וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"על טורקיה לסגת מהצבת המכ"ם שעשוי לסייע לישראל"

בצל ההידרדרות ביחסים עם ישראל, חתמה טורקיה על הסכם שמתיר לארה"ב להציב מכ"ם בשטחה. באנקרה נשמעים כבר קולות התנגדות. הסיבה: המכ"ם עשוי לסייע לישראל מול אירן

בתום חודשים ארוכים של משא ומתן חתמה טורקיה בסוף השבוע האחרון על הסכם שמתיר לארצות הברית להציב בשטחה מכ"ם מסוג "איקס בנד", הנחשב לאחד המתקדמים בעולם לאיתור טילים בליסטיים. ההסכם משלב בתוכו גם כוונה עתידית לחבר את המכ"ם למערכות ההגנה מפני טילים מסוג "אייג'ס", שהוצבו על גבי ספינות הטילים האמריקאיות המשייטות באזור טורקיה החל מחודש מרץ.

למרות שההסכם טומן בחובו אפשרות לשדרוג במעמדה של טורקיה כחברה בנאט"ו, גוברים הקולות בטורקיה שמתנגדים להחלטה, מאחר ומידע מודיעיני שיפיק המכ"ם עשוי לסייע בעתיד לישראל להיערך למתקפת טילים משטחה של אירן. עוד טענו הטורקים בתקשורת המקומית כי החוזה שנחתם נועד לשרת את המדינות החברות בנאט"ו וישראל שאינה חברה בנאט"ו, לא תוכל לקבל מידע מודיעיני.

עוד על ההידרדרות ביחסי ישראל-טורקיה
טורקיה מאיימת: נקפיא יחסים עם האיחוד האירופי
טורקיה: "לא זקוקים לתיווך אמריקאי עם ישראל"
האמריקאים העבירו מסר חריף לארדואן: "תירגע"

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן. AP
ארה"ב לא תסכים לאף הגבלה על המכ"ם. ארדואן/AP

גורמים בארה"ב ניסו לצנן את האווירה המתוחה וטענו כי באותה מידה שהמכ"ם שיוצב בטורקיה ישרת את האינטרס הישראלי, כך תהנה טורקיה מתוצרי המכ"ם שכבר עתה מוצב בישראל. עם זאת הדגישו הגורמים כי ארצות הברית לא תסכים לאף הגבלה על המכ"ם בתחום שיתוף המידע מאחר שבכוונתה להקים רשת של מכ"מים ברחבי העולם כולל באירופה. זאת בשל העובדה שהאירנים פיתחו טילים שמכסים חלקים גדולים באירופה ושוקדים על ייצור טילים בליסטיים שיגיעו לכל נקודה בגלובוס. גורמים בכירים במערכת הביטחון בישראל, סירבו להתייחס לפרסומים בכלי התקשורת הטורקיים.

בנוסף לכך, מדווחים הטורקים על משא ומתן מתקדם לאפשר להקים בסיסים בשטחה עבור מטוסים לא מאוישים מסוג "פרדטור" של צבא ארצות הברית במסגרת הנסיגה של המעצמה מעירק ושיתוף פעולה מודיעיני על בסיס האינטרסים המשותפים במלחמה בטרור. גורמים בטורקיה המשיכו לטעון כי המשא ומתן בנושא המל"טים האמריקאיים חשוב מאחר וישראל החזירה מחצית מהמל"טים לטורקים לאחר שנשלחו לתיקון.

גורם ביטחוני המצוי בפרטי העסקה עם טורקיה, אמר כי "במסגרת ההסכם בין התעשיות בישראל למשרד ההגנה הטורקי, נרכשו על ידי הצבא הטורקי מנועים נוספים שבזמן טיפולי האחזקה בישראל הם ירכיבו את המנועים הנוספים כדי לא לפגוע במבצעיות של כלי הטיס. אנחנו עומדים בלוחות הזמנים של הטיפול וכל השאר טענות סרק".

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

עדכון ראשון: 22:15

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully