וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיבורת המחאה בארה"ב: בת 84 שרוססה בגז מדמיע

דורלי רייני, אקטיביסטית חברתית ותיקה, עמדה בחזית מול השוטרים בהפגנה שפוזרה בסיאטל, ותמונתה כבר הפכה לסמל המחאה. "אני מרגישה נפלא", סיפרה. "מדהים מה קצת גז יכול לעשות לך"

רויטרס

צילום: רויטרס, צילומי חובבים מיוטיוב; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

אם תנועת "כיבוש וול סטריט" הייתה צריכה דמות שכולם יוכלו להזדהות איתה, היא כנראה נמצאה: דורלי רייני בת ה-84, שרוססה אמש (רביעי) בגז מדמיע בידי משטרת סיאטל. רייני, פעילה פוליטית קשישה מהעיר בקצה הצפון-מערבי של המדינה, הייתה בין עשרות הפעילים שקיימו צעדת מחאה בלב העיר, וכבר עמדו להתפזר - לפני שהשוטרים החליטו לפזר אותם בעצמם.

משטרת סיאטל עצרה לפחות שישה בני אדם במהלך העימות האלים עם המפגינים, כשהשוטרים מרססים לעברם כמויות גדולות של גז מדמיע. בין הנפגעים מהגז היו גם צעירה בת 19 בהריון וכומר מקומי, אך תמונתה של רייני, כשפניה נוטפות חלב ששפכו עליה חבריה כדי להקל על הצריבות, היא ללא ספק הזיכרון החזק ביותר שיישאר מאירועי אמש, ואולי בכלל מאז החלה המחאה.

כיבוש וול סטריט - עוד כותרות:
המפגינים בניו יורק: "נשתק היום את וול סטריט"
ניו יורק: בית משפט גיבה פינוי מאהל וול סטריט
המחאה החברתית בארה"ב: 3 מתו ב-3 ימים
המפגינים צודקים - הכסף זורם רק כלפי מעלה / פול קרוגמן

מאהל המחאה של "כיבוש סיאטל", נובמבר 2011. Elaine Thompson, AP
מאהל "כיבוש סיאטל", השבוע/AP, Elaine Thompson

"אני מרגישה נפלא", הבהירה רייני עצמה בראיון לרשת NBC לאחר התקרית. "אני מרגישה מלאת אנרגיה. מדהים מה קצת גז מדמיע יכול לעשות לך". לדבריה, כמות השוטרים הייתה חסרת פרופורציות ביחס לכמות המפגינים, והיא עצמה לא הייתה רחוקה מפגיעה קשה הרבה יותר. "אנשים לא ראו לאן הם הולכים, השוטרים המשיכו לדחוף עם האופניים", סיפרה. "החלל שהיינו בו הלך והצטמצם, כך שממש נדחקנו. בחור צעיר אחד ייצב אותי, אחרת הייתי נותרת על הרצפה ונרמסת".

ראש עיריית סיאטל כבר התנצל על התנהגות השוטרים, סיפר כי שוחח עם רייני ושאל לשלומה, ואף הורה למשטרה לפתוח בחקירת נסיבות התקרית. רייני סיפרה כי למרות הגז שספגה, מצבה היה טוב וגם כשעלתה לאוטובוס בדרכה הביתה לאחר האירוע, לא שכחה את מטרות המאבק. "לא הייתה לי מראה, אז בטח נראיתי נורא", הסבירה. נהג האוטובוס שאל: 'מה קרה לך?', אז אמרתי שהשוטרים התיזו עליי גז מדמיע, והדבר הנפלא שקרה זה שהנוסעים באוטובוס החלו לדבר על המחאה. הם לא ראו מעולם אדם אמיתי שהם יכלו להזדהות איתו, שהתיזו עליו גז מדמיע. זו הייתה הזדמנות חינוכית נפלאה עבורי להסביר לאוטובוס עמוס בנוסעים את דרכי החשיבה שלנו".

צו לפיני מאהל "כיבוש לונדון"

היום מלאו חודשיים לתחילת המחאה בארצות הברית, ונדמה שפינוי המאהל המרכזי בניו יורק השבוע, כמו גם מאהלים הנוספים ברחבי המדינה, רק הגבירו את ההתעניינות התקשורתית. פעילי "כיבוש וול סטריט" הכריזו היום על מעין "יום זעם", או "יום פעולה המוני" כהגדרתם, וההיענות ככל הנראה תהיה גדולה בעשרות ערים - מניו יורק ועד לוס אנג'לס. בניו יורק, צופה המשטרה כי עשרות אלפי בני אדם יגיעו להפגנה המרכזית שתיערך בדרום מנהטן, ומשתתפיה מאיימים "לשתק את וול סטריט".

בד בבד, מעברו השני של האוקיינוס, ספג מאהל המחאה של "כיבוש לונדון" מחוץ לקתדרלת סנט פול מכה רצינית, כשהעירייה הוציאה אתמול צו לפינוי המאהל. לפי הצו, על המפגינים לפנות את המקום עד היום בערב. יש לציין כי הצו מתייחס רק לאוהלים הנמצאים בשטח ציבורי - לא לאלו הנמצאים בשטח השייך לכנסייה, אולם גם המפגינים הנמצאים בשטח הציבורי, הבהירו כבר כי אין בכוונתם להתפנות.

מאהל המחאה "כיבוש לונדון" מחוץ לקתדרלת סנט פול, נובמבר 2011. רויטרס
המאהל מחוץ לקתדרלת סנט פול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully