וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביניש: בתי המשפט - עוד חוליה בתפיסה חברתית חסרה

גלעד גרוסמן

15.8.2011 / 12:41

נשיאת העליון נשאה דברים בטקס השבעת שופטים בירושלים. על המחאה החברתית אמרה: "מערכת המשפט לא מופקדת על קביעת המדיניות הכלכלית, אבל תפקידה להתערב כשהכלים המשפטיים בידיה"

"בתי המשפט הם חוליה נוספת בתפיסה חברתית כוללת המצויה בחסר" – כך אמרה היום (שני) נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, בטקס השבעת שופטים בבית הנשיא בירושלים. ביניש התייחסה בטקס למחאה החברתית הגוברת, ואמרה כי "לא רק בתי המשפט אינם מותאמים לצרכים עימם מתמודדת המערכת, אלא גם הסביבה שהיא תנאי להשלטת החוק והמשפט אשר נדחקה שנים רבות לקרן זווית. די להציץ לתנאים בבתי המעצר, בבתי הסוהר, בהיעדר מוסודת לנוער, לשיקום ולנזקקים – כדי להכיר בכך שרק פעולה משולבת, שראשיתה בחינוך וסופה בבתי המשפט ובחוליות הקשורות למערכת המשפט, תיתן ביטוי לחלק כה חיוני מצרכי החברה".

בהמשך הבהירה ביניש כי אין מתפקיד בתי המשפט להביא את הבשורה לדרישה החברתית לשינוי סדרי העדיפויות: "מערכת המשפט היא אמנם רשות מבין רשויות השלטון, אך אין היא מופקדת על קביעת המדיניות הכלכלית או החברתית במדינה. תפקידם של בתי המשפט להתערב – כפי שאף נעשה בעבר – כשהכלים המשפטיים בידיהם: כאשר יש פגיעה בזכויות אדם מוגנות וכאשר בא בפניהם עניין המצביע על הפרת עקרון השוויון בחלוקת משאבים בין שווים בקרב האוכלוסייה. אין בידינו ואין זה מתפקידנו לשנות תפיסות מאקרו המעוגנות במדיניות לגיטימית של הרשות המבצעת. אך יש בכוחנו, וזהו בהחלט תפקידנו, לתרום לאדם הנזקק ולשנות את המציאות ברמת המיקרו".

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש במהלך יום עיון בנושא: "בגין והפרלמנטריזם הישראלי" במלאת 19 שנים לפטירתו של ראש הממשלה מנחם בגין ז"ל, מרץ 2011. עומר מירון
"מערכת המשפט לא מופקדת על קביעת המדיניות החברתית במדינה". ביניש/עומר מירון

ביניש התייחסה גם לעומס על בתי המשפט, ואמרה כי "במשך שנים קופחה מערכת אכיפת החוק, ובתי המשפט בכלל זה, כיוון שאיושה והקצאת המשאבים לחיזוקה לא היו בסדרי העדיפויות של כל ממשלות ישראל. התוצאה היא, אפוא, שגם בעמדנו כמעט בשיא כוח האדם השיפוטי, עדיין הפער בין מספר התיקים המוגשים לכל הערכות לבין מספר השופטים שעליהם מוטל לדון בתיקים, הוא פער עצום. והיחס בין מספר השופטים למספר התיקים והעניינים שמוטל עליהם לדון בהם אינו יחס הולם. מטעם זה אנו שבים ומזכירים פעמים רבות כי אין לאפיין את עבודת בתי המשפט כסחבת אלא כעומס".

בהמשך פנתה ביניש לשופטים הטריים, ואמרה כי החל ממחר הם "יתרגמו להחלטות ולמעשים את משמעות המונח 'לעשות צדק'. אלפי תיקים יבואו בפניכם (...) ועליכם לזכור תמיד כי מאחורי כל תיק מסתרר עולם ומלואו. מאחורי כל תיק עומד אדם הפונה לבתי המשפט כדי שיתנו לו סעד. היום ניתנים לכם הכוח והסמכות לתת את הסעד הנכון והראוי על פי הדין ובהתאם לצו מצפונכם".

עוד בנושא
ביניש נזפה ברופאים: ”השביתה שלכם היא יעד”
השופט יורם דנציגר השעה עצמו מבית המשפט העליון
אושר בטרומית: תשונה השיטה לבחירת נשיא העליון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully