וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנס סוער בהר הצופים: "תורת המלך? התורה הנאצית"

יהושע בריינר

13.12.2011 / 0:00

תכני החיבור עמדו במרכז דיון אקדמי שנערך הערב בחוג למחשבת ישראל. רב מיצהר שנאם בשבחי הספר הותקף בקריאות נאצה כשניסה להסביר לקהל: "אינם מבינים את מציאות חיינו המסוכנת"

"בושה שמוסד אקדמי נותן במה לאנשים שקוראים לרצח" - כך קראו אתמול (שני) סטודנטים ומרצים מהאוניברסיטה העברית בירושלים, במהלך כנס נערך בה בנושא הספר השנוי במחלוקת "תורת המלך". כינוס דומה שהיה אמור להתקיים בקיץ בחיפה בוטל בלחץ סטודנטים ומרצים.

לכנס, שנערך ביוזמת ראש החוג למחשבת ישראל, ד"ר אבינועם רוזנק, הגיע מטעם מחברי הספר הרב ישראל אריאל מיצהר. נוכחותו עוררה סערה במקום, וכאשר התכונן לנאום באירוע, חלק מהנוכחים קמו ממושביהם והניפו שלטים עליהם נכתב "גזענים - לא בבית ספרנו" ו-"לא רוצים פשיסטים בירושלים. אחרים קראו קריאות ביניים. המאבטחים באולם קרעו את הכרזות שהופנו במקום, ואפשרו לאריאל להמשיך בדבריו.

"הייתם יושבים על אותה במה עם חברי המפלגה הנאצית?", שאלו פעילי תא "סולידריות". אחד המרצים באוניברסיטה, ד"ר עמיאל ורדי, נטש בזעם את אולם הכנס. "אני בוש באוניברסיטה העברית שאפשרה את קיומו של הכנס הזה", אמר. "הכנס שימש הזדמנות לקהל סטודנטים הנוטה אחר עמדות גזעניות ורצחניות להריע לנציג מחברי הספר".

גם תא מפלגת העבודה באוניברסיטה התנגד לקיום הכנס, אך לא להזמנתו של הרב אריאל. התא מסר כי "דיון אקדמי בספר הוא לגיטימי, אך אין מקום בו - או באקדמיה - לאדם שנותן אישור ותמיכה לכתבים המסיתים לאלימות ולרצח. יש להוקיע אמירות כאלה מהחברה ולהגן על הדמוקרטיה וערכיה. בעניין חיי אדם אין מקום לפשרה, וכאן עובר הגבול לפלורליזם".

התפרעויות בכנס תורת המלך באוניברסיטה העברית, דצמבר 2011. עומר מירון
"אין מקום באקדמיה לאדם שנותן אישור ותמיכה לכתבים המסיתים לאלימות ולרצח"/עומר מירון

הכנס נערך בבניין בית הלל בקמפוס הר הצופים, תחת אבטחה כבדה של האוניברסיטה. באולם הקטן הצטופפו כמאתיים בני אדם. הרב אריאל טען בנאומו כי הלכות שקבע הרמב"ם, בהן דין רודף, עדיין נכונות כיום. "איש מכם לא מכיר את המציאות כמו שאני מכיר ביצהר", אמר אריאל. "המציאות היא עוינת ומסוכנת, בדיוק כפי שהספר תורת המלך מתארת אותה".

מלחמת אחים? "רק אם יחליטו להרוג את אנשי יצהר"

לדברי הרב אריאל, הדבר שמאפיין את העם הפלסטיני כעם הוא "בעיקר ההתנגדות" ליהודים. "זה האפיון שלו וזה הזהות שלו, ולתת להם להתעצם, בשם החיפוי, לפיו עד שמישהו לא ירה בי אז הוא יכול להסית ולהיות מוסת כמה שהוא רוצה, זו לא תורה מוסרית", אמר. "אתם לא חיים את התהלוכות, את הנאומים ואת עוצמתם כפי שאני חי אותם. אני לא רוצה לספר לכם כמה פעמים ניצלנו ביצהר מפועלים ערבים שבעבר עבדו אצלנו. התפיסה של התורה היא ריאלית, וזו לא חוכמה לשבת במקום מרוחק ולפנטז על 'איזה איום'. זה נראה לי הזוי. הקיום היהודי הוא הקרוב ביותר לצלם אלוהים".

בתשובה לשאלה מה היחס הרואי לחילונים, השיב הרב אריאל כי "אתחיל להתלבט האם לפתוח במלחמת אחים אם יגיע היום שבו יחליטו להרוג את אנשי יצהר". לדבריו, בספר "תורת המלך" לא נכתב כי צריך להרוג גויים, ולא נכתב כי "הגויים הם הפקר".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"צריך להבין שהיהדות איננה מתאפיינת בגזע, אלא בשייכות תרבותית שבנויה על קשרי דם. תרבות אמיתית עוברת דרך ערוצים של דת ומשפחה, ולא דרך אוניברסיטה", הסביר הרב אריאל לקהל שומעיו, שאחד מהם קטע את נאומו בשאלה: "גם אף ארוך עובר דרך הדם?. משתתף אחר בכנס צעק: "אתה חרפה ליהדות ואתה לא רב. אתה ליצן".

בכנס דיברה גם פרופ' רחל אליאור, שטענה כי הכיבוש הוא הגורם הבעייתי באזורנו. היא דחתה בשאט נפש את הכתוב בספר, ואמר כי הרטוריקה של "תורת המלך" מזכירה את התורה הנאצית. "המערכת הדמוקרטית בישראל מאוימת על ידי החוגים הללו, והספר הזה הוא פרי הבאושים של הכיבוש. אין מקום לדיון פילוסופי בספר שמתיר להרוג ילדים". עוד קודם לכן אמר ד"ר אלי חדד מהחוג למחשבת ישראל כי "הספר מנסה לפתור בעיות אמיתיות, על ידי לוחמה בטרור, ובעיות שהמשפט הישראלי אינו נותן להן תשובות. אבל הפתרונות של מחבריו חצו את הגבול. בדרכי הפתרון שלהם לטרור, הם מצדיקים את השימוש בו".

ראש החוג למחשבת ישראל, ד"ר אבינועם רוזנק, אמר כי "מי שלא מתמודד עם הספר בצורה אקדמית עוצם את עיניו. הספר נותן עונה לבעיות אמיתיות של אתיקה במהלך המלחמה, אבל לא נותן תשובות אמת. הוא סובל מאוטיזם מוסרי בכך שהוא מנותק מהשיח של המערכות המוסריות והוא חילול ה'. יש דברים שאנשים שאסור לאנשים שעברו את השואה לומר אותם".

(עדכון ראשון: 22:00)


הסערה סביב "תורת המלך"
ראש החוג בהזמנה לכנס: כל דבר פתוח לדיון
באוניברסיטת חיפה, הכנס בוטל בלחץ המרצים
מחברי הספר זומנו לחקירה בשל תכניו המסיתים

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully