וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגעים להפסקת אש בסוריה; אסד: "נמשיך ברפורמה"

ניר יהב ורויטרס

20.2.2012 / 19:00

הצלב האדום דן עם השלטונות והמורדים על הפסקת אש בת שעתיים, כדי לאפשר העברת סיוע לתושבים. פעילים בחומס מדווחים כי הצבא מתגבר כוחותיו, ונערך לכיבוש השכונות המורדות

הצלב האדום הבינלאומי מנהל מגעים עם שלטונות סוריה וכוחות המורדים במדינה בעניין הכרזת הפסקת אש זמנית כדי שניתן יהיה להושיט סיוע הומניטרי לאזרחים הלכודים במוקדי הלחימה הקשים ביותר - כך אישרו היום (שני) בצלב האדום לרויטרס.

מקורות דיפלומטיים במטה הארגון בז'נבה מסרו כי בצלב האדום - סוכנות הסיוע היחידה בעולם שפועלת כיום בשטח סוריה - מקווים שהמגעים יאפשרו להכריז על הפסקת אש בת שעתיים, במוקדי הלחימה העיקריים, בהם העיר חומס, המופגזת זה 17 ימים ברציפות על ידי הצבא.

החזית הסורית - כותרות אחרונות:
ההתקוממות הגיעה לדמשק: "לא תהיה מקלט לבשאר"
דיווח: הספינות מאירן יאזינו למתנגדיו של אסד
סין מגבה את אסד: "לערוך את משאל העם במהירות"

הפגנה נגד שלטון אסד בעיירה כפר נבל שבמחוז אידליב, צפון סוריה, 19 בפברואר 2012. רויטרס
תושבי כפר נבל שבמחוז אידליב הצפוני מראים מה הם חושבים על הצורה בה משחקות מעצמות העולם "בדם הסורי"/רויטרס

"הצלב האדום בוחן מספר אפשרויות להושטת סיוע הומניטרי, שהצורך בו הוא דחוף ביותר", מסרה דוברת הארגון, קרלה חדד. "לשם כך, תידרש הפסקה של הלחימה באזורים הקשים ביותר, כדי לאפשר גישה נוחה לעובדי הצלב האדום והסהר האדום הערבי לאנשים הנזקקים".

בתוך כך, נשיא סוריה בשאר אסד חזר היום על גרסתו הקבועה, לפיה "קבוצות טרור חמושות" מנסות לפגוע במדינה ובחברה הסורית, תוך שהן מקבלות נשק וסיוע כלכלי מגורמים מחוץ לסוריה. "מטרתן היא לפגוע ביציבות של סוריה ולהכשיל את כל המאמצים למציאת פתרון, בעיקר את הרפורמות", אמר אסד בפגישה שקיים בדמשק עם ראש ועדת יחסי החוץ של הפרלמנט הרוסי, אלכסיי פושקוב.

נשיא סוריה בשאר אסד מארח את אלכסיי פושקוב, יו"ר ועדת יחסי החוץ של הפרלמנט של רוסיה, 20 בפברואר 2012. רויטרס
"תודה לידיד". אסד מארח את פושקוב, היום בדמשק/רויטרס

אסד הודה לעם הרוסי "הידיד" ולהנהגה הרוסית על עמדתם כלפי המתרחש בסוריה. פושקוב הבהיר כי ארצו תומכת ברפורמות בסוריה ובמציאת פתרון שיביא לסיום המשבר באמצעות דיאלוג בין הפלגים, "וללא התערבות חיצונית".

תושבי חומס יתנגדו "עד האחרון שבהם"

בינתיים בשטח, ממשיך צבא סוריה לכתוש את מוקדי ההתנגדות. פעילי אופוזיציה בחומס דיווחו היום כי הצבא ממשיך להפגיז את העיר, ואף משגר אליה כוחות תגבורת, לקראת מה שמסתמן כמבצע קרב לכיבוש מחדש של השכונות בעיר המוחזקות בידי המורדים, ובראשן שכונת באבא עמרו. "האובדן בחיי אדם יהיה עצום, אם הם ינסו לכבוש את באבא עמרו", אמר היום ראש ארגון זכויות האדם הסורי היושב בלונדון, ראמי עבד א-רחמן, שהוסיף כי לפחות חמישה בני אדם נהרגו היום בהפגזה הנמשכת של השכונה. פעיל בעיר בשם מוסטפא אוסו אמר לסוכנות AP כי הוא אינו סבור שהשלטונות יצליחו לכבוש מחדש את העיר, שכן תושביה יתנגדו "עד האחרון שבהם".

כתובת גרפיטי "הלאה בשאר" על חומת בית ספר ברובע באב שרקי, דמשק בירת סוריה, פברואר 2012. רויטרס
"הלאה בשאר": גרפיטי על חומת בית ספר, השבוע ברובע באב שרקי בדמשק/רויטרס

בד בבד, דיווחו היום פעילי אופוזיציה בעיר חמה, שמצפון לחומס, כי כוחות הביטחון הסוריים הקימו עשרות מחסומים בעיר, ובודדו את שכונותיה זו מזו. "חמה מנותקת מהעולם החיצון", נמסר בהודעה מטעם האופוזיציה בעיר. "אין קווי טלפון, אין רשת סלולרית ואין אינטרנט. מעצרים מבית לבית מתבצעים על בסיס יומיומי, שוב ושוב באותן שכונות". כוחות הצבא הרחיבו בימים האחרונים את שליטתם בחמה, לאחר שבשבוע שעבר התמקדו בפרבריה הצפוניים, שסיפקו מחסה ללוחמים רבים ממחתרת המורדים, ה"הצבא הסורי החופשי".

סגן ראש הממשלה והשר לענייני מודיעין, דן מרידור (ליכוד), אמר היום במהלך תדרוך לעיתונאים זרים כי "התמונות של תותחים המפגיזים את חומס, של ההרוגים והפצועים, צריכות לזעזע את כל מי שיש בו רגישות אנושית וחוש מוסרי. אסור לשתוק מול זוועות כאלה". מרידור הוסיף כי "נוצרה ברית טמאה של אירן, סוריה וחיזבאללה, אשר עושים כל מאמץ - בכסף, בציוד ובייעוץ, כדי להציל את המשטר הנוכחי ולקיים את הברית האסטרטגית עם סוריה".

לפניות לכתב:
nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully