וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפטרות המתמחים תיכנס לתוקפה: נערכים לעומס

אריאל נוי

1.10.2011 / 17:13

השבוע ייכנסו לתוקפם מעל 700 מכתבי ההתפטרות עליהם חתמו המתמחים באופן אישי, לאחר שנקבע כי ההתפטרות הקולקטיבית איננה חוקית. בבתי החולים נערכים לעומס, אולם המתמחים אינם מתחרטים: "תראו לי עוד סקטור בו עובדים יממה רצופה"

שבוע קריטי למערכת הבריאות: ביום שלישי ורביעי השבוע יכנסו לתוקפם מכתבי ההתפטרות עליהם חתמו הרופאים המתמחים לפני כחודש. מדובר במכתבי ההתפטרות האישיים שנחתמו לאחר שבית הדין לעבודה קבע כי מכתבי ההתפטרות הקולקטיביים אינם חוקיים.

כחלק מההיערכות במערכת הבריאות, בוטלו חופשותיהם האישיות של מנהלי מחלקות ורופאים בכירים במחלקות. בנוסף, במנהל הרפואה במשרד הבריאות יופעל חדר מצב מיוחד שיבחן בזמן אמת את העומסים במחלקות וביחידות השירות השונות, ובהתאם יופצו הנחיות מחדר המצב למד"א ולקופות החולים בנוגע להפניית החולים לחלופות, כאשר הנחיות לציבור יופצו מחדר המצב על ידי משרד הדוברות של משרד הבריאות. חדר המצב יבצע גם ויסות של חולים ונשים יולדות בין בתי החולים השונים.

עוד בנושא:
רופאים הפגינו בחיפה והתריעו מפני פיטורי המתמחים
מאות רופאים נטשו בזעם דיון עם אידלמן בחיפה
מאות מתמחים הגישו מכתבי התפטרות: "לא נוותר"
מאבק המתמחים: גם רופאים מומחים הגישו את התפטרותם
המתמחים דחו הצעת פשרה מליצמן: "פלסטר לסרטן"

מתמחים בבית החולים מאיר בכפר סבא אשר החליטו להשבית את הפעילות במסגרת עיצומי הרופאים, יולי 2011. שלומי גבאי
"התפטרנו כי תנאי העבדות שבהם אנו מועסקים שוחקים אותנו". מתמחים מפגינים בבית החולים מאיר בכפר סבא/שלומי גבאי

בבתי החולים נמנו עד כה 734 מכתבי התפטרות, מהם 32 מכתבי התפטרות שהוגשו על ידי רופאים מומחים. על פי נתוני משרד הבריאות, התפלגות מכתבי ההתפטרות של הרופאים בבתי החולים השונים עומדת על 142 מכתבי התפטרות בבית החולים איכילוב בתל אביב, 100 בבית החולים שיבא בתל השומר ובבית החולים מאיר בכפר סבא, 71 במרכז הרפואי על שם רבין בפתח תקווה, 41 בבית החולים בני ציון בחיפה, 33 בבית החולים אסף הרופא הסמוך לצריפין, 31 בבית החולים וולפסון בחולון, 30 במרכז שניידר לרפואת ילדים בפתח תקווה, 24 בבתי החולים הדסה בירושלים, 11 בבית החולים קפלן ברחובות, ארבעה בבית החולים כרמל בחיפה, שבעה במרכז הרפואי העמק בעפולה, חמישה במרכז לבריאות הנפש שלוותא בהוד השרון ומתפטר אחד בבית החולים סורוקה בבאר שבע. בשמונה בתי החולים בהם התפטרו מעל מחצית המתמחים, צפויים קשיים ועומס במחלקות - בעיקר במחלקות הפנימיות, מחלקת יולדות, אורתפודיה, כירורגיה כללית והרדמה.

"ההסכם 'ההיסטורי' רק מביא להרעה בתנאים"

"לפני חודש בדיוק חתמנו, בעלי ואני, על מכתב המודיע על התפטרותנו מההתמחות", סיפרה שני סדן, בת 34, מתמחה מבית החולים איכילוב במחלקת ילדים. בעלה, עופר, בן 35, עובד גם הוא כמתמחה בבית החולים – במחלקה הנוירולוגית. שניהם החליטו להתפטר באופן אישי. שני סיפרה כי מאחר והיא נמצאת בחופשת לידה, ההתפטרות שלה "בהמתנה", אולם היא בכל מקרה חתמה על המכתב.

"התפטרנו כי תנאי העבדות שבהם אנו מועסקים שוחקים אותנו, הופכים אותנו לכעוסים, עייפים וממורמרים, לא מאפשרים לנו להיות מצוינים ומקצועיים כמו שאנחנו יכולים להיות, ובוודאי לא מותירים לנו זמן וכוח לחיי משפחה או חברים", הסבירה. "התפטרנו כי בתום שביתה ארוכה ומתישה, כזו שבה אנחנו מגיעים לעבודה כרגיל כדי לא לפגוע בחולים, נחתם הסכם 'היסטורי' שמביא בעצם להרעה בתנאים שלנו", הוסיפה.

"ההסתדרות הרפואית והאוצר יצאו בקריאות שמחה על השיפור וההצלה של הרפואה הציבורית. אבל האמת התבררה כהפוכה: לראשונה בתולדות הרפואה בארץ יתחילו לחייב מומחים לבצע תורנויות, וזאת עד גיל 47", הסבירה. "כלומר, לא די בכך שלמדנו 7 שנים קשות וארוכות, עברנו שנת סטאז' מטורפת, והתמחינו 4-6 שנים במהלכן אין ספור תורנויות, סופי שבוע, חגים שבילינו מחוץ לבית ויותר לילות משאוכל לספור. כעת, נזכה להמשיך לבצע תורנויות גם לאחר תום ההתמחות. אז תגידו שזה טוב – כדאי שיהיו רופאים בכירים בשעות הלילה בבית החולים".

"תראו לי עוד סקטור אחד שבו מחייבים לעבוד יממה רצופה", המשיכה שני. "זה הזוי בתור מתמחה והזוי עוד יותר בתור מומחה. מדי שבוע אנו עוזבים את משפחותינו ליממה שלמה, ובנוסף גם בסופי שבוע מדי חודש. כל אדם זכאי ליום מנוחה אחד בשבוע. אנחנו לא זכינו לכך עד היום".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
המתמחים בבית החולים וולפסון בחולון מגישים מכתבי התפטרות להנהלת בית החולים כחלק מהמחאה על תנאי העסקתם, אוגוסט 2011. דרור עינב
הגשת מכתבי התפטרות בבית החולים וולפסון בחולון/דרור עינב

"הרצון שלנו הוא להישאר רופאים, אבל לא נותנים לנו לבצע עבודה סבירה בתנאים הנוכחיים ולכן אנחנו עוזבים", הדגיש עופר. "באופן אישי לא ארוויח מהמעבר לעבודה אחרת, אבל עבודה אחרת תתן לי לחשוב מה לעשות בהמשך - האם לנסוע לחו"ל לעבוד כרופא, האם לעבוד כחוקר, אני לא יודע. הכול עוד פתוח".

ממשרד הבריאות נמסר כי "לנוכח המצב הבלתי שגרתי והחריג המחייב היערכות מיוחדת והתגייסות כוללת של כל צוותי בית החולים, כולל הצורך בציוותם של רופאים מומחים לביצוע תורנויות, ראש מנהל הרפואה, ד"ר חזי לוי, הנחה את הנהלות בתי החולים כי בכל מקרה יש לשמר את פעילות חדרי המיון לסוגיהם (פנימי, כירורגי, אורטופדי, ילדים, נשים), חדרי הלידה, ומחלקות הטיפול הנמרץ. אין לבטל שירותים רפואיים חיוניים כמו ניתוחים לחולי סרטן, טיפולי הפריה חוץ גופית, טיפולים כימותרפיים, דיאליזה, וכן ניתוחים לא דחופים הניתנים במסגרת רצף טיפולי, ניתוחים בילדים או ניתוחים שזמן ההמתנה להם נמשך מעל שלושה חודשים".

עוד נמסר כי "באין ברירה, מחלקות תסגרנה רק באישור מנהל הרפואה, כמו כן בתוכנית איחוד מחלקות בעבודת היום ובתורנות הלילה, צמצום מספר התורנים, ביטול ניתוחים שאינם דחופים, צמצום פעילות מרפאות החוץ, תגבור האחיות המיילדות בחדרי לידה, תגבור בכוח אדם מנהלתי במחלקות בהן קיים מחסור חמור בעובדים, גיוס תורני חוץ וגיוס רופאים תורנים מהקהילה".

לפניות לכתב: arielnews@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully