וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה מגיבה לסנקציות: "הוכרזה מלחמה כלכלית"

28.11.2011 / 16:26

שר החוץ מועלם גינה את עיצומי הליגה הערבית, חזר על הגרסה הממלכתית בדבר "קבוצות טרור" במדינה ואף הציג סרטון עקוב מדם התומך בה לטענתו. גם אירופה מרחיבה את הסנקציות על משטר אסד

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: טל רזניק)

בדמשק לא מראים סימני התקפלות: שר החוץ של סוריה, וואליד מועלם, כינס היום (שני) מסיבת עיתונאים מיוחדת, בעקבות החלטת הליגה הערבית להטיל סנקציות כלכליות על מדינתו, בה תקף את מדינות ערב שהצביעו בעד ההחלטה. "הליגה הערבית הכריזה מלחמה כלכלית על סוריה", קבע, "אבל סנקציות הן רחוב דו-סטרי. אני לא מאיים, אבל עלינו להגן על האינטרסים של העם שלנו, ואנחנו נגן עליהם". הוא הביע זלזול בסנקציות, וטען כי אין להן כל משמעות, שכן במילא, כבר משכה סוריה ממדינות ערב עוד לפני ההחלטה 95% מהנכסים שהוחלט על הקפאתם.

"מדינות ערב מסרבות להכיר בעובדה שבסוריה יש קבוצות טרור חמושות", אמר מועלם, והציג סרטון וידאו קצר המציג, לטענתו, את פעולותיהם של אותן קבוצות טרור. הסרט הציג אימונים של אותם חמושים וגופות של אנשים שנרצחו על ידם. לאחר מכן אמר כי "צר לו" שמדינות הליגה הערבית "עדיין מתעלמות מהחוליות החמושות הללו, למרות ששרת החוץ האמריקאית הילרי קלינטון הודתה שיש חמושים שזוכים למימון ולתחמושת". הוא תקף את רשתות הטלוויזיה "אל-ג'זירה" ו"אל-ערבייה", שבחרו להפסיק את השידור הישיר של מסיבת העיתונאים בעת הצגת הסרטון. "זה לא מוזר בעיניי", אמר. "המשימה שלהם היא לא להראות את האמת".

עוד בנושא סוריה:
חרם ערבי מרוכך על סוריה: סחר יופסק, טיסות לא
צה"ל נערך בגבול סוריה: "מתכוננים לתרחישי פתע"
אסד תקף את מנהיגי טורקיה: חולמים להקים אימפריה
סוריה מקבלת גב מרוסיה: "לא להטלת סנקציות"

הפגנה נגד שלטון אסד בכפר דיר בלאבה שליד העיר חומס, סוריה, 27 בנובמבר 2011. רויטרס
הפגנה נגד שלטון אסד, אתמול בעיירה דיר בלאבה שליד חומס/רויטרס

בהתייחסו להבנות שהתמוטטו עם הליגה הערבית, אמר מועלם כי "אמרנו בעבר שאנחנו מוכנים להשאיר כל חלון הזדמנויות לדיאלוג, כדי לשמור על העבודה הערבית המשותפת, אלא שאתמול, סגרו שרי החוץ הערבים את אותו חלון. בהחלטה שגיבשה הליגה הערבית יש מספר סעיפים חמורים ומסוכנים, הקוראים בין היתר לצבא סוריה לא להיות מעורב בהרג אזרחים. אנו גאים בצבא הזה: הוא הקריב קורבנות למען הגנה על האזרחים, הוא מגן על המולדת. ההאשמה הזו נגד הצבא היא האשמה בטלה ומבוטלת".

עוד אמר מועלם, כי לאחר שסוריה בחנה את טיוטת ההסכם שגיבשה הליגה הערבית, בעניין הצבת משקיפים בינלאומיים בשטחה, "התברר לנו שיש פגיעה בריבונות הלאומית שלנו. על כן ביקשנו להכניס שינויים, אבל נאמר לנו שלמזכ"ל הליגה הערבית אין סמכות להכניס שינויים אלא לענות על שאלות. לא רצינו להביך את המזכ"ל, ולכן שלחנו לו איגרת בנושא. רק חלק משאלותינו נענו. הליגה הערבית למעשה דחתה את השינויים שביקשנו להכניס לטיוטה".

צרפת: "ימי אסד ספורים"

שר האוצר של סוריה, מוחמד נידאל אל-שאער, התייחס היום גם הוא לסנקציות ואמר בדאגה כי הוא סבור שהן מהוות "תקדים מסוכן", שיפגע בעם הסורי. בדבריו, שפורסמו הבוקר בעיתון הסורי הממלכתי "אל-ווטן", צוטט באומרו כי ברגע שהסנקציות ייכנסו לתוקף, צפויה השפעה מיידית על "מקורות הכסף הזר" של דמשק.

לפי דיווחי התקשורת הסורית הממלכתית, בעקבות הטלת הסנקציות, השתתפו היום "מיליוני אזרחים סורים" בהפגנת תמיכה במשטרו של אסד, בדמשק ובערים נוספות בהן חלב, דיר א-זור וחסקה. לפי הידווחים, המפגינים מוחים על החלטת הליגה הערבית.

טנק של צבא סוריה בעיירה חולה שליד חומס, 24 בנובמבר 2011. רויטרס
הדיכוי האלים נמשך כל העת: טנק של צבא סוריה, השבוע בעיירה חולה שליד חומס/רויטרס

במקביל לליגה הערבית, גם ממשלות מדינות האיחוד האירופי סיכמו היום על הרחבת הסנקציות שמטיל האיחוד על סוריה. כך מסר לרויטרס דיפלומט בבריסל. חבילת העיצומים החדשה כוללת איסור על השקעות ארוכות טווח במסחר, כולל מזון ותרופות, ועל הענקת הלוואות לממשלה, בין אם באופן ישיר ובין אם באמצעות גופי מימון בינלאומיים. הצעדים החדשים, שיאושרו רשמית בכינוס שרי החוץ של האיחוד ביום חמישי השבוע, כוללים גם איסור על בנקים סוריים לפתוח סניפים במדינות האיחוד או להשקיע בבנקים אירופיים. עוד אמר הדיפלומט, כי במסגרת ההחלטה החדשה גם יתווספו שמותיהם של 12 אישים ו-11 ישויות ל"רשימה השחורה" שנאסר על המופיעים בה הוטלו הגבלות תנועה והקפאת נכסים.

אחד הקולות הבולטים בלחץ האירופי על סוריה ממשיך להיות שר החוץ של צרפת, אלן ז'ופה, שאמר היום כי ימיו של ממשל אסד "ספורים". בראיון לרדיו בצרפת אמר ז'ופה כי המאמצים לעצור את שפיכות הדמים בסוריה "מתקדמים לאיטם".

סנקציות יעילות? לא בלי לבנון ועירק

ב-BBC ניסו לבחון היום עד כמה הסנקציות האחרונות על אסד הן "בעלות שיניים", ומה מידת השפעתן על הכלכלה הסורית - והגיעו למסקנה כי אף שלא ניתן להתייחס אליהן בביטול, אין מדובר בסנקציות "משתקות", שכן נותרו לא מעט "חורים" שדמשק יכולה לנצל כדי לעקוף אותן.

צפו: צלפים של צבא סוריה על גג בית בחומס, אתמול

"זו לא מכת מוות, אלא בשלב ראשון, יותר בבחינת נזק הצהרתי", אמר ל-BBC כלכלן ערבי בכיר. "זה ישפיע עליהם, אבל לא מיד - בעיקר בטווח הבינוני והארוך", הוסיף, בהסבירו כי לכלכלה הסורית יש עדיין אורך נשימה, בין היתר הודות לכסף שמזרימים למדינה רבבות סורים העובדים במדינות אחרות.

אולם ה"חור" העיקרי בסנקציות הוא גבולותיה הארוכים של סוריה עם שתי המדינות שלא תמכו בסנקציות - לבנון (שהתנגדה להן) ממערב, ועירק (שנמנעה בהצבעה) ממזרח. לבנון כבר הבהירה היום כי לא תיישר קו עם הסנקציות ולא תציית להן - משום שבכוחן לפגוע גם בכלכלתה. בעירק אמנם לא הפנו עורף לסנקציות, אך הבהירו כי אין באפשרותם לאכוף אותן. יש לציין כי גם אם היו שתי מדינות אלו מצייתות לסנקציות, אכן היה קשה להן ביותר, עד בלתי אפשרי, לאכוף אותן - היות שגבולותיהן עם סוריה פרוצים גם כך לחלוטין, ומשמשים בין היתר להברחות ענק של נשק.

לפנייה לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully