וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסוריה מתייאשים מהמשקיפים: "אנו זועקים לחלל ריק"

ניר יהב

29.12.2011 / 19:00

הגנרל הסודני שבראש צוות המשקיפים כנראה באמת אינו אביר זכויות האדם, וייתכן שנשיא סוריה אף מנסה להשפיע עליו - אבל השורה התחתונה נותרה בעינה: בליגה הערבית גמרו אומר לחסל את אסד

גופות ההרוגים ממשיכות להיערם ברחובות העיר חומס בסוריה, העדויות על מעשי טבח הולכות ומצטברות, סרטוני הזוועה שמצולמים במצלמות הטלפונים הניידים מועלים לאינטרנט - אך מבחינתו של ראש משלחת משקיפי הליגה הערבית בסוריה, הגנרל הסודני מוחמד מוסטפא דאבי, המצב בחומס "מעודד". כך, במילים המוזרות האלו, תאר דאבי את המצב אתמול בעיר המדממת חומס. "אתמול היה שקט ולא היו עימותים", הוסיף. "לא ראינו שום דבר מפחיד".

הדברים מוזרים שבעתיים על רקע הדיווחים לפיהם באותו יום ממש נהרגו 35 בני אדם בסוריה, רובם בחומס, ועל רקע פרסום קטעי וידאו שבהם נראו גופות ברחובות וכוחות צבא הסורי יורים ללא אבחנה. הדברים העלו סימן שאלה גדול מאוד בקרב רבים מהגורמים העוקבים אחר המצב בסוריה, סביב שאלת יכולתם של דאבי ואנשי משלחתו לבצע את משימתם כהלכה. תושבים רבים בחומס אף הגדילו לעשות וטענו כי ייתכן שמשלחת הפקחים משתפת פעולה עם משטרו של הנשיא בשאר אסד, ומתעלמת במכוון ממעשי הטבח של צבא סוריה וכוחות הביטחון.

מהנעשה בסוריה:
דיווח בלבנון: אחיו של אסד נעלם, ייתכן שנפצע
תיעוד מסוריה: מורדים תוקפים שיירה של כוחות אסד
ראש המשקיפים: "לא ראינו שום דבר מפחיד בחומס"
רבבות מפגינים בחומס למשקיפים: "שוחטים אותנו"

ילדה נושאת שלט שעליו נכתב "רוצים אזור אסור לטיס" בהפגנה נגד שלטונות סוריה בעיר חומס, 27 בדצמבר 2011. רויטרס
"רוצים אזור אסור לטיסה עכשיו". ילדה מניפה שלט בהפגנה השבוע בחומס/רויטרס

דוגמה לתחושות הללו ניתן למצוא בדברים שאמר אתמול עומאר, תושב השכונה המופגזת באבא עמרו, לסוכנות הידיעות רויטרס. הפקחים, לטענתו, אינם ממלאים את משימתם כראוי, ויש לו תחושה שהם לא באמת הכירו במה שראו: "אולי הם קיבלו הוראות לא להביע סימפטיה. מה שבטוח הוא שלא נראה שהם נלהבים יותר מדי לשמוע את דברי התושבים. חשנו שאנו זועקים לתוך חלל ריק. תלינו את כל התקוות שלנו בליגה הערבית, אך לא נראה שהפקחים באמת מבינים איך המשטר הזה פועל. הם לא באמת מתעניינים בסבל שלנו".

העבר האפל של דאבי בדרפור

הביקורת ההולכת וגוברת על יכולת השיפוט של משלחת המשקיפים נובעת גם מסימני שאלה סביב דמותו של ראש המשלחת, הגנרל דאבי בן ה-63. על פי טענות שונות שהועלו על ידי ארגוני זכויות אדם, דאבי עצמו חשוד במעורבות בהפרת זכויות אדם בארצו, כשהיה קצין בצבא סודן. דאבי שימש כמפקד בכיר בחבל דרפור בשנת 1999, בדיוק כשהתפרסמו דיווחים על הרג נרחב של האוכלוסייה המקומית בידי מיליציות ה"ג'נג'וויד" הערביות.

בארגוני זכויות האדם טוענים כי דאבי "עצם עיניים" לנוכח הפרת זכויות אדם, וייתכן שאף היה אחראי בעצמו לפשעי מלחמה. "הכוחות שתחת פיקודו בשנות ה-90 היו אחראים למעצרים שרירותיים, 'העלמה' של מתנגדי משטר ומעשי עינויים", אומרים בארגון Human Rights Watch. דאבי, אגבף מוכר בין היתר כאחד מנאמניו של נשיא סודן, עומאר אל-באשיר, שבעצמו מבוקש על ידי בית הדין הבינלאומי בהאג בגין רצח העם בדרפור. ארגוני האופוזיציה הסורים, מכל מקום, כבר תובעים במפורש את הדחתו של דאבי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

את זה הפקחים לא ראו? הטנקים של אסד מפגיזים בחומס, השבוע

בין אם הפקחים ימלאו את משימתם בצורה רצינית ובין אם יטייחו את הממצאים, חשוב לזכור שמשימתם לא תשנה ולו דבר: ההפגנות נגד משטרו של אסד ימשיכו (ואף יתגברו אם יתברר כי הפקחים מטייחים את הממצאים), העולם ימשיך להדק את טבעת החנק סביב צוואר המשטר, והביקורת על אסד רק תלך ותגבר. הגנרל דאבי אולי מעורר מחלוקת, ובהחלט ייתכן כי כגנרל סודני, זכויות אדם הן לא ממש כוס התה שלו. אך לצדו נמצאים עשרות פקחים אחרים, שבאו ממדינות אחרות בעלות אג'נדות אחרות, שמעוניינים לחשוף את האמת, ולראיה, דבריו של אחד מהם, מוסתשאר מחג'וב, שדווקא תקף בחריפות את משטר אסד.

לא מן הנמנע גם שאסד עצמו מנסה בדרכיו העקלקלות להשפיע על משימתם של הפקחים. ייתכן אף שהוא מנהל מגעים עם המדינות שמהן הן באו כדי לשכנע אותן לטייח את החקירה, וייתכן שהוא ימשיך במשחקים שלו - למשל, להסתיר מאות עצורים במתקני צבא שאינם נגישים למשקיפים. בסופו של דבר, ברור שעם דאבי ובלי דאבי, הליגה הערבית גמרה אומר לחסל את אסד ולהפילו מהשלטון. כתב האישום נגד אסד כבר נכתב מזמן, וכעת נותר למשקיפים רק לסיים את משימתם, למרות הביקורת שתלך ודאי ותגבר.

לפניות לכתב:
nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully