וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סער לאונסק"ו: לא מתפקידכם להקים מדינות חדשות

טל שלו, כתבתנו המדינית

28.10.2011 / 0:20

שר החינוך נאם בוועידה הכללית של ארגון המדע והתרבות של האו"ם, על רקע האפשרות שאונסק"ו יכיר ברשות הפלסטינית כמדינה. "הבקשה מהווה שיא של פוליטיזציה ותפגע בארגון"

שר החינוך גדעון סער אמר אמש (חמישי) לנציגי 193 החברות של אונסק"ו, כי החלטה של הארגון לקבל את בקשת החברות המלאה של הפלסטינים, הנדונה בימים אלו, "מנוגדת למנדט של אונסק"ו, מהווה שיא של פוליטיזציה בארגון ותפגע בארגון עצמו". השר סער, שנאם כנציג ישראל בוועידה הכללית של ארגון המדע והתרבות של האו"ם, הדגיש כי אין זה מתפקידו של אונסק"ו להחליט על הקמת מדינות חדשות: "מדינה פלסטינית לא תקום כתוצאה מהחלטה אפשרית כזו".

עוד בנושא:

הפלסטינים נלחמים: האם אונסק"ו יכיר ברשות כמדינה?
מועצת אונסק"ו המליצה: לקבל הרשות הפלסטינית כחברה
קלינטון: על אונסק"ו לשקול שוב צירוף הרשות הפלסטינית

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הפלסטינים רוצים פסאדה של מדינה כדי להמשיך את הסכסוך ואת מאבקם נגד ישראל מעמדות משופרות". השר סער בנאומו בפריז, הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך

על רקע המהלך המדשדש במועצת הביטחון של האו"ם להכרה בפלסטינים כמדינה, החלו השבוע בפאריז דיוני האספה הכללית של הארגון, ובמוקד סדר היום עומדת בקשת הרשות הפלסטינית להכרה כחברה מלאה בארגון. הוועד המנהל של אונסק"ו כבר המליץ בתחילת החודש שעבר לאשר את הבקשה הפלסטינית, וישראל נערכה בשבועות האחרונים לסכל את אישור הבקשה, בניסיון להדגיש כי מהלכים חד-צדדיים מכשילים את ניסיונות הנעת התהליך המדיני בין ישראל והפלסטינים, וכן תוך התייחסות לעובדת היותו של אונסק"ו ארגון מקצועי של האו"ם, ולא ארגון פוליטי, ולכן אין מקום לקביעת עובדות פוליטיות על ידו, דוגמת הכרה בפלסטינים כמדינה.

"תכלית המהלך באונסק"ו היא לעקוף את הדיונים המתקיימים כעת במועצת הביטחון", אמר השר סער בנאומו. "הפלסטינים רוצים פסאדה של מדינה כדי להמשיך את הסכסוך ואת מאבקם נגד ישראל מעמדות משופרות". סער תקף את הקו האנטי-ישראלי באונסק"ו, ואמר כי "בכנסי אונסק"ו מועלות פעם אחר פעם באובססיה אנטי ישראלית הצעות החלטה נגד ישראל. בה בעת, אונסק"ו אינו עוסק, למשל, בדיקטטורות של אירן וסוריה הרוצחות ומדכאות באופן יומיומי את אזרחיהן שלהן".

השר סער, שהגיע שלשום לפריז, נפגש היום עם מנכ"לית אונסק"ו, אירינה בוקובה, ועם שרים אירופים נוספים המשתתפים בוועידה והדגיש בפניהם את העמדה הישראלית. ההצבעה על בקשת הפלסטינים תיערך בצל איום אמריקאי לעצור את מימון הארגון אם תקבל את הפלסטינים כחברה, על בסיס חקיקה אמריקאית, לפיה ארה"ב מחויבת להפסיק מימון של ארגון בינלאומי אם הוא מקבל לתוכו ישות פלסטינית שאינה מוכרת כמדינה. משמע, אם אונסק"ו תאשר את בקשת הפלסטינים, ארה"ב מחויבת על פי חוק להפסיק את מימון הארגון – העומד על 70 מיליון דולר ומהווה 22% מתקציב הארגון. לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", בימים האחרונים ניהלו בכירים בארגון דיונים קדחתניים מול ממשל אובמה ומול הפלסטינים בניסיון למצוא פתרון שישמר את מימון הארגון.

"מוכן להיפגש עם שר החוץ הפלסטיני"

אונסק"ו הוא ארגון קשרי המדע והתרבות של האו"ם, והוא פועל בתחומים רחבים – החל משימור מורשת העולמית ואתרי המורשת, וכלה בקידום קרוא וכתוב, תוכניות מדע, מיזמי היסטוריה, קידום חינוך מיני, ועוד. משמעותה העיקרית של קבלת הפלסטינים כחברים בארגון היא יכולתם לקדם מדיניות לגבי אתרי מורשת המהווים "חומר תבערה מדיני", דוגמת כנסיית המולד ואתרים בעיר העתיקה. הפלסטינים הצהירו בימים האחרונים כי מיד לאחר קבלתם בארגון, הרשות תחדש את המאמצים להכיר בכנסיית המולד ובעיר בית לחם כאתר מורשת עולמית. ובישראל חוששים שהחלטות מסוג זה עשויות לקעקע ולקבוע הגבלות לתהליך המדיני.

בתוך כך, במאמץ נוסף לסיכול ההצבעה במועצת הביטחון על קבלתה של הרשות הפלסטינית כחברה מלאה, הצפויה באמצע נובמבר, נפגש אתמול שר החוץ אביגדור ליברמן עם נשיא בוסניה הרצגובינה, זליז'קו קומסיץ', ועם בכירים נוספים. השר ליברמן, שגינה בימים האחרונים בחריפות את יו"ר הרשות, אבו מאזן, וכינה אותו "מכשול למו"מ שיש להסירו", אמר כי הוא מוכן להיפגש כבר מחר עם שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל מאלכי, שצפוי להגיע לסרייבו אף הוא בניסיון לגייס את תמיכתה של בוסניה, חברה לא קבועה במועצת הביטחון, בהצעה הפלסטינית, והנשיא הבוסני אמר שיעביר את המסר לאל מאלכי.

"אם הקהילה הבינלאומית תכיר במדינה פלסטינית שתקום בצעד חד צדדי ייוצר תקדים שיהיו לו השלכות חמורות באזורים רבים בעולם", אמר ליברמן לנשיא הבוסני. "ההצעה שלנו לפלסטינים ברורה – פתיחת שיחות ישירות מיד ללא תנאים מוקדמים". בימים האחרונים גברו ההערכות כי לפלסטינים אין כרגע את הרוב הדרוש לאישור בקשתם במועצת הביטחון, ובוסניה הרצגובינה היא אחת המדינות שנחשבות עדיין "מתנדנדות".

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

(עדכון ראשון: 21:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully