וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמונה הרוגים במהומות בקהיר; נשים הוכו באלות ברזל

כ-300 בני אדם נפצעו בעימותים מול בניין הממשלה. פעילי זכויות אדם תיעדו חיילים משליכים אבנים לעבר המפגינים וסיפרו שכהן דת בכיר נורה בלבו. נשים נגררו מהמקום בכוח

מניין ההרוגים בעימותים מול בניין הממשלה בקהיר עלה הבוקר (שבת) לשמונה, אחד מהם איש דת בכיר. ההפגנות האלימות התחדשו אתמול, על רקע ימי ההצבעה הנוספים בבחירות הראשונות שנערכו במדינה מאז הדחתו של הנשיא חוסני מובארק. העימותים פרצו כשכוחות הביטחון ניסו לפזר את המפגינים, המתקהלים מול בניין הממשלה זה כמה שבועות, בדרישה להדיח את המועצה הצבאית העליונה. הרוחות התלהטו אחרי שחיילים שהוזעקו למקום כדי לתגבר את השוטרים נקטו יד קשה במיוחד בניסיון לפנות את המפגינים.

בהודעה שפרסמה המועצה הצבאית בטלוויזיה הממלכתית, נאמר כי לחיילים לא ניתנה הוראה לפתוח באש לעבר המפגינים. כמו כן נמסר כי העימות פרץ כאשר שוטר שהוצב במשימה שגרתית מחוץ לבניין הפרלמנט הותקף.

צפו בחיילים משליכים אבנים לעבר המפגינים

בתוך כך, בשעות הבוקר המאוחרות דווח כי לאחר העימותים האלימים שהתרחשו במהלך הלילה, שורר שקט מתוח באזור. על פי הדיווחים, ברחובות הסמוכים לבניין הפרלמנט - שהיה אתמול ובמהלך הלילה מוקד העימותים הראשי - נמצאים כוחות רבים של צבא ומשטרה. כמו כן הוצבו מחסומים במקום מחשש להתפרצות מחודשת של העימותים. גם ליד משרדי הממשלה מורגשת נוכחות ביטחונית מוגברת מחשש להתחדשות המהומות. כמו כן, הטלוויזיה המצרית דיווחה כי חיילי הצבא הצליחו לסכל ניסיונות של המפגינים לשבור את הגדר המקיפה את משרד ראש הממשלה בקהיר. על פי הדיווח, החיילים הציבו גדרות תיל מחשש שהמפגינים יתקרבו למקום.

חיילים מצרים מכים מפגינה מול בניין הממשלה. קהיר, דצמבר 2011. AP
חיילים גוררים מפגינה בשערות ראשה. אתמול בקהיר/AP

משרד הבריאות המצרי מסר כי כ-300 בני אדם נפצעו בסך הכל ביממה האחרונה, אך פעילי זכויות אדם אמרו שמניין הפצועים האמיתי גדול בהרבה, וקרוב ל-500. לדבריהם, ההפגנה מול משרדי הממשלה הייתה שקטה והתנהלה בשלווה, ולא הייתה סיבה לפזר את הקהל באלימות. פעילי זכויות אדם סיפרו כי כוחות הביטחון ירו אש חיה לעבר המפגינים, והשליכו לעברם אריחי בטון ובקבוקים מגג הבניין. לפי עדויות, גם נשים שהיו במקום הוכו באלות ברזל, וחיילים אחזו בשערן כדי לגרור אותן בכוח מחזית הבניין. כ-20 בני אדם נעצרו במקום, בהם עיתונאים. אחד המפגינים שנהרג היה השייח כהן דת בכיר, שנחשב לדמות דומיננטית בקרב המפגינים. עדי ראייה סיפרו כי הוא נורה בלבו.

חשש מחזרה על התסריט המוכר

מוחמד אל-ברדאעי, לשעבר יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, ומי שרואה את עצמו אחד המועמדים להיבחר לנשיאות המדינה, התייחס אמש בחריפות לאלימות המשטרתית נגד המפגינים. "אפילו אם ההפגנה אינה חוקית, האם יש לפזר אותה בכזאת ברוטאליות וברבריות?", כתב בעמוד הפייסבוק שלו.

התחדשות העימותים מעלה חשש מפני התלקחות מחודשת של המהומות האלימות שטלטלו את מצרים לפני סבב הבחירות הראשון במדינה בסוף חודש נובמבר.

במהלך המהומות נהרגו אז עשרות בני אדם ויותר מאלף נפצעו. המפגינים התאספו באותה תקופה מדי יום בכיכר תחריר, ממוקדי המהפכה בקהיר נגד שלטונו של חוסני מובארק, והתעמתו עם השוטרים בדרישה לסיים את שלטון המועצה הצבאית העליונה.

ההפגנות במצרים - עוד כותרות
העימותים התחדשו אמש, לראשונה מאז הבחירות
הצבא המצרי חזר בו: ”הפרלמנט יקים את מועצת החוקה”
על ארבעה אחים: פניה האיסלמיות החדשות של מצרים

בהכנת הידיעה השתתף ניר יהב nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully