וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעלימים ראיות? פעילות חשודה בבסיס גרעין באירן

גורמים דיפלומטיים טוענים כי לוויינים תיעדו החודש תנועה גוברת בבסיס פרצ'ין, שם מפתחים האירנים לפי החשד נשק גרעיני, שייתכן כי היא מעידה על "טיהור" המקום מראיות מפלילות

מה הם עושים שם? מעקב באמצעות לוויינים מגלה כי באחרונה חלה התגברות בפעילות באתר הצבאי הסמוך לעיר פרצ'ין באירן, בו פועל לפי ההערכות מתקן בו מפתחים האירנים שימושים צבאיים לתוכנית הגרעין שלהם. כך דיווחה היום (שני) סוכנות הידיעות AP, המצטטת "גורמים רשמיים".

לדברי אחד הגורמים, שטען כי בידיו מידע מודיעיני שנאסף על ידי מדינתו (לא צוין איזו מדינה), נראה כי טהרן פועלת "לטשטש את עקבותיה" באמצעות "טיהור" המקום מכל עדות למחקר ופיתוח שנעשו בו. הדיווח על הפעילות המוגברת במקום זכה לאישור, על פי AP, גם מצד גורמים בשתי מדינות נוספות, אם כי אלו לא ידעו לומר אם השינויים האחרונים אכן נובעים מניסיון "להעלים ראיות".

בסיס פרצ'ין, המשמש ככל הנאה לייצור תחמושת, טילים וחומרי נפץ, נמצא כ-30 קילמטרים מדרום-מזרח לבירה טהרן. יש בו מבנים רבים, בונקרים ומנהרות. הוא התגלה לראשונה לעיניים מערביות ב-2004, וכבר אז עלתה הסברה כי נערכים בו ניסויים תת-קרקעיים בפיצוץ חומרי נפץ בעלי עוצמה גבוהה. ב-2005 אף נערכה בו ביקורת של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א), ודווח כי לא התגלה בו דבר חשוד.

הגרעין האירני - עוד כותרות:
"ארה"ב, בריטניה וקנדה יוסיפו עיצומים על אירן"
דיווח בארה"ב: אירן סיפקה ללוב פגזים לנשק כימי
ברק: "תוך פחות משנה איש לא יוכל לפעול מול אירן"
"הקצין שנהרג באירן עסק בניסוי בטיל בין יבשתי"

בכיר אירני: נשליך ישראל לפח האשפה של ההיסטוריה

בחודש האחרון, סביב פרסום הדו"ח האחרון של סבא"א, הודלף לתקשורת העולמית מידע על הנעשה בבסיס, ממנו עלה כי האירנים ערכו במקום שורת ניסויים בשלב "קבוצת הנשק" בפיתוח נשק גרעיני, ובין היתר ערכו באמצעות מחשבי-על הדמיות שבדקו את "שרשרת הפיצוץ" בנשק גרעיני. הדו"ח עצמו אישר את החששות, כשגילה כי בבסיס נמצא מכל מתכת גדול המשמש ככל הנראה לפיצוצים מבוקרים הקשורים לניסויים בנשק גרעיני.

לפי הדיווח שמסרו ל-AP מקורותיה - כולם דיפלומטים במדינות החברות בסבא"א - בתחילת נובמבר, ממש בימים שלפני פרסום הדו"ח, נצפתה פעילות חריגה בדיוק מסביב לאותו מיכל מתכת, שכללה תנועה ערה של כלי רכב מהמקום ואליו. "משאיות ועגורנים נראו נכנסים ויוצאים מהמקום", אמר ל-AP אחד הגורמים, "ופינו מהמקום ציוד וחומרים מסוכנים". בסבא"א סירבו לבקשת AP להתייחס לדיווח, ואילו באירן התייחסו אליו בביטול. "אלו סיפורים ילדותיים", אמר נציג אירן בסבא"א, עלי אשגר סולטנייה. "זה מגוחך".

בתוך כך, אמר היום מפקד חיל האוויר של "משמרות המהפכה" האירניים, הגנרל אמיר עלי חאג'יזדה, כי "אירן מקווה שישראל תנקוט בצעד שגוי ותתקוף אותה, כדי שכך תוכל הרפובליקה האיסלמית לשים קץ למדינה הזו ולשלוח אותה לפח האשפה של ההיסטוריה". דבריו, שצוטטו בסוכנות הידיעות האירנית פארס, נאמרו בעת ביקור רשמי בבאקו, בירת אזרבייג'אן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully