וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן לא מבוהלת: "נמצא חלופות לייצוא לאירופה"

הסנקציות על הנפט האירני ירתיעו את טהרן? גורם בכיר אירני הבהיר שטהרן תוכל להתמודד עם האמברגו, באמצעות הגדלת הסחר עם אסיה, אך סייג: "מוטב שהיו מפרידים בין נפט לפוליטיקה"

לאירן יש חלופות, שיסייעו לה להתמודד עם אמברגו נפט אירופי – כך הבהיר אמש (רביעי) מוחסיין קמסארי, בכיר בחברת הנפט האירנית (NIOC). בשיחת טלפון מטהרן, זמן קצר לפני שפורסמו הסנקציות האירופיות, האוסרות על ייבוא של נפט אירני ליבשת הישנה, עליהן הושגה היום הסכמה עקרונית. לטענת קמסארי, אירן מסוגלת למצוא נתיבי ייצוא אחרים שיאפשרו לה לשמור על קצב ייצוא הנפט הקבוע שלה – 2.3 מיליון חביות בכל יום.

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד נואם בדרום לבנון. Hussein Malla, AP
מה יעשה בלי הנפט לאירופה? נשיא אירן אחמדינג'אד/AP, Hussein Malla

"נוכל בקלות להחליף את הלקוחות הללו", הבהיר קמסארי, "נוכל להגביר את הסחר עם סין, או לחלופין עם מדינות אחרות באסיה, או עם מדינות באפריקה". לטענת קמסארי, סחר הנפט עם אירופה שווה ערך לכ-15% מייצוא הנפט שלה. בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מעריכים כי המספרים הללו נמוכים מעט מהאמת, וכי אירן מייצאת לאירופה 450 אלף חביות נפט ביום. סיבה נוספת לעובדה שקמסארי מבקש לשדר רוגע, היא כי הוא יודע, כמו אירופה, שהחרם הזה צפוי לגרום לעלייה במחירי הנפט. ההערכות בעולם גורסות כי אם כיום מחיר חבית נפט עומד על כ-104 דולרים, הוא צפוי לזנק אפילו לרמה של 125 דולרים.

"העסק נעשה מעט קשה יותר"

עם זאת, קמסארי מודה כי מאז שנכנסו סנקציות דומות מצד ארצות הברית לתוקף, העסק נעשה "מעט קשה יותר" עבור האירנים, וכמו כן הודה בבעיות שיש להם עם צרכנית הנפט הגדולה ביותר של טהרן, וזו שלדבריו תהפוך לחשובה עוד יותר – סין. לדבריו, היקף החוזים מול חברות סינית ירד באחרונה באופן משמעותי. "הייתי מעדיף ששוק הנפט יישאר מחוץ לפוליטיקה", הודה.

אך לצד האכזבה, יש גם מי שמרוצה מהסנקציות. ארצות הברית בירכה הערב על החלטת האיחוד האירופי להטיל אמברגו נפט על אירן. דוברת משרד החוץ האמריקאי, ויקטוריה נולנד, אמרה כי "אלו הצעדים שהיינו רוצים לראות מתבצעים, לא רק אצל בעלי בריתנו הקרובים באירופה, אלא בכל המדינות ברחבי העולם", והוסיפה כי "אנו מאמינים כי החלטה זו מועילה להגברת את הלחץ הכלכלי על אירן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"זו החמרה משמעותית של הסנקציות"

מוקדם יותר אמרו דיפלומטיים אירופיים כי מדינות האיחוד האירופי הסכימו עקרונית לאסור ייבוא של נפט מאירן. לדברי הדיפלומטים, מדובר בהחמרה משמעותית של הסנקציות על אירן. האמברגו האירופי מצטרף לשורת הסנקציות הכלכליות שהטילה ארצות הברית על אירן בערב השנה החדשה, בעקבות דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שקבע כי בטהרן חותרים להשגת נשק גרעיני.

"הושגה התקדמות רבה בעניין הסנקציות על אירן", אמר דיפלומט באיחוד האירופי. ישנן עדיין אי הסכמות בנוגע למועד בו יוטל האמברגו, אך הסכמה כוללת על החרם הושגה בין מדינות היבשת. בתחילה מסרו גורמים בממשלת יוון כי המדינה תתנגד למהלך, אך גם יוון, אשר שליש מהנפט שהיא צורכת מגיע מאירן, הסכימה בסופו של דבר לאמברגו בצוותא עם ספרד ואיטליה, שגם הן נוהגות להצטייד בכמויות נפט לא מבוטלות מתוצרת הרפובליקה האיסלמית.

עוד בנושא
מכה לטהרן: אירופה תטיל אמברגו נפט על אירן
גדולה יותר, חודרת יותר: הפצצה שמלחיצה את אירן
ארה”ב משיבה לאירן: ”נמשיך לשלוח כוחות למפרץ”

(עדכון ראשון: 22:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully