וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת דו"ח סבא"א: כמה קרובה אירן לנשק גרעיני?

בתוך יומיים, על רקע העיסוק בשאלת התקיפה, תפרסם סוכנות הגרעין של האו"ם דו"ח עדכני על תוכנית הגרעין, שיכריע בעניין הגברת הסנקציות. מה ייכתב בו? הגרעין האירני - תמונת מצב

האם אנו מתקרבים לשלב חדש במאבק העולמי נגד אירן גרעינית? במהלך 48 השעות הקרובות, ככל הנראה היום (שלישי), אמור להתפרסם הדו"ח הרבעוני החדש של הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) בנושא תוכנית הגרעין של אירן - ולפי שורה של הדלפות ופרטי מידע שדלפו ממנו במהלך השבועות האחרונים, יהיה מדובר בדו"ח מפורט וחריף מאי פעם.

לפי כל הדיווחים, הדו"ח - המתפרסם לאחר למעלה משבוע של עיסוק תקשורתי אינטנסיבי, בישראל ובעולם, באפשרות שמתקני הגרעין האירניים יותקפו צבאית, על ידי ישראל או ארה"ב - צפוי להצביע על מידע רב המאשר כי תוכנית הגרעין האירנית היא צבאית באופיה. עם זאת, לא ברור אם בדו"ח תופיע קביעה מפורשת כי אירן חותרת להשגת נשק גרעיני - טענה שישראל וארה"ב משמיעות זה זמן רב, ואילו האירנים ממשיכים לדחות מכל וכל.

הגרעין האירני - כותרות אחרונות בוואלה!:
"אירן השיגה מומחיות גרעין קריטית, בסיוע זר"
אחמדינג'ד: "לא נרשה לאף אחד לפגוע בנו"
צרפת: תקיפה באירן תגרום ל"אי יציבות קשה"
אירן: "דו"ח סבא"א המתוכנן - חסר בסיס ומפוברק"
ברק: "כרגע לא דנים בפעולה צבאית נגד אירן"
"ארה"ב חוששת שישראל תתקוף צבאית את אירן"

מתקן להעשרת אורניום סמוך לעיר נתנז, אירן, אפריל 2007. Hasan Sarbakhshian, AP
מרכז העשרת האורניום. המתקן ליד נתנז/AP, Hasan Sarbakhshian

כמו כן, אמור לספק הדו"ח תשובה, לפחות חלקית, לשאלה כמה קרובים האירנים להגיע למצב שבידיהם נשק גרעיני מבצעי. אם לשפוט לפי ההדלפות האחרונות, הדו"ח בהחלט יצביע על כך שהם עשו באחרונה כברת דרך משמעותית ביותר בכיוון זה.

העשרת האורניום שוקמה - ועברה לבונקר

תוכנית הגרעין האירנית כוללת מספר מסלולים ומרכיבים, המתנהלים זה שנים בכמה מתקנים ברחבי המדינה. המרכזיים שבהם הם הכור הגרעיני "האזרחי" שנבנה בשיתוף רוסיה ליד בושהר, שהפך לפני מספר חודשים לפעיל, ומשמש לייצור חשמל (אם כי גורמים במערב טוענים כי הוא משמש גם למטרות צבאיות); המתקן להעשרת אורניום ליד העיר נתנז והמתקן המשמש להמרת אותו אורניום ליד העיר איספהן; מתקן תת-קרקעי נוסף שנחשף ב-2009 ליד העיר קום; כור גרעיני למטרות מחקריות ליד הבירה טהרן, ומתקן המחקר הגרעין פרצ'ין, גם הוא בטהרן.

לצד אלו, הפעילה אירן גם מסלול נוסף לייצור פלוטוניום מועשר, ומתקן "מים כבדים" בסמוך לעיר אראק, אולם אלו מצויים כנראה בשלבים פחות מתקדמים, והמסלול העיקרי של תוכנית הגרעין מבוסס על העשרת אורניום. מסלול זה ספג לפני כשנה מכה קשה מתולעת המחשבים "סטוקסנט" (שלפי מקורות זרים הפעולה בידי ישראל וארה"ב), אולם לפי שורת דיווחים מהחודשים האחרונים, האירנים כבר התגברו עליה, והסרכזות (צנטריפוגות) בנתנז שבו לפעול במרץ - בעוד האירנים מתחילים להעביר אותן למתקן בקום, הממוגן טוב יותר.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מתקן לעיבוד מים כבדים סמוך לעיר אראק, חלק מתעשיית הגרעין של אירן, ינואר 2011. ISNA,Hamid Foroutan, AP
לצד הדברים. מתקן ה"מים הכבדים" ליד אראק/AP, ISNA,Hamid Foroutan

לפי כל ההערכות, בידי האירנים מצויה כבר כיום כמות נכבדה של אורניום מועשר ברמה נמוכה (20%), המספיקה, לייצור מספר פצצות גרעיניות, לכשיוחלט על כך. כמו כן, מוערך כבר זמן מה שהם רכשו את היכולת להעשיר את אותו אורניום לרמה גבוהה של 90%, הנחוצה לביקוע גרעיני - אך הם טרם קיבלו את ההחלטה לעשות זאת בפועל. ההחלטה הזו נתונה באופן בלעדי בידי המנהיג העליון של אירן, עלי חמינאי, ומוערך כי מרגע שתתקבל, יחלפו עוד מספר חודשים בטרם יהיה בידי האירנים די אורניום מועשר לפצצה גרעינית.

"ראיות חדשות, אך לא 'אקדח מעשן'"

אולם ההשלכות של הדו"ח החדש אינן בתחום העשרת האורניום, אלא בתחום הנקרא "קבוצת הנשק" - השלב האחרון בתהליך ייצור נשק גרעיני, הכולל את הרכבתה של הפצצה הגרעינית על אמצעי לחימה. עד כה, האמינו במערב שגם אם האירנים יחליטו לייצר חומר בקיע ולהכין ממנו פצצה, אין להם עדיין את היכולת לייצר מערכת נשק שבאמצעותה ניתן להשתמש ביעילות בפצצה הזו. לפי האמונה הרווחת עד כה, האירנים היו רחוקים עדיין כמה שנים מהשלמת שלב זה.

ואולם, כמה דיווחים מהשבוע האחרון לגבי דו"ח סבא"א החדש מציירים תמונה שונה ומדאיגה יותר. לפי המידע שהדליפו דיפלומטים ופקידים בסבא"א לכלי תקשורת שונים, בהם ה"וושינגטון פוסט", סוכנות AP ורשת CNN בארה"ב, ה"גרדיאן" וה"טלגרף" הבריטיים כמו גם עיתון "הארץ" הישראלי, האירנים עשו באחרונה התקדמות גדולה בתחום "קבוצת הנשק". בין השאר, דווח כי הם ערכו במתקן המחקר הסודי פרצ'ין הסמוך לבירה טהרן סדרת ניסויים שבהם נערכה הדמיה ממוחשבת של פיצוץ גרעיני - ככל הנראה כזה שמתרחש בפצצה המושלכת ממטוס. לעומת זאת, הרכבת ראש נפץ גרעיני על טיל בליסטי היא עדיין מטרה שהאירנים עדיין רחוקים ממנה כנראה מספר שנים.

כור גרעיני למטרות מחקר במטה הוועדה העליונה לאנרגיה גרעינית של אירן, טהרן, יוני 2003. Vahid Salemi, AP
הכור הגרעיני למטרות מחקריות בבירה טהרן/AP, Vahid Salemi

ה"וושינגטון פוסט" ציטט היום דיפלומטים מערביים ומומחי גרעין שתודרכו לגבי הדו"ח, שקבעו כי עולה ממנו שהאירנים "השיגו מומחיות בשלבים הקריטיים הנחוצים להרכבת נשק גרעיני, לאחר שקיבלו ממדענים זרים עזרה שסייעה להם להתגבר על משוכות טכניות". לפי הדיווח, מדובר במדענים מרוסיה, מצפון קוריאה ומפקיסטן, בהם מדען סובייטי בשם וייצ'יסלב דנילקו ו"אבי הגרעין הפקיסטני", עבד אל-קדיר חאן, שאחראי ככל הנראה לחלק ניכר מתפוצת הטכנולוגיה הגרעינית בעולם בעשורים האחרונים. לפי דיווח נוסף ב"טלגרף", הדו"ח צפוי לחשוף כי צפון קוריאה סיפקה לאירן נוסחאות מתמטיות וקודים שסייעו להם בתוכנית.

מארק פיצפטריק, מנהל התוכנית לפירוק נשק גרעיני הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים (IISS), חזה בשבוע שעבר בראיון ל"טלגרף" הבריטי כי הדו"ח יציג ראיות חדשות לגבי התקדמות ב"קבוצת הנשק" - אך לא ראיות חותכות: "הדו"ח יאשש את החשדות לגבי פיתוח נשק גרעיני באירן, אך איני סבור שהוא יספק 'אקדח מעשן'. עם זאת, הוא ללא ספק יוכיח שלאירן יש עניין להחזיק באופציה כזו בזמינות גבוהה".

סנקציות על הבנק המרכזי?

במערב מקווים כי הדו"ח יסייע לקדם סבב סנקציות חדש על אירן, בהחלטה של מועצת הביטחון של האו"ם. יהיה זה כבר סבב חמישי, לאחר שארבעה קודמים עליהם הוחלט בשנים האחרונות לא הצליחו לרפות את ידי האירנים. במוקדי הכוח במערב מקווים שהפעם יהיו אלו סנקציות חריפות מאי פעם, כפי שהשתמע בין היתר בהכרזתם האחרונה של הנשיאים ברק אובמה וניקולא סרקוזי, שקראו להפעיל לחץ "חסר תקדים" על אירן.

לחץ "חסר תקדים" שכזה עשוי לכלול - לראשונה - גם את המערכת הבנקאית האירנית. בין היתר, לפי דיווחים שונים, נעשה ניסיון לקדם חרם בינלאומי על הבנק הלאומי המרכזי של אירן, שימנע מכל מדינות העולם לסחור עמו - אולם מוערך כי יהיה קשה ביותר להעביר החלטה כזו.

הקושי העיקרי בהעברת סנקציות נוספות טמון בעובדה שלשם כך נדרשת הסכמתן של כל המדינות בעלות זכות הווטו במועצת הביטחון, ובהן שתי ה"בעייתיות" - רוסיה וסין, הנוקטות באופן מסורתי מדיניות מרוככת כלפי אירן. מאחורי הקלעים, מתנהלים כל העת מגעים עם נציגיהן, וקשה בשלב זה לקבוע לאילו צעדים יסכימו בסופו של דבר. השבוע דיווח ה"טלגרף" הבריטי, מפי מקורות דיפלומטיים באו"ם, כי התנגדותן של סין ורוסיה הופכת סבב סנקציות נוסף ל"קשה ביותר להשגה", שכן שתי מדינות אלו יתנגדו לכל פגיעה במשק האנרגיה האירני - הנפט והגז (סין מייבאת נפט רב מאירן). מנגד, הסינים רמזו בשבוע האחרון כי עמדתם דווקא מתקרבת לזו של המערב, כשקראו לאירנים "לגלות גמישות" בנושא הגרעין.

כפי הנראה, ההחלטה תושפע מכל פרט ופרט שיופיע בדו"ח החדש של סבא"א, ובייחוד מבחירת המילים בפרק הסוכום של הדו"ח, הנכתב על ידי מזכ"ל סבא"א, יוקיו אמאנו. האחרון כבר הוכיח בהתבטאויות בשנה האחרונה כי הוא בעל עמדות נוקשות יותר באופן משמעותי כלפי אירן ביחס לקודמו בתפקיד, מוחמד אל-בראדעי. כעת נותר לחכות למוצא פיו.

(עדכון ראשון: 22:45, 07.11.11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully