וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביניש מסכמת כהונה: "בבתי כנסת מסיתים נגד העליון"

גלעד גרוסמן

6.2.2012 / 13:31

הנשיאה היוצאת אומרת כי לא ציפתה מהשר נאמן לעמוד לצדה במאבקיה, מתריעה על סכנה לחיי השופטים, מסבירה מדוע לא התערבה בחוק גרוניס, ומספרת מה בכוונתה (לא) לעשות בהמשך

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל)

"אוי לנו אם נתחשב באימפקט שיהיה לפסק דין, אם אוהבים אותו או לא אוהבים" - כך אמרה הבוקר (שני) נשיאת בית המשפט העליון היוצאת, השופטת דורית ביניש, בשיחה עם עיתונאים. הנשיאה התייחסה בדבריה לטענה שכביכול הייתה מעוניינת שעתירות נגד חוק האזרחות ידחו, כדי להגן על בית המשפט העליון מביקורת פוליטית, ואולי אף מחקיקה שתתלווה אליה.

ביניש, שתסיים את כהונתה כנשיאה בסוף החודש, התייחסה בשיחה לכמה נושאים מרכזיים הנוגעים לבית המשפט העליון והגנה על שורה של מינויי שופטים בתקופה האחרונה, הדפה ביקורת שנשמעה כלפי בית המשפט, ואמרה כי "הדיבורים על הירידה באמון הציבור בבית המשפט מוגזמים ואינם משקפים את המצב האמיתי". עם זאת, לדבריה "מסע ההסתה שהתקיים נגד בית המשפט", ובמיוחד בעלונים המופצים בבתי כנסת, משפיעים על האמון ברשות השופטת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדיבורים על הירידה באמון הציבור בבית המשפט מוגזמים". ביניש, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהתייחסה לגל החקיקה שנועד לשנות את מבנה בית המשפט העליון, אמרה ביניש כי יש מתח טבעי בין בית המשפט לממשלה ולכנסת, הזוכה לביקורת מצד השופטים. "היו ניסיונות להחליש את המערכת המשפטית, אבל הכי חשוב לשמור על ביטחון המערכת. היא לא מסכנת את המשילות". לדבריה, הדמוקרטיה הישראלית חזקה יותר ממה שנהוג לחשוב, ובית המשפט העליון, כמוסד, חזק מזהות השופטים שבו. "אני מאמינה שהרוב הדומם חזק בהרבה ממה שחושבים, והציבור הזה יגן על הדמוקרטיה", אמרה.

לא מורישה את כיסא הנשיא לאיש

ביניש אמרה כי "מינויים פוליטיים לבית המשפט מסוכנים בשיטה הפוליטית שלנו", אולם הבהירה כי אם היו ניסיונות של פוליטיקאים "להביא אנשים משלנו" לבית המשפט, הרי שהם לא צלחו. "יש ניסיון להשפיע, אבל אנחנו לא שם. תהליך הבחירה היום הרבה יותר מושכל מבעבר", הבהירה. ביניש הוסיפה שהיא שמחה שהרכב הוועדה לבחירת שופטים לא שונה, ואמרה כי היא חושבת שנשיא בית המשפט העליון צריך לשבת בראש הוועדה, אך כי הדבר מעולם לא היה בראש סדר העדיפויות שלה.

ביחס לחוק גרוניס, שנועד לסלול את דרכו של השופט אשר גרוניס לתפקיד נשיא בית המשפט העליון, אמרה ביניש כי היא לא התערבה ולא השמיעה את דעתה בנושא, מכיוון שלא רצתה להתערב "בנושא פרסונאלי של זהות נשיא או נשיאת העליון הבא". היא הבהירה שהיא תומכת בשיטת הסניוריטי הקיימת, אולם כי היא אינה מורישה את כסא הנשיא לאיש.

לא מתגעגעת לפרידמן

בתשובה לשאלה אם ציפתה משר המשפטים, יעקב נאמן, להתייצב לצדה לאחר הנאום שבו יצאה נגד גל החקיקה שנועד, לדבריה, להחליש את בית המשפט, השיבה ביניש: "לא היו לי ציפיות, לא מנאמן ולא משום אדם אחר. אני לא שופטת את שר המשפטים וזה לא ענייני. אמרתי את מה שאני חושבת לשם הגנה על המערכת". לדבריה, היו לה יחסי עבודה קונקרטיים הן עם נאמן והן עם קודמו בתפקיד, פרופ' דניאל פרידמן. "לא היתה אידיליה, אני לא מתגעגעת, אבל עבדנו. לא הכל הלך רק בניצוצות", אמרה.

ביניש שבה ואמרה שלדעתה יש להקים בית משפט שידון בנושאים עקרוניים, גם כאלו שאינם חוקתיים, לצד בית משפט עליון לערעורים, וכי הדבר יאפשר לקיים דיונים רבים יותר - ובהרכבים מורחבים. היא הציגה את חוק האזרחות כדוגמה לכך שכיום יש קושי רב לכתוב פסקי דין עקרוניים, ולאחר מכן דחתה את תאוריות הקונספירציה, לפיה שופטים לא כתבו את פסק דינם עד לאחר פרישתה של השופטת אילה פרוקצ'יה, כדי שהחוק לא יבוטל. "בית המשפט לא עובד בשיטת קונספירציה נכלולית, ואני מוחה על כך", אמרה. היא הוסיפה שגם אם דעתה היתה מתקבלת והחוק היה מתבטל, הכנסת היתה יכולה לחוקקו מחדש.

וגם לא מצטערת על אף פסק דין שכתבה

בהתייחסה למעשי האלימות נגד שופטים, אמרה ביניש כי היא מוטרדת מביטחונם האישי השופטים וכי חלקם מצויים בסכנה, חלקם בשל האנשים שמגיעים לדיונים בבית המשפט וחלקם בשל הקרבה הפיזית בין השופטים למתדיינים.

הנשיאה לא השיבה אם יש פסק דין שהיא גאה בו במיוחד, ומנגד, אמרה שהיא אינה מצטערת על אף פסק דין שכתבה. "אולי בעתיד אחשוב אחרת", אמרה. לגבי תוכניותיה לעתיד, אמרה ביניש שלא חשבה על כך עדיין, אולם אמרה כי היא אינה מעוניינת בתפקדי ממלכתי, דוגמת מינוי לתפקיד מבקר המדינה.

עוד מדברי ביניש בעת האחרונה:
ביניש בטקס יום השואה: "עדיין פוגעים במיעוטים"
ביניש: פוליטיקאים מנהלים מסע הסתה נגד העליון
ביניש: "פוליטיזציה של בית המשפט - דבר הרסני"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully