וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אסד בראיון: "רק מנהיג משוגע הורג את בני עמו"

רשת ABC שידרה ראיון שערכה ברברה וולטרס בדמשק עם נשיא סוריה, בו חזר על עמדותיו המוכרות והתנער מכל אחריות להרג. כשניסתה וולטרס לעמתו עם עובדות, השיב: "ברברה, אני לא מאמין לך"

ברברה וולטרס בראיון עם בשאר אל-אסד/צילום: רשת ABC עריכה: טל רזניק

(צילום: רשת ABC; עריכה: טל רזניק)

4,500 הרוגים? נשיא סוריה מסיר מעצמו כל אחריות. בראיון לעיתונאית ברברה וולטרס מרשת ABC, ששודר היום (רביעי) - הראשון שלו לעיתונאי אמריקאי מאז החלה ההתקוממות בארצו - הכחיש בשאר אסד בתוקף את כל ההאשמות בדבר אחריותו לדיכוי האלים של המפגינים הסורים, וטען כי כל מעשי אכזריות או הפרת זכויות אדם, אם היו - נעשו על ידי אנשים בודדים במנגנוני הביטחון, ש"הלכו רחוק מדי".

"כל פעולה כזו נעשתה בידי אדם ספציפי, לא בידי הרשויות", אמר אסד לוולטרס, שהטיחה בו שוב ושוב פרטי מידע על מעשי הדיכוי הרבים. "אני בסך הכל נשיא", השיב. "המדינה לא שייכת לי וגם כוחות הביטחון לא. יש הבדל בין מדיניות של דיכוי לבין כמה טעויות שבוצעו על ידי כמה בעלי תפקידים - הבדל גדול". וולטרס, שנסעה במיוחד לדמשק כדי לקיים את הראיון, הקשתה עליו בתגובה: "אבל מישהו חייב לתת את הפקודה!". על כך השיב: "איננו הורגים את בני עמנו. שום שלטון בעולם לא הורג את בני עמו, אלא אם עומד בראשו אדם משוגע".

סוריה - כותרות אחרונות:
שגרירי ארה"ב וצרפת שבו לדמשק: "מסר לעם הסורי"
סוריה: מוכנים למשקיפים, בטלו הסנקציות וההשעיה
גורמי ביטחון: צה"ל עקב אחר ניסוי הטילים הסורי
השבוע: עשרות גופות הושלכו במרכז חומס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אני בסך הכל נשיא". אסד מתראיין לברברה וולטרס/מערכת וואלה!, צילום מסך

וולטרס ניסתה להמשיך ולהקשות: "אנשים עברו מבית לבית. ילדים נעצרו. ראיתי את התמונות". היא ציינה במיוחד את מקרהו של הילד חמזה אל-חטיב בן ה-13, שהפך לאחד מסמלי ההתקוממות לאחר שנרצח בעינויים וגופתו המחוללת התגלתה. "למען האמת, ברברה, אני לא מאמין לך", השיב אסד. לגבי הילד אמר: "אין פה שום חדשות. נפגשתי עם אביו, והוא אמר לי שהוא לא עונה כפי שנטען בתקשורת".

בהתייחסו לדו"ח האו"ם שמצא כי משטרו אחראי לפשעים נגד האנושות, טען אסד כי "סוריה לא קיבלה מהאו"ם כל מסמכים או עדויות התומכים בטענות הללו". לדבריו, "האו"ם אינו ארגון אמין. אנחנו חברים בו, אבל זה משחק שאנחנו משחקים - זה לא אומר שאנחנו מאמינים בו".

"עשיתי כמיטב יכולתי, לא חש אשמה"

בראיון, שנערך באנגלית, חזר אסד על הטענה הקבועה של השלטונות הסורים, כי לעיקר האלימות במדינה אחראים "טרוריסטים", ולא כוחותיו. לדבריו, "רוב ההרוגים הם תומכי הממשלה, ובהם 1,100 חיילים ושוטרים".

בראיון גם פרש אסד את חזונו לרפורמה במדינתו, לקראת בחירות לנשיאות שייערכו ב-2014, ואותן, לדבריו, "לא ניתן להקדים". עוד הוסיף, כי "מעולם לא טענו שאנחנו מדינה דמוקרטית. אבל אנחנו מתקדמים ברפורמות, בייחוד בתשעת החודשים האחרונים. לוקח הרבה זמן, וצריך הרבה בגרות, כדי להפוך לדמוקרטיה מלאה".

אסד פטר בראיון בזלזול את הסנקציות הבינלאומיות האחרונות שהוטלו על ארצו: "אנחנו תחת סנקציות כבר 30 או 35 שנה. זה לא חדש. למרות עשורים של סנקציות, אנחנו לא מבודדים. אנשים באים והולכים, יש מסחר, יש הכל".

כששאלה אותו וולטרס אם הוא חש צער על האלימות הקשה במדינה, השיב כי "עשיתי כמיטב יכולתי, אז אין לי שום רגשות אשמה. צר לי על החיים שאבדו, אבל לא אני הרגתי אותם, אז אין כאן עניין של אשמה".

כששאלה אותו וולטרס אם אינו חושש לסיים את דרכו כנאשם במשפט כמו חוסני מובארק או להירצח כמו מועמר קדאפי, השיב כי "הדבר היחיד שנשיא צריך לחשוש ממנו הוא אובדן תמיכת בני עמו". וולטרס שאלה בתגובה אם הוא חש שהוא עדיין נהנה מתמיכת בני עמו, והוא השיב: "ללא תמיכת בני עמי, לא הייתתי כבר בעמדה בה אני נמצא. סוריה היא מדינה מאוד מורכבת, אי אפשר לשלוט בה בלי תמיכה עממית".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully