וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

40 לאנשי המל"טים: "בעתיד לא יהיו מטוסים מאוישים"

40 שנה אחרי שהחלו לעקוב אחרי סוללות הטילים המצריים, בטייסת המזל"טים של חיל האוויר גאים בתפקידם בשדה הקרב ("האויב מבין שהמל"ט הוא האויב שלו"), וגם נערכים ליום המחר

דובר צה"ל

(צילום: נועם אשל, דובר צה"ל. עריכה: טל רזניק. קריינות: אביב אברמוביץ')

טייסת המטוסים הלא מאוישים (מל"טים) של חיל האוויר חוגגת בימים אלו 40 שנה להקמתה. אם בתחילתה היא שימשה בעיקר כדי לעקוב אחר סוללות טילי הצבא המצרי, כיום היא חלק אינטגרלי ממרבית הפעילות המודיעינית של הצבא - לרבות בחיסול מבוקשים. ב-2007 רשמו בטייסת קפיצה משמעותית, עם קליטתו של מל"ט ה"שובל" האיכותי, וכעת נערכים שם כבר לעימות הבא.

הטייסת הוקמה ב-1971, כשהפעילה מזל"טים מסוג "מבט" שמטרתם העיקרית הייתה לעקוב באמצעות צילומי תמונות אחר סוללות המצרים. פחות מעשור לאחר מכן, נקלט בטייסת מזל"ט מסוג "זהבן" שידע להעביר תמונה בשידור חי. בתחילת שנות התשעים, החלו להשתמש בטייסת ב"חוגלה" ובשנת 2007 נרשמה הקפיצה הטכנולוגית המשמעותית עם קליטתו של מל"ט ה"שובל" - תוצרת התעשייה האווירית.

השובל מסוגל לשהות באוויר ללא תדלוק במשך כארבעים שעות ועל פי מקורות זרים, הוא יכול להגיע לטווחים שכוללים גם את אירן. הוא מסוגל לטוס בגובה של עד 30,000 רגל ולחמוק באופן יעיל מאוד מירי טילי נ"מ. הוא מצויד במערכות צילום ומעקב מתקדמים לתנאי מזג אוויר קשים ביום ובלילה.

רס"ן גיל, סגן מפקד הטייסת שבעברו היה חלק ממתכנני השובל, ציין כי יתרונו של המל"ט הוא הגובה הרב בו הוא מסוגל לטוס, העובדה שהוא שקט בפעולותו, זאת בניגוד למל"טים אחרים שמרעישים וגורמים לחשיפתם על ידי גורמים עוינים, שרידותו בתנאי מזג אוויר קשים ומצלמות איכותיות שמאפשרות לו לדייק באיסוף המודיעין.

מטוס השובל. דובר צה"ל
מל"ט השובל/דובר צה"ל

במלחמת לבנון השנייה, הכירו גם מפקדי חילות היבשה בחשיבותו של השובל, לאחר שנעזרו בו לגלות את מיקום האויב, באבטחת הכוחות ויצירת מטרות לתקיפה. במהלך מבצע עופרת יצוקה לאחר למעלה שנתיים של אימונים, התהדק שיתוף הפעולה בין זרוע היבשה לחיל האוויר. "כיום אנחנו טסים פי שלוש מהתקופה בה טסנו בקיץ 2006 ואין תרגיל חטיבתי שמתחיל בלעדינו", סיפר רס"ן גיל, "מדי חודש אנחנו מקבלים משימות חדשות בשל היכולות הגדלות של הטייסת, חלקן בסיוע לאיתור נעדרים וסיוע בכיבוי שריפות. יש לנו יתרון שהולך וגדל על פני כלי הטיס המאוישים".

מאז המלחמה מפעילי השובל עברו הכשרות מתקדמות לפענוח הצילומים כדי לייעל את התוצרים המודיעיניים שמועברים לגורמים שונים במערכת הביטחון. "אנחנו נותנים דגש רב לפענוח התמונה", הסביר גיל, "איפה נמצא האויב ואיפה כוחותינו, מה רואים בתמונה, ומאיפה נפתחה האש. אנחנו אמנם פועלים מקרון הרחק מההתרחשות אבל יש לנו המון אחריות ואנחנו מודעים לה".

באחת מהפעילויות במבצע עופרת יצוקה, זיהה מפעיל השובל פלסטיני ברצועת עזה כשהוא לבוש במדי חייל צה"ל ונושא נשק M16. לאחר פענוח התמונה בזמן אמת, התברר כי מדובר בפעיל חמאס. "הכי קל היה לתקוף את המבנה באמצעות פצצה ולפגוע בפלסטינים שלא מעורבים בטרור אבל אנחנו בחרנו בדרך הקשה. הקפצנו אל המקום כוח לוחמים ודחפורים כדי להוציא את באי הבית החוצה ולאתר את המחבל מביניהם ויכולנו לומר כי זה האיש באמצעות צילום".

חיזבאללה עוקב בדריכות אחר פעילות כלי הטיס של חיל האוויר אך עד כה לא הצליח לפגוע בהם. "זהו משחק של חתול ועכבר ואני לא אכנס לפיתוחים שלהם בעקבות הפעילות שלנו בשמי לבנון אבל אומר שזוהי מלחמת מוחות משמעותית", הסביר קצין בכיר בטייסת. "האויב מבין שהאויב שלו הוא המל"ט ולכן הוא לומד ומגיב בהתאם. ניסו לפגוע בנו אבל לא הצליחו".

מטוס השובל. דובר צה"ל
"האויב מבין שהאויב שלו הוא המל"ט ולכן הוא לומד ומגיב בהתאם. ניסו לפגוע בנו אבל לא הצליחו"/דובר צה"ל

הטייסת עובדת בשיתוף פעולה של גורמים רבים בקהילת המודיעין ומערכת הביטחון ולעתים תוצריה מגיעים הרחק מעבר לים. בעשור האחרון נרשם זינוק משמעותי ביכולות של הטייסת בלחימה בטרור, בהכנות למלחמה, איסוף המודיעין לבניית בנק המטרות של צה"ל ובפעילות ביעדים רחוקים.

"ברור לנו שהמלחמה הבאה תהיה שונה ממה שהיה עד כה. תהיה הרבה אש שלנו ושל האויב ותידרש לכך הרבה פעילות של חיל האוויר. יש משמעות גדולה להצלחה בשלב הראשון ובשביל זה יש איסוף מקדים של מודיעין על מטרות", הסביר גיל, אנחנו נערכים לכך שיהיו איומים גדולים על חיל האוויר ולכן צה"ל יבוא במלוא עוצמתו למלחמה הבאה וגם ינצח".

לצד תעודת הוקרה רבות התלויות במועדון הטייסת בולטת תעודה אחת לפיה הטייסת מחזיקה בשיא עולמי של הפלת מטוס. ב-14 במאי 1981, הוקפצו מטוסי מיג סורים לאזור לבנון בעקבות טיסה של מזל"ט מסוג "מבט" שעסק באיסוף מודיעין. בעקבות פעולות שביצע מפעיל המזל"ט, נבהל הטייס הסורי ומטוסו התרסק. ימים ספורים לאחר מכן, העניק מפקד חיל האוויר דאז, האלוף דוד עברי, תעודת הוקרה על הפלת המטוס הראשונה והאחרונה של מטוס קרב על ידי מזל"ט.

בטייסת לא מסתירים את גאוותם וטוענים כי ההערכה בחיל האוויר היא שבעוד 20 שנים יצנח באופן משמעותי מספר כלי הטיס המאוישים. קצין בכיר בטייסת אמר השבוע כי "לא הרבה משני עשורים קדימה רוב חיל האוויר יהיה כלי טיס לא מאוישים. אין לנו ספק בכך. לאחר מכן כולו יהיה לא מאויש. האמריקאים בעצמם אומרים שה-JSF הוא מטוס הקרב האחרון".

עוד באותו נושא:
חיל התותחנים חושף: היתרון של צה"ל במלחמה הבאה
בקרוב בצה"ל: טילי קרקע-קרקע חדשים ותותח עתידני
זעם בבריטניה: הצבא מתאמן במל"טים ישראליים שתקפו בעזה
מל"ט של התעשייה האווירית חשף את מציתי הכרמל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully