וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלה חדש מונה במצרים, המפגינים מוחים

ניר יהב

25.11.2011 / 0:15

הגנרל מוחמד חוסיין טנטאווי מינה את ראש ממשלת מצרים לשעבר כמאל גנזורי להרכיב את הממשלה החדשה במצרים במקום זו שהתפטרה שלשום. גנזורי כיהן כראש ממשלה בשנות ה-90 תחת משטר מובארק

כלי תקשורת ערבים דיווחו אמש (חמישי) כי ראש המועצה הצבאית העליונה במצרים, הגנרל מוחמד חוסיין טנטאווי, מינה את ראש ממשלת מצרים לשעבר, כמאל גנזורי, להרכיב את הממשלה החדשה במצרים ולהחליף את זו שהתפטרה ביום שלישי. על פי הדיווחים, הודעה רשמית על מינויו של גנזורי תפורסם בשעות הקרובות. עוד דווח כי טנטאווי נועד אמש עם גנזורי וסיכם איתו את כל הפרטים לקראת הקמת הממשלה החדשה.

לפי דיווח ברדיו המצרי, גנזורי הביע הסכמה עקרונית להרכיב את ממשלת החירום הלאומית. עוד נמסר כי הוא "חושש מתגובת המפגינים בכיכר תחריר למינויו". החשש נובע בשל העובדה שהוא כיהן כראש ממשלת מצרים בתקופת כהונתו של הנשיא לשעבר, חוסני מובארק, בשנות ה-90. מסתמן כי חששו מוצדק: מפגינים בכיכר תחריר קראו קריאות בגנותו, עם היוודע דבר מינויו. ככל הנראה, העובדה שכיהן תחת הנשיא לשעבר מובארק תהיה לו לרועץ ותעורר ביקורת בקרב המפגינים.

מהומות בכיכר תחריר, קהיר, 23 בנובמבר 2011. רויטרס
המפגינים מתנגדים למינוי/רויטרס

גנזורי, בן 77, כיהן כראש הממשלה בין השנים 96' ל-99' והוא דוקטור בכלכלה מטעם אוניברסיטת מישיגן האמריקאית. בשנת 99' הוא פוטר בזעם על ידי מובארק. מאז המהפכה, שהביאה להדחתו של מובארק, שמר גנזורי על שתיקה ולא התבטא בנושא. הוא לא התראיין ולא אמר מהן הסיבות שהביאו למחלוקות החריפות בינו לבין מובארק.

מוקדם יותר דווח כי לראשונה מאז החלו העימותים בין המפגינים לכוחות הביטחון המצרים לפני שישה ימים בקהיר, חזר השקט לבירה המצרית. גם ברחוב מוחמד מחמוד, הסמוך לכיכר ולבניין משרד הפנים בקהיר, שם אירעו בימים האחרונים מרבית העימותים בין מפגינים לשוטרים, האווירה ביום חמישי בבוקר הייתה שקטה באופן יחסי. אנשי המשטרה עמדו במרחק-מה מהמפגינים, ולא התעמתו עימם. רשת CNN דיווחה כי חיילים הציבו גדרות תיל, שיחצצו בינם לבין המפגינים שנותרו בכיכר.

מהומות בכיכר תחריר, קהיר, 23 בנובמבר 2011. רויטרס
מהומות בכיכר תחריר, קהיר, 23 בנובמבר 2011/רויטרס

עד כה נהרגו כ-40 בני אדם בהפגנות המתקיימות בכיכר תחריר נגד המועצה הצבאית העליונה. משרד הבריאות המצרי הודיע כי מניין ההרוגים הרשמי בעימותים עומד על 32 ומספר הפצועים על 871, אולם לפי נתוני גורמי רפואה במדינה, המספרים גבוהים יותר. שר הבריאות המצרי, ד"ר עמר חלמי, אישר כי מבין המפגינים שנהרגו יש גם כאלה שנפגעו מאש.

בתוך כך, הנשיא לשעבר, חוסני מובארק, עקב באדיקות אחר האירועים האלימים האחרונים במדינה, ואמר כי התוצאות היו צפויות. לדבריו, "אמרתי להם שהמדינה תיהרס. הם היו צריכים לחכות קצת" - כך דיווח ביום רביעי העיתון המצרי "א-תחריר".

עוד באותו נושא
תחריר מתרוקנת, אך קומץ מפגינים נשבע להישאר
מובארק על ההפגנות: "אמרתי להם שהמדינה תיהרס"
המהומות בקהיר: "שלושה מפגינים נהרגו מאש חיה ביום רביעי"

(עדכון ראשון: 22:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully