וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: הצבא מפציץ במרכזי הערים, 84 נהרגו היום

ניר יהב

28.1.2012 / 1:00

יום אלים במיוחד בסוריה; הצבא הפציץ באש טנקים בפרברי דמשק, בחומס ובחמה, ועשרות רבות נהרגו. ראש משלחת הפקחים של הליגה הערבית מודה: "האלימות התגברה מאוד"

אלימות הצבא הסורי נגד אזרחיו מגיעה לממדי טבח של ממש: לפחות 84 בני אדם נהרגו אתמול (שישי) מאש כוחות הביטחון בסוריה - כך טוענים פעילי אופוזיציה. מרבית ההרוגים נרשמו בערים חומס וחמה. הסורים טענו כי צבא סוריה מפגיז מזה שעות את הבתים בעיר חומס - הפצצות שגרמו למותם של אזרחים רבים. "חומס נתונה להפגזה כבדה, בין היתר על ידי פגזי RPG", אמר אבו ג'עפר, אחד מדוברי האופוזיציה. עדי ראייה דיווחו כי במהלך הלילה טבחו החיילים בתושבי העיר.

ראש משלחת הפקחים לסוריה, הגנרל הסודני מוחמד דאבי, אמר היום כי האלימות במדינה "התגברה מאד" בשלושת הימים האחרונים, בעיקר בחומס, חמה ואידליב. הוא קרא לשלטונות הסורים להפסיק את האלימות באופן מיידי "על מנת לשמור על חיי העם הסורי וכדי לתת הזדמנות לפתרונות בלתי-אלימים". הוא הבהיר כי משלחתו ממשיכה במשימתה.

הלוויה המונית של הרוג בהפגנות נגד שלטונות סוריה בעיר חומס, 12 בינואר 2012. רויטרס
האלימות מגיעה לממדי טבח. הלווייתו של מפגין שנהרג מאש הצבא, השבוע/רויטרס

במקביל דיווחו מקורות צבאיים לרשת הלבנונית "אל-מנאר" המזוהה עם ארגון חיזבאללה כי צבא סוריה "השתלט באופן מלא על אזור רוטה שבפרברי דמשק". מוקדם יותר אף פרצו עשרות מפגינים, אזרחים סורים, לתוך שגרירות סוריה בקהיר הנמצאת בסמוך לכיכר תחריר והסבו נזקים למקום. על פי הדיווח, המפגינים ניפצו שמשות, הוציאו את תמונתו של הנשיא בשאר אסד מתוך השגרירות ודרכו עליה. כמה מפגינים מצרים סייעו למפגינים הסורים בפריצה.

מועצת הביטחון תקרא לאסד להעביר סמכויותיו?

מוקדם יותר דיווחו פעילי האופוזיציה כי הדיוויזיה הרביעית במשמר הרפובליקה, שעליה מפקד מאהר אסד – אחיו של הנשיא בשאר אסד, פשטה על שכונת חמידיה שבמרכז העיר חמה. מוקדם יותר דווח כי כוחות צבא הפציצו שכונות שלמות בעיר. עדי ראייה אף דיווחו על צלפים שהתפרשו על גגות ברחבי שכונת בארודיה בעיר. כוחות הביטחון הסורים אף עוצרים מאות מתושבי חמה, ועדי ראייה דיווחו כי מדובר בגל המעצרים הנרחב ביותר מאז החלה ההתקוממות ועד כה נעצרו כ-600 איש.

עוד דווח כי הכוחות הסורים הכפופים לאסד פשטו על העיירה רנכוס שבפרברי דמשק תוך כדי הפגזה כבדה של טנקים ופגזים. במקביל דווח כי תשעה אזרחים סורים נהרגו מאש כוחות הביטחון בשכונת מרג'ה שבחלב. חלב היא לא העיר היחידה שבה דווח על אלימות בצפון המדינה: מוקדם יותר דווח כי מכונית תופת התפוצצה בסמוך למחסום של כוחות הביטחון הסורים בכניסה לעיר אידליב וכתוצאה מכך נהרגו ונפצעו כמה מאנשי כוחות הביטחון.

(עדכון ראשון: 19:24)

אך האם העולם סוף-סוף מתעורר? מועצת הביטחון של האו"ם צפויה לערוך היום דיון בדלתיים סגורות, בעניין המהומות המתחוללות בסוריה. גורם במשלחת הצרפתית לאו"ם סיפר ל"אל-ג'זירה" כי המועצה תדון בצעדים הקרובים שיינקטו נגד המשטר הסורי, ובין היתר אולי גם תחליט לתמוך ביוזמת הליגה הערבית, לקרוא לנשיא אסד להעביר את סמכויותיו לסגנו ולכונן ממשלת אחדות, לקראת קיומן של בחירות דמוקרטיות במדינה בתוך חודשיים.

לפחות 384 ילדים נהרגו עד כה במסגרת הדיכוי האלים של המחאה נגד המשטר הסורי – כך אמרה סגנית מנהלת סוכנות האו"ם לענייני ילדים, UNICEF. עוד ציינה הסגנית, רימה סלאח, כי מספר דומה של ילדים נכלאו עד כה. "מרבית ההרוגים והעצורים הם בנים", אמרה סלאח, "וחלקם מתחת לגיל 14".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully