וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: הצבא טובח בתושבי חמה, לפחות 45 הרוגים

ניר יהב

31.7.2011 / 11:18

אחרי עוד גל הפגנות, שב הצבא לפעול בעיר שהפכה לאחד ממוקדי ההתקוממות. "הטנקים באו מ-4 כיוונים", סיפרו תושבים. "הם יורים אש לכל עבר ללא הבחנה". בכיר בצבא ערק והקים צבא מורדים

יח"צ - חד פעמי

(צילום: רויטרס וצילומי חובבים שהועלו לאתר יוטיוב. עריכה: גדי וינסטוק. קריינות: אביב אברמוביץ')

מתקפה מחודשת של צבא סוריה על אחד ממוקדי המחאה העיקריים נגד שלטונו של הנשיא בשאר אסד: אחרי הפגנות ענק בסוף השבוע בעיר חמה, הסתערו עליה הבוקר (ראשון) טנקים של הצבא, ופתחו במתקפה. לפי דיווחיהם של פעילים המגיעים מהעיר, מספר ההרוגים כבר מגיע ל-45, ועוד עשרות רבות נפצעו, רובם במצב קשה.

התקוממות בסוריה - עוד כותרות:
מתח בסוריה: האם המחאה העממית תיפסק ברמדאן?
ראש אל-קאעדה למפגינים הסורים: צאו נגד ישראל
סוריה מתירה הקמת מפלגות - אך עם שורת הגבלות
על רקע המהומות: אסד מינה מושלים חדשים

הפגנת ענק נגד השלטון, חמה, סוריה, 29 ביולי 2011. רויטרס
הפגנת ענק בחמה נגד השלטון, ביום שישי/רויטרס

עד ראייה, רופא שביקש להישאר בעילום שם, מסר הבוקר לסוכנות רויטרס כי אחד ההרוגים הוא נער בשם פארס אל-נעם, שנפגע בהפגזות באזור באב סבאע שבצפון העיר. "הטנקים פשטו על העיר מארבעה כיוונים. הם יורים אש לכל עבר וללא הבחנה", הוסיף, וציין כי לשלושת בתי החולים בעיר הגיעו עד כה 24 גופות. כמו כן, לדבריו, בבית החולים "בדר" לבדו אושפזו 51 פצועים, וישנו מחסור במנות דם. עדי ראייה נוספים אמרו לרשת סקיי ניוז כי כלי שריון מקיפים את בתי החולים ואינם מאפשרים את פינוי הפצועים.

בסרטוני וידיאו מחמה שעלו הבוקר לרשת, נראה ענן עשן גדול ושחור מיתמר מעל העיר, כשברקע נשמעים כל העת קולות הדי הנפץ והפגזים שיורים חייליו של אסד. מנגד, באחד הסרטונים נראים חיילים מצבא סוריה כשהם ניצבים על גבי נגמ"ש, משקיפים על הפגנה שעורכים תושבי העיר ולא מתערבים בנעשה.

במקביל, דיווחו הבוקר פעילי זכויות אדם בדרום סוריה כי כוחות הביטחון פשטו גם על בתים באל-חירק, וירו למוות בשלושה מתושבי העיר, הנמצאת כ-35 ק"מ מצפון מערב לעיר דרעא. כמו כן, דווח כי עשרות בני אדם נעצרו בפשיטה, וכי 100 נוספים נעצרו במודמייה, פרבר של דמשק, שם גם הוצבו טנקים לדברי דיפלומט מערבי.

"השלטון מנסה לדכא את ההתנגדות לפני הרמדאן"

חמה, עיר בת כ-700 אלף תושבים, היא מוקד מחאה מסורתי נגד השלטון בסוריה, וכבר ב-1982 טבח חאפז אל-אסד, אביו של הנשיא הנוכחי, בכ-20,000 מתושביה שהתקוממו. עם תחילת ההתקוממות השנה, לא התבלטה חמה בתחילה והותירה את הבמה למהומות בערים אחרות, אך בחלוף הזמן הלכה ותפסה מקום מוביל בהתקוממות, ובחודש שעבר אף נרשם בה אחד מימי הדמים הקשים ביותר - כשלפחות 60 מתושביה נורו למוות בהפגנת יום שישי אחת.

בתחילת החודש הנוכחי כבר נערכה בחמה ההפגנה הגדולה ביותר מתחילת ההתקוממות ("הפגנת החצי מיליון"). בעקבות זאת פשט עליה הצבא, ועוד עשרות מתושביה נהרגו, כשבמקביל הדיח אסד את מושל חמה ומינה לו מחליף. בימים שלאחר מכן נרשמה רגיעה בעיר (כשבמקביל עבר מוקד המהומות לעיר חומס), אך בסוף השבוע האחרון היא שבה לסעור.

מפגינים ופעילי זכויות אדם בעיר טוענים כי הטבח הנוכחי מבטא את נחישותם של השלטונות לדכא בכוח את ההפגנות לפני חודש הרדמאן, שמתחיל מחר. בשבוע שעבר הבטיחו ראשי המפגינים כי במהלך הרמדאן יפגינו מדי יום ביומו נגד משטרו של אסד. גורמי שלטון הבהירו, מנגד, כי יעשו כל מאמץ על מנת להנמיך את להבות המחאה לפני החג.

מפקד "צבא סוריה החופשית": ערקתי בגלל "מעשי הטבח"

הפשיטה על חמה מגיעה לאחר שאתמול נרשמה התפתחות משמעותית שטרם נראתה כמותה מאז תחילת ההתקוממות, עם הודעתו של אחד מבכירי הצבא הסורי, קולונל ריאד אסעד, על עריקתו והקמתו של צבא מורדים חלופי בשם "צבא סוריה החופשית".

אסעד, שדרגתו מקבילה לאלוף משנה, אמר כי ערק מהצבא לאחר שראה את "מעשי הטבח" של המשטר, ממנו קיבל פקודות לא חוקיות. בדברים שנשא הבהיר לשלטונות כי ישלח את כוחותיו להתעמת עם הצבא הסורי, אם אלו לא יפסיקו לפעול באזור העיר דיר א-זור. לא ברור בשלב זה כמה כוחות, אם בכלל, הצטרפו לקולנל אסעד בעריקתו.

הפגנת ענק נגד השלטון, חמה, סוריה, 29 ביולי 2011. רויטרס
הפגינים בחמה, שלשום/רויטרס

בתוך כך, קבוצה של אנשי דת ואינטלקטואלים סורים חתמו על עצומה שבה הציעו עקרונות לפתרון פוליטי דחוף למשבר במדינה. החותמים על העצומה קראו להעמיד לדין את כל מי שהביא לשפיכות דמים והבהירו כי העם הסורי חייב להתאחד ולסרב להתפלג בינו לבין עצמו. כמו כן קראו לשלטונות לשחרר באופן מיידי את כל העצירים הפוליטים ללא תנאים וללא סייגים, וכן להפסיק לרדוף אחר פעילים פוליטיים המתנגדים למשטר.

חותמי העצומה דרשו גם עוד לבטל את סעיף 8 לחוק המפלגות, הקובע כי מפלגת הבעת' - מפלגת השלטון - היא המפלגה היחידה השלטת בסוריה. בנוסף קראו לבטל את החוק הקורא להוציא להורג את כל מי שמשתייך לתנועת האחים המוסלמים בסוריה. לסיכום קראו לקיים בחירות חופשיות וכן לכונן חוקה שתבטיח הפרדת רשויות. לדבריהם, על צבא סוריה לא להיות צד במשבר במדינה.

עדכון ראשןו: 9:16

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully