וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלעד שליט יוכר כנכה צה"ל מיד עם חזרתו לארץ

לפי ההחלטה התקדימית שקיבל מנכ"ל משרד הביטחון אודי שני, שליט יוכר בעת שחרורו עם לפחות 20% נכות. אביבה שליט קיבלה הנחיה להכין תיק לבנה והכניסה לתוכו ציוד אישי

אדריאן הרבשטיין

(צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכת וידאו: יותם בן-דוד)

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת הודיעה הערב (שבת) כי החייל החטוף גלעד שליט, יוכר כנכה צה"ל מיד עם חזרתו לארץ. מדובר באישור של משרד הביטחון לבקשתו של ח"כ ישראל חסון (קדימה). עוד נמסר כי ההחלטה התקדימית תהיה תקפה מהיום עבור כל פדוי שבי שישוחרר. עד היום, נהלי משרד הביטחון קבעו כי פדוי שבי שמבקש להיות מוכר כנכה צה"ל, היה מחויב להגיש בקשה להכרה מאגף השיקום של משרד הביטחון.

העסקה לשחרור גלעד שליט - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות

גורם ביטחוני: "האסירות שמבקש חמאס לא נכללו בהסכם"
בצה"ל נערכים: "גורמים בעזה עלולים לשבש העסקה"
רבבות באום אל-פחם: "ברכות לחמאס על המו"מ העיקש"

גלעד שליט. רויטרס
"ההכרה תמנע ממנו את הביורוקרטיה". שליט/רויטרס

גורם ביטחוני אישר כי "לפי החלטת אלוף במיל' שני, שליט יוכר כנכה צה"ל עם לפחות 20% נכות - ולאחר בדיקות רפואיות יוחלט על רמת הנכות הקבועה". הגורם הביטחוני הוסיף כי "מדינת ישראל היא בין המדינות הבודדות במערב שלא מכירות באופן אוטומטי בשבויים כנכים. בעצם ההכרה בשליט כנכה צה"ל, יימנעו ממנו ביורוקרטיה וזמן לקבל את ההכרה".

לצורך ההכרה נדרש פדוי השבי, ללא תקופת שהותו בשבי, להוכיח לוועדה באגף השיקום כי הוא אכן נפגע בנפשו (פוסט טראומה) או ממחלה אחרת שהתפתחה במהלך השהות בשבי או לאחריו. תהליך זה היה בדרך כלל ארוך מאוד ורווי בביורוקרטיה ובחוסר נעימות. בשלב זה משרד הביטחון טרם אישר הכרה דומה "במסלול ירוק" למי שנפגע ממחלה אחרת שאינה פוסט טראומה.

ח"כ ישראל חסון, העומד בשנתיים האחרונות בראש הצוות בוועדת החוץ והביטחון לבחינת תפקודו של אגף השיקום במשרד הביטחון, הודה למנכ"ל משרד הביטחון, אלוף במיל' אודי שני, שקיבל את ההחלטה התקדימית. לדברי חסון, "ההחלטה תאפשר לנו כמדינה וכאזרחים לתת את המינימום המתבקש לכל אותם לוחמים שחזרו מהשבי בכדי שיוכלו לשוב ולתפקד באופן נורמלי".

עוד אמר ח"כ חסון כי "זו חובתנו המוסרית לעזור לחוזרים מהשבי. אין זה ראוי שפדוי ייאלץ להילחם פעם נוספת לאחר שחזר מהשבי, הפעם על זכויותיו הבסיסיות מול ועדות ביורוקרטיות כדי להוכיח שהוא אכן ראוי להיות מוגדר כנכה".

"פרטי העסקה הם אלו שסוכמו עם חמאס"

במהלך היום ביקרו עשרות פעילים וקרובים את בית משפחת שליט במצפה הילה. גם אזרחים רבים הגיעו ליישוב על מנת לראות במו עיניהם את אביבה ונעם שליט. שלוש פעילות שהגיעו מירושלים: ענת יוסף, מיכל עידו ושרון כהן, סיפרו כי הגיעו מירושלים כדי לתמוך בהוריו של גלעד. פעיל נוסף סיפר כי "משפחת שליט נמצאת בהתרגשות ובמתח ומחכה ליום שלישי בכיליון עיניים. הם מקבלים ליווי מגורמים מקצועיים וצבאיים, שמנחים אותם לקראת השחרור המיוחל. אביבה קיבלה הנחיה לארגן תיק אישי לגלעד והכניסה אליו משקפיים, מברשת שיניים ועוד חפצים אישיים".

בתוך כך, גורם ביטחוני המצוי בפרטי העסקה לשחרור שליט, התייחס היום לדיווחים בכלי התקשורת הפלסטיניים בדבר דרישת חמאס לשחרר במסגרת העסקה את כלל האסירות הביטחוניות הכלואות בישראל. "פרטי העסקה שפורסמו עד כה, הכוללים שמות של 1,027 אסירים ואסירות, הם אלה שסוכמו עם החמאס באמצעות המתווך המצרי", אמר הגורם בשיחה עם וואלה! חדשות. "הדרישות לשחרור כלל האסירות בבתי הכלא בישראל אינן כלולות בהסכם".

מוקדם יותר היום התייחס גורם בכיר בחמאס לדיווחים. בשיחה עם אתר החדשות הפלסטיני "פלסטין היום" אמר הבכיר כי נוסח ההסכם בין ישראל לחמאס קובע כי כל האסירות הביטחוניות ישוחררו מהכלא, בלי קשר למספרן. "ישראל הודיעה כי בכלא נמצאות 27 אסירות, אך לאחר מכן התברר כי ארבע אסירות נמצאות במעצר מנהלי וטרם הועמדו לדין", הוסיף. הבכיר אישר את הדיווח בוואלה! חדשות, לפיו שמות האסירות שלא הוכללו בעסקה נשלחו למצרים.

גורם פלסטיני בכיר אישר הבוקר בשיחה עם וואלה! חדשות, כי מצרים סירבה לדרישת חמאס להוסיף עוד 11 אסירות ביטחוניות פלסטיניות היושבות בכלא הישראלי לעסקה לשחרורו של החייל החטוף בעזה, גלעד שליט. "לאחר חתימת עסקת שליט התברר שבכלא הישראלי אין 27 אסירות ביטחוניות אלא 38 מתוכן שלוש ערביות-ישראליות", סיפר הגורם. "חמאס היה נבוך מאוד, והופעל עליו לחץ ציבורי כבד לשחרר את יתר האסירות. על כן, הם פנו אתמול למצרים בבקשה להכליל את האסירות בעסקה". עם זאת, כאמור, בקהיר לא אהבו את הדרישה הפלסטינית המאוחרת – ודחו אותה, כפי שעשו גם בישראל. "חמאס כבר העביר בקשה למצרים לשחרר את כל האסירות", הוסיף הגורם, "אולם מצרים וישראל לא מסכימות להכליל את יתר האסירות ברשימת המשוחררים".

במקביל, גורם מצרי בכיר סיפק היום פרטים חדשים על המשא ומתן שהוביל לגיבוש עסקת שליט. בשיחה עם העיתון "אל-חיאת", הרואה אור בלונדון, גילה הבוקר הגורם כי ישיבת המשא ומתן האחרונה שהובילה להסכם התקיימה 24 שעות ללא הפסקה, "מיום שני שעבר ב-9 בבוקר עד יום שלישי ב-9 בבוקר". עוד גילה כי המגעים שחודשו בחודש אוגוסט האחרון "התחילו מנקודת האפס". לדבריו, בפגישה שתיערך היום בין צוותי המשא ומתן "תתקבל החלטה היכן יועבר שליט".

בהכנת הידיעה השתתף קובי דוד.

לפניות לכתבים:

פנחס - pinhas_wolf@walla.com

אמיר - amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully