וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן מאיימת: "סנקציות? טיפת נפט לא תצא מהמפרץ"

27.12.2011 / 17:32

על רקע תמרון חיל הים האירני במיצרי הורמוז, אמר סגן נשיא אירן כי אם המערב יטיל עיצומים על ייצוא הנפט האירני, תחסום טהרן את המיצרים - המוצא היחיד מהמפרץ הפרסי לאוקיינוס

טהרן ממשיכה לפזר איומים לעבר הקהילה הבינלאומית: סגן נשיא אירן, מוחמד רזה רחימי, אמר היום (שלישי) כי אם יוטלו סנקציות על ייצוא הנפט מאירן, היא לא תאפשר כלל מעבר נפט דרך מיצרי הורמוז - המוצא היחיד מהמפרץ הפרסי למפרץ עומאן שבאוקיינוס ההודי. "אם המערב יטיל סנקציות על ייצוא הנפט של אירן, אף טיפה אחת של נפט לא תוכל לעבור דרך מיצרי הורמוז", צוטט רחימי בסוכנות הידיעות האירנית IRNA.

נשיא אירן מחמוד אחמדינג'ד עם סגנו, מוחמד רזה רחימי, דצמבר 2009. Vahid Salemi, AP
"אף טיפה אחת של נפט לא תוכל לעבור דרך מיצרי הורמוז". רחימי/AP, Vahid Salemi

מיצרי הורמוז שבין אירן לעומאן, שרוחבם כ-6.4 קילומטרים בלבד, הם הנתיב היחידי ליצוא עבור שורת יצרניות נפט וגז טבעי מרכזיות: עירק, כווית, קטאר, בחריין ואיחוד האמירויות. גם עבור ערב הסעודית, זהו נתיב היצוא העיקרי (אף שיש לה גם גישה לים סוף). לפי נתונים בינלאומיים, כשליש מהנפט הנפוץ בעולם בדרך הים עובר דרך מיצרי הורמוז.

האיום האירני - האחרון בשורה של איומים לשתק את יצוא הנפט באזור - מגיע על רקע תמרון צבאי גדול שמקיים צבא אירן בימים אלו, במיצרי הורמוז. לא ברור אם בכוונת הכוחות אכן לחסום את המיצרים במהלך התרגיל, שנמשך עשרה ימים וזכה לכינוי "וולאייט-אי 90" (משמעות המילה וולאייט בפרסית היא "עליונות").

מפקד חיל הים של צבא איראן, אדמירל חביבאללה סיארי, מציג את תכנית התרגיל הצבאי במיצרי הורמוז. דצמבר, 2011. רויטרס
"הצגת כוח ההגנה וכוח ההרתעה של אירן לצד העברת מסרי שלום וידידות במים הבינלאומיים". מפקד הצי סייארי מציג את התרגיל במצרי הורמוז/רויטרס

"חסימת המעבר היא בהחלט בהישג ידם של כוחות צבא אירן, אבל הסמכות לקבל החלטה בסדר גודל כזה נתונה בידי ראשי המדינה בלבד", צוטט בשבת מפקד הצי האירני, חביבאללה סייארי. "הצגת כוח ההגנה וכוח ההרתעה של אירן לצד העברת מסרי שלום וידידות במים הבינלאומיים באזור המיצרים - אלו המטרות הבולטות של התרגיל. הוא יציג גם את היכולת העליונה של המדינה באזור, ויאפשר לתרגל שימוש בכלי נשק חדשים".

לקריאה נוספת:
במשרד החוץ הוזהרו: אירנים מחזרים אחריכם בפייסבוק
אירן מאיימת: תקיפה בשטחנו - התאבדות ישראלית
מתכוננים לעימות? צבא אירן פתח בתרגיל ימי גדול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully