וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוזמה: התנצלות הדדית של פרס וארדואן תסיים המשבר

פנחס וולף

27.9.2011 / 9:18

שגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו, יזם מתווה לסיום המשבר בין ישראל וטורקיה לפיו שתי המדינות יתנצלו זו בפני זו על אירועי המשט לעזה. לדברי גורם ישראלי, טורקיה סירבה ליוזמה

האם משבר היחסים בין טורקיה לישראל לקראת פתרון? פורום שרי השמינייה אישר לפני כשבועיים יוזמה של ארצות הברית לפיה תתקיים התנצלות הדדית בין אנקרה לירושלים במסגרתה ישוחחו נשיא המדינה שמעון פרס וראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן בטלפון ויביעו התנצלות על אירועי המשט לעזה במאי אשתקד. ההצעה היא פרי יוזמתו של שגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו. גורמים מדיניים בירושלים מסרו היום (שלישי) לוואלה! חדשות שאכן מתקיימים מגעים בין הצדדים אולם נכון לעכשיו, ארדואן מסרב לקבל את היוזמה.

המשבר בין ישראל לטורקיה - כותרות אחרונות
טורקיה מכחישה: לא אספנו מידע על חיילי השייטת
ארדואן: "הקשר עם ישראל לעולם לא ישוב למסלולו"
ארדואן לאו"ם: "להעניש את ישראל על יחסה לפלסטינים"

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, במסיבת עיתונאים, טריפולי, לוב, 16 בספטמבר 2011. רויטרס
ארדואן מתעקש שישראל תסיר את הסגר מעזה/רויטרס

לדברי הגורמים, ארדואן מתעקש שישראל תסיר את הסגר מעזה, שתתנצל על ההשתלטות על ה"מרמרה" וכן שישראל תשלם פיצויים למשפחות ההרוגים. בירושלים אמרו כי "התנצלות הדדית - כן. מדרישות חד-צדדיות ארדואן יכול לשכוח, והתנהלותו בשבועות האחרונים לא מוסיפה לעניין". לדברי הגורמים, "זה מוכיח שמההתחלה פניו היו להסלמת היחסים עם ישראל ולא לרגיעה".

יחסי ישראל טורקיה עלו לאחרונה על שרטון בעקבות תביעות ההתנצלות של ארדואן. בראיון לרשת CNN ששודר ביום ראשון אמר ארדואן כי היחסים עם ישראל "לעולם לא ישובו להיות נורמליים". ארדואן התייחס להשתלטות על ה"מאווי מרמרה" ואמר כי "הזהרנו את ישראל. זו סיבה למלחמה. זה משהו שאינך יכול לעשות במים בינלאומיים". לדבריו, "היינו סלחניים מאוד וזו הסיבה שהיינו כה סבלניים". ארדואן שב והדגיש את הדרישה להתנצלות מצד ישראל על הרג תשעת הפעילים על ה"מרמרה", תשלום פיצויים למשפחותיהם והסרת המצור על רצועת עזה. "אם הדרישות הללו לא ייענו, היחסים בין שתי המדינות לא ישובו למסלולם", אמר, "אין לנו דבר נגד אזרחי ישראל, אלא נגד הגישה בה נוקט הממשל בישראל".

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully