחושים: "הצבא לא יעז להיכנס"

רויטרס, צילומי חובבים שהועלו לרשת

(צילום: רויטרס, צילומי חובבים שהועלו לרשת; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

שלושה ימים לאחר מפגן המחאה הגדול הראשון בלבה של בירת סוריה, דמשק, שם הפגינו בשבת אלפי אזרחים נגד השלטון סמוך לארמון הנשיא אסד, ואחד מהם נורה למוות, התחדשו הלילה (שלישי) ההפגנות בעיר - ושוב נבלמו על ידי ירי אש חיה של כוחות הביטחון. כך דיווחו לפנות בוקר פעילים בעיר. "מאות מפגינים נאספו בכיכר המרכזית של שכונת חג'ר אל-אסווד. לפתע הגיעו אוטובוסים מלאים בשוטרים ובאנשי ה'שביחה' (המיליציה הנאמנה לשלטון), והם החלו לירות אל תוך הקהל". לדבריו, ארבעה בני אדם נפצעו מהירי, ונלקחו לטיפול בבתים פרטיים - בשל החשש שייעצרו או יפונו לבתי חולים.

ברשת פורסמו סרטונים המתעדים את ההפגנה, בה נראים מאות בני אדם צועדים בשכונה, נושאים עמם שלטים להבעת הזדהות עם העיר הנצורה והמופגזת חומס, וקוראים קריאות "העיניים מזילות דמעה לזכר החללים הצעירים של סוריה". עוד ניתן לראות כי כמה מהמפגינים הבעירו צמיגים, חסמו את תנועת המכוניות וגרמו לפקק תנועה ענקי בלב העיר.

כותרות אחרונות מסוריה:
הצלב האדום במגעים להפסקת אש; אסד: "נמשיך ברפורמה"
ההתקוממות הגיעה לדמשק: "לא תהיה מקלט לבשאר"
דיווח: הספינות מאירן יאזינו למתנגדיו של אסד
סין מגבה את אסד: "לערוך את משאל העם במהירות"

הלוויה של הרוגי הפגנות נגד השלטון בבירת סוריה, דמשק, 18 בפברואר 2012. רויטרס
דקות מראמון אסד. הפגנת האלפים בשבת האחרונה בשכונת אל-מזה בדמשק/רויטרס

סרטון נוסף שפורסם ברשת מתעד אירוע נוסף שהתרחש אתמול בבירה הסורית: נראים בו כמה צעירים מניפים דגלים מתוצרת ביתית המזוהים עם המורדים (דגל סוריה הישן, מלפני שלטון אסד), בין היתר מעל גשר ועל עמוד תאורה. לקראת סוף הסרטון נשמע פיצוץ עז, והמצלמה מזדעזעת וכובה. לא ברור מה התרחש לאחר מכן.

חומס: לפחות 12 הרוגים בהפגזה הבוקר

בתוך כך, ממשיכים כוחות הביטחון הסורים לכתוש את השכונות המורדות בחומס, המופגזות זה היום ה-18 ברציפות, ובראשן באבא עמרו, שכבר הפכה לשכונת רפאים. לפי הדיווחים, הבוקר נחתו בשכונה 250 פגזים, מהם 200 בתוך שעה, באחת ההתקפות המסיביות ביותר עד כה על העיר. בהפגזה נהרו לפי הדיווחים לפחות 12 בני אדם - המתווספים למאות הרוגים ואלפי פצועים בעיר בחודש האחרון בלבד.

למרות המצב הטראגי בעיר, תושביה ממשיכים לדווח על מורל גבוה. "למרות המצור, ההרס והטרגדיות, התושבים מסרבים לראות בחומס עיר פגועה שעברה פורענות", צוטט היום אבו עלי חסן, פעיל אופוזיציה בעיר, בעיתון "א-שרק אל-אווסט" הרואה אור בלונדון. "הם רואים בה עיר של גאווה שהקריבה קורבנות".

תושבים בעיר חומס, בהם פצועים, מסתתרים במקלט בזמן הפגזת העיר בידי צבא סוריה, פברואר 2012. רויטרס
טיפול בפצוע מההפגזות במקלט בחומס, אתמול/רויטרס

חסן סיפק פרטים רבים על המצב בעיר ועל התנהלות כוחות המורדים בתוכה. לדבריו, אתמול הייתה חומס נתונה למתקפה קשה של מרגמות. הוא הוסיף ואמר כי פגזים רבים נוחתים בתוך הבתים בשכונות, והורגים ילדים ואזרחים חפים מפשע. "מספר ההרוגים מקרב חיילי 'הצבא הסורי החופשי' (מחתרת העריקים) נמוך בהרבה ממספר האזרחים שנהרגו", אמר.

רוסיה מחרימה את "ידידי סוריה"

ובכל זאת, בניגוד לדיווחים אתמול על כך שהצבא נערך להיכנס קרקעית לעיר, העריך חסן כי צבא לא ייכנס קרקעית לתוך באבא עמרו, משום ש"בתוך דקות הם יחטפו מהלומה מחיילי 'הצבא הסורי החופשי'".

עריקים מצבא סוריה שהצטרפו לצבא הסורי החופשי בשכונת אל-ביאדה, פרבר של העיר חומס, פברואר 2012. רויטרס
משיגים נשק מסוחרים ומעריקים. לוחמים של "הצבא הסורי החופשי" בשכונת אל-ביאדה בחומס/רויטרס

עוד לדברי חסן, המורדים נגד משטרו של אסד בעיר מקבלים נשק ותחמושת מסוחרים ומחיילים שערקו משורות הצבא. חלק מהנשק אף נלקח שלל, לדבריו, מכוחות של הצבא.

תושבי העיר, לדבריו, יכולים לסמוך רק על עצמם, לנוכח העדרה של עזרה מבחוץ: "האנשים כאן לא סומכים על הליגה הערבית, לא על 'המועצה הלאומית הסורית' (מסגרת הגג של האופוזיציה היושבת בטורקיה) ולא על העולם כולו, אלא על בניהם הפעילים ב'צבא הסורי החופשי'. המורדים בחומס אינם מרוצים מהתנהלותה של המועצה הלאומית, שלא מסייעת בכלל לעיר, למרות מעשי הטבח הנעשים כאן. הגיע אלינו אף מידע לפיו גורמים בכירים במועצה אינם רוצים להפיל את שלטון - אסד אלא להתחלק איתו בשלטון. יש לבדוק את המידע הזה".

תושבים בעיר חומס, בהם פצועים, מסתתרים במקלט בזמן הפגזת העיר בידי צבא סוריה, פברואר 2012. רויטרס
תושבי חומס במקלטים, השבוע/רויטרס

במישור הבינלאומי, נמשכות ההכנות לכינוס ועידת "ידידי סוריה" ביום שישי השבוע בטוניס, בחסות מעצמות המערב והליגה הערבית. רוסיה כבר הודיעה כי תחרים את המפגש, משום ששלטונות סוריה לא יהיו מיוצגים בו.

לפניות לכתב:
nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully