וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מג'דל שמס: "שדה מוקשים מ-67' מסכן את ילדינו"

יהושע בריינר

29.6.2011 / 0:03

תושבי הכפר הדרוזי סמוך לגבול סוריה מבקשים מצה"ל לפנות את שדה המוקשים מלב ליישוב. תושב: "אני לא צריך לחשוש שילד שלי ימות בגלל מוקש שנסחף לחצר. הצורך הביטחוני בהם הוא אפס"

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ')

תושבי הכפר הדרוזי מג'דל שמס שעל גבול ישראל-סוריה פנו לאחרונה לגורמים במערכת הביטחון בבקשה לפנות שדה המוקשים הישן שממוקם בסמוך ליישוב. "אין שום סיבה ביטחונית שיהיה באמצע הכפר שלנו שדה מוקשים", אומרים תושבי הכפר, שעלה לאחרונה לכותרות במהלך אירועי "יום הנכבה" ו"יום הנכסה".

שדה המוקשים הישן ממוקם באזור מג'דל שמס מאז מלחמת ששת הימים, וכיום המוקשים פזורים סביב מוצב צבאי בסמוך לכפר. לטענת התושבים, גשמים ופגעי מזג אוויר גורמים לא פעם למוקשים להיסחף אל עבר חצרות בתים של תושבי הכפר, ואף לפגיעות פיזיות. גדר תיל שהוקמה במקום ואמורה הייתה לחסום את כניסתם של אזרחים לאזור הממוקש, פרוצה במספר מקומות ושלטי האזהרה פגומים ואינם קריאים.

"יהיה כאן אסון"

המוקשים פוזרו סביב מוצב צבאי הסמוך לשכונת מגורים בכפר. לטענת התושבים, ילדיהם נכנסים מדי פעם באין מפריע למוצב. "אני לא צריך לחשוש שאחד הילדים שלי ימות בגלל מוקש שנסחף לחצר", אומר אסד ספדי, תושב מג'דל שמס שביתו ממוקם בסמיכות למוצב.

לבקשת התושבים הקים צה"ל חומה בסמוך למספר בתים, אך לטענת תושבי הכפר הדבר אינו פותר את הבעיה. "איך אפשר לחיות כשהמוקשים נסחפים בחורף אל תוך החצרות שלנו?", שאל ספדי. "אצלנו אין מגרשי משחקים ליד הבית והילדים יוצאים לשחק ומתחת לרגליים שלהם יש מוקשים. אין שילוט מתאים, אין גידור הולם, מחכים שיהיה כאן אסון? כנראה שמישהו צריך למות ממוקש".

ראש מועצת מג'דל שמס, דולאן אבו סאלח, סיפר כי נפגש מספר פעמים עם נציגי צה"ל ומשרד הביטחון, שהבטיחו לפנות את המוקשים, אולם עד כה לא נעשה דבר. "הצורך במוקשים באמצע היישוב הוא אפס", אומר אבו סאלח, "אין בהם שום צורך ביטחוני ומעולם לא היה שום איום על המוצב בכל השנים. העובדה שהמוקשים לא גורמים נזק גדול היא נס של ממש".

בצה"ל אומרים בתגובה כי בנייה בלתי חוקית היא זו שאחראית לסיכון שנוצר באזור. "סביב המוצב במג'דל שמס מתקיימת במשך זמן רב בנייה בלתי חוקית על ידי תושבי היישוב", נמסר מדובר צה"ל. "כל שדות המוקשים הסובבים את המוצב הינם לצרכים מבצעיים והם מגודרים ומשולטים כנדרש. בצה"ל עושים את מירב המאמצים על מנת למנוע פגיעה באזרחים."

הטענה על בנייה בלתי חוקית נדחתה על ידי ראש המועצה. "מרביתם המכריע של הבתים סביב המוצב נבנו לפי חוק וקיבלו היתרי בנייה, ויש מיעוט של מבנים שנבנו בניגוד לחוק שמתנהלים נגדם הליכים".

עוד באותו נושא:
התופעה נמשכת: מטיילים בשדה מוקשים בגולן
הילד שנפצע ממוקש: "חשבתי שזה חלום רע"
אין גידור בשדה המוקשים בגולן

(עדכון ראשון: 22:30, 28.06.11)

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully