וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בטריפולי, במנהרות או בעיר הולדתו - איפה קדאפי?

המורדים מדווחים על קרב מדרום לבירת לוב, "ייתכן במקום בו מתחבא הרודן". לפי הערכות אחרות, הוא מזמן כבר לא בעיר. בעיר סירת, אחד המעוזים האחרונים של תומכיו, מתנהלים מגעי כניעה

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

יום לאחר שהמורדים בזזו את ארמונו בטריפולי, ושעות לאחר שדיבר בשידור רדיופוני וסיפר שהוא "יצא לסייר" בעיר הבירה, עדיין לא ברור היכן נמצא שליט לוב, מועמר קדאפי. המורדים נוטים להסכים עם מה שאומר קדאפי עצמו, ומשוכנעים שהוא נמצא בעיר הבירה או בסביבותיה - אך רבים בעולם דווקא מעריכים כי נמלט ממנה כבר.

קדאפי, יש לציין, לא נראה בציבור מאז חודש מאי ולא נראה בטלוויזיה מאז משחק השח המתוקשר שלו באמצע יוני עם ידידו הרוסי - שעמו שוחח גם אתמול. כל הופעותיו התקשורתיות בחודשיים האחרונים, כולל זו האחרונה מהלילה, היו קוליות בלבד - ללא יכולת לדעת אם מדובר בשידור חי או הקלטה.

הפיכה בלוב - כותרות נוספות בוואלה!:
קדאפי: "אני בנסיגה טקטית, יצאתי לסייר בטריפולי"
המורדים חגגו בארמון קדאפי: "הוא לא כאן"
אתמול: נכשלה מתקפת נגד של נאמני קדאפי
סמל המהפכה: על דגלה החדש-ישן של לוב / ניר יהב
דיקטטורה בתמונות: 42 שנות משטר קדאפי

תושבי העיר ג'נזור, לוב, חוגגים את שחרור טריפולי, 24 באוגוסט 2011. רויטרס
חוגגים את שחרור טריפולי, היום בעיר ג'נזור בלוב/רויטרס

את המידע הקונקרטי ביותר לגבי מקום הימצאו האפשרי סיפק דובר של המורדים עצמם, שדיווח בצהריים על קרב אש המתנהל מדרום לטריפולי, והוסיף כי ייתכן שבמקום זה נמצא המחבוא בו מסתתר קדאפי, לאחר שנמלט מארמונו. בשיחה עם רויטרס טען הדובר, שזוהה בשם עבד אל-רחמן, כי קדאפי נמצא "איפשהו באזור טריפולי". לדבריו, "אנחנו חושבים שקדאפי מתחבא במקום כלשהו בעיר, ככל הנראה באזור אל-חדחבה או אל-חדרה. יש לחימה באזור הזה".

המנהרות של קדאפי: "תעלות השקיה" של אלפי ק"מ

במהלך היום התקבלו דיווחים נוספים על לחימה ספורדית בטריפולי, שהמורדים הצליחו כנראה להשתלט על רוב חלקיה. עם זאת, בצהריים דיווחו המורדים כי לפתע החלו כוחות הנאמנים לקדאפי להפגיז בארטילריה אזורים בטריפולי שנכבשו על ידי המורדים, בהם מתחם באב אל-עזיזייה שבו ישב עד אתמול מטה השלטון. "הפגזים נורים מאזור אבו סלים, שם עדיין פעילים תאי התנגדות", מסר דובר של המורדים.

אם קדאפי אכן נמלט מארמונו ברגע האחרון, הוא עשה זאת כנראה באמצעות רשת מנהרות מסועפת, שלפי דיווחים שונים שפורסמו במשך השנים, נחפרו בהוראתו מתחת לטריפולי, ומספר תעלות ארוכות אף מקשרות את הבירה לערים אחרות במדינה. בתעלות אלו - שככל הידוע, עד כה לא הצליחו המורדים לאתר את אחד מפתחיהן - ככל הנראה הסתתר קדאפי במהלך ההפצצות העזות של מטהו בידי מטוסי נאט"ו בחודשים האחרונים.

חגיגות ניצחון של המורדים, טריפולי, לוב, 23 באוגוסט 2011. רויטרס
זיקוקים בשמי טריפולי, אמש בחגיגות המורדים/רויטרס

חפירת המנהרות, שאורכן הכולל מגיע לאלפי קילומטרים, החלה ב-1984, אז הוגדרו כ"תעלות השקיה" שמטרתן לשנע מי שתייה מהאקוויפר ההררי לערי החוף, וזכו לכינוי "הנהר הגדול מעשה ידי אדם". אולם בשירותי הביןו המערביים מעריכים כי לחפירות היו גם מטרות צבאיות מובהקות, וכי הן נועדו להרגיע את הפראנויה של המנהיג ולספק לו דרך מילוט - בה ככל הנראה אכן השתמש בסופו של דבר.

בדרכו של סדאם חוסיין?

בהנחה שקדאפי אכן נמלט מטריפולי דרך אחת המנהרות, נשאלת השאלה, לאן? מעטים מנסים לנחש, אך ישנה אפשרות אחת המתקבלת על הדעת: עיר הולדתו, סירת - בדומה לשליט עירק סדאם חוסיין, שחודשים אחרי שהודח מהשלטון התגלה במחבוא בעיר הולדתו, תיכרית.

קרבות בין המורדים לנאמני קדאפי, טריפולי, לוב, 22 באוגוסט 2011. רויטרס
בטריפולי נמשכות תקריות אש ספורדיות/רויטרס

סירת, בסיס כוחו השבטי של קדאפי הנמצאת במרכז קו החוף הלובי, היא אחת משתי הערים היחידות במדינה שעדיין נמצאות בשליטת נאמניו, לצד העיר המדברית סבחה שבדרום המדינה (כ-600 קילומטרים מדרום לטריפולי). אך בניגוד לסבחה, שם דיווחו המורדים על "קרבות אש עזים בין לוחמינו לשרידי תומכיו של הרודן", מסירת דווקא הגיעו אמש דיווחים על מגעים להפסקת אש.

"אני קורא גם לאנשי סבחה לסיים את הקרב נגדנו, כפי שקרה בבנגזי, במיסרתה ובטריפולי", מסר דובר של המורדים, קולנל אחמד באני, לרשת "אל-ערבייה". "בכל הקשור לסירת, מתנהלים כעת מגעים על כניסתנו לעיר ללא שפיכות דמים משני הצדדים".

חגיגות ניצחון של המורדים, כיכר החללים (הכיכר הירוקה) טריפולי, לוב, 23 באוגוסט 2011. רויטרס
חגיגות של המורדים, אתמול ב"כיכר השהידים"/רויטרס

אחר הצהריים טען דובר של המורדים, מוחמד אבו עפרא, שדיבר עם "אל-ג'זירה", כי קדאפי ותומכיו איבדו את השליטה ב-95% מהמדינה. "מי ששולט בטריפולי הוא השליט של לוב", הוסיף. "הסיפור של קדאפי נגמר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully