וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין הסכמה: הוועדה לבחירת שופטים תתכנס שוב בשישי

גלעד גרוסמן

20.11.2011 / 18:11

נשיאת העליון ביניש, שר המשפטים נאמן ויתר חברי הוועדה לא הצליחו להגיע הערב להסכמה על מינוי שופטים חדשים לבית המשפט העליון. מסתמן: רשימת המועמדים תיפתח

יח"צ - חד פעמי

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: אמיר קוטיגרו)

אין בשורה: הוועדה לבחירת שופטים לא הצליחה להגיע הערב (ראשון) להסכמה בדבר מינויים של שופטים חדשים לבית המשפט העליון, והסכימה להתכנס לדיון נוסף בנושא ביום שישי הקרוב. גורמים המקורבים לוועדה העריכו שהסיכוי שביום שישי ייבחרו שופטים הוא נמוך, וכי מרבית הסיכויים הם שרשימת המועמדים תיפתח לדיון מחודש - מהלך בו תומכת נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש. בכך יתאפשר גם מינויו של מועמד מזרחי לעליון - שכן אף לא אחד כזה נמנה עם הרשימה הקיימת. שם חדש שעשוי לעלות בהקשר שכזה הוא שמו של היועץ המשפטי הקודם לממשלה, מני מזוז.

דורית בייניש ויעקב נאמן נואם באירוע לזכרו של השופט ד"ר עדי אזר – מרץ 2010. אורי לנץ
יגיעו להסכמה? נאמן וביניש/אורי לנץ

בכך, למעשה, לא אושר "הדיל" אליו הגיעו נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, ושר המשפטים, יעקב נאמן, שיאפשר את מינויו של השופט נועם סולברג, מועמדו של נאמן, הנתפס כבעל דעות ימניות. "בתמורה", צפוי היה נאמן להסכים למינויו של השופט צבי זילברטל, עמיתו של סולברג בבית המשפט המחוזי בירושלים, ומועמדה של ביניש. בסביבתה של ביניש טוענים כי היא אינה מתנגדת למינויו של סולברג, אולם היא מתנגדת למערבולת הפוליטית שנוצרה סביב המינוי.

ואיפה הנציג המזרחי?

את הממשלה מייצגים בוועדה שר המשפטים, יעקב נאמן, והשר להגנת הסביבה, גלעד ארדן. את הכנסת מייצגים חברי הכנסת דוד רותם (ישראל ביתנו) ואורי אריאל (האיחוד הלאומי). שופטי בית המשפט העליון מרים נאור ואשר גרוניס, נשיאת העליון ביניש, ושני נציגי לשכת עורכי הדין. הוועדה אמורה לבחור שני שופטים שיחליפו את השופטים אילה פרוקצ'יה ואדמונד לוי, שפרשו לאחרונה, וכמו כן עליהם למנות מחליף לנשיאה ביניש, העתידה לפרוש בעוד כשלושה חודשים. בשל העובדה כי על מנת לגבש רוב למינוי שופט לעליון דרוש רוב של שבעה חברים, מגבשים שר המשפטים ונשיאת העליון רשימה מוסכמת מראש.

סולברג, תושב ההתנחלות אלון שבות וחובש כיפה, נחשב ל"סדין אדום" בעיני רבים בשמאל. גורמים בשמאל כבר רמזו כי אם ימונה, יפנו לבג"ץ בדרישה לפסול את המינוי. שמו של סולברג עלה בעבר כמועמד לכהן כשופט בבית המשפט העליון ולתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, אך מתנגדיו חוששים שמינוי שכזה, הנתפס כפוליטי, ישקף התערבות בוטה של המערכת הפוליטית במערכת המשפט.

במידה ובחירת השופטים תידחה בחודש אחד לפחות, הרכב הוועדה שיבחר אותם יהיה ככל הנראה שונה. הכנסת מקדמת בימים אלה את חקיקת החוק לשינוי הרכב הוועדה, שיוביל כפי הנראה לבחירתו של יו"ר לשכת עורכי הדין, דורון ברזילי, כחבר בה. גם במקרה שהחוק לא יעבור, נציגי לשכת עורכי הדין, רחל בן ארי ופיני מרינסקי, עומדים לסיים את כהונתם החודש, וייאלצו להתמודד פעם נוספת לתפקיד.

חבר הכנסת אורי אריאל אמר בעקבות התכנסות הוועדה היום כי "לצערי לא נבחרו שופטים ואני לא רואה כיצד הם אכן ייבחרו גם השבוע. הדברים בהחלט יכלו להתנהל אחרת, וצריך היה למנות שופטים ולהקל על העומס בבית המשפט העליון. כעת האחריות על העומס ותוצאותיו מוטלות על כתפי מי שמנע היום את ההצבעה".

גם הרב הראשי לישראל, יונה מצגר התייחס הערב לדברים במסגרת כנס פורום סגני הערים המתקיים באילת, ואמר על סולברג כי הוא "שופט מצוין, שאני מכיר אותו באופן אישי. בית המשפט העליון לא יחסר מאומה ממינויו של עוד שופט דתי". הוא הוסיף כי "חשוב שיהיו שופטים בעלי אופק שיפוטי נרחב יחד עם ידע תורני ואישיות, שיבינו את מאווינו ובעיותינו".

עוד בנושא
היום: האם תצליח הוועדה לבחור 3 שופטים לעליון?
החוק לשינוי הוועדה לבחירת שופטים דוהר קדימה
הכנסת אישרה שני חוקים לשינוי מבנה בית המשפט העליון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully