וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: מעל 1,000 מתנגדי משטר נעצרו ביומיים

השלטונות ממשיכים בדיכוי נרחב: לפי ארגוני זכויות אדם, העצורים עוברים עינויים. אסד: המבצע בעיר דרעא "יסתיים בקרוב". מפגינים בבניאס הוקירו תודה לארדואן, שמתח ביקורת על אסד

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

שלטונות סוריה הולכים ומכבידים את ידיהם על מתנגדי המשטר: ב-48 השעות האחרונות בלבד נעצרו יותר מ-1,000 מפגינים ופעילים ברחבי המדינה - כך מסר היום (רביעי) לרשת SKY ארגון זכויות אדם בסוריה. "המעצרים גוברים ברחבי המדינה בקצב מטורף", נמסר מהארגון. "השלטונות עוצרים כל מי שמנסה להפגין, ובמיוחד כותבים, אינטלקטואלים ופעילים המוכרים בדרישתם לרפורמה".

גם בארגון אמנסטי הבינלאומי אמרו כי "גל המעצרים של המפגינים גבר מאוד בימים האחרונים". בארגון אמרו כי עצורים ששוחררו לאחרונה סיפרו כי עונו והוחזקו בתנאים קשים, "ובכך העלו חששות כבדים לגבי מצבם של המאות שעדיין עצורים, בהם לפחות 499 שנעצרו ביום ראשון בפשיטות מבית לבית בעיר דרעא".

מפגינים בעיר בניאס, סוריה, מפגינים לאות הזדהות עם תושבי העיר דרעא, 3 במרי 2011. רויטרס
תושבי בניאס, פיתות בידיהם, מביעים הזדהות עם אחיהם בדרעא, אתמול/רויטרס

בתוך כך, ציטט היום העיתון הסורי "אל-ווטן" דברים שאמר אתמול הנשיא בשאר אסד, לפיהם כוחות הצבא שנכנסו לדרעא ב-25 באפריל יסיימו את פעילותם בעיר "בקרוב מאוד". לפי הדיווח, אסד אמר את הדברים אתמול בפני משלחת של תושבי דיר א-זור וערים סוריות נוספות. "בכל עיר בעולם יכולים לקרות אירועים כפי שקרו בדרעא", הוסיף.

למרות דיכוי השלטונות, ראשי המחאה ממשיכים לקרוא לצאות ולהפגין. לאחר שבתחילת השבוע הכריזו על "שבוע שבירת המצור", אתמול פרסמו ראשי תנועת "הפיכה בסוריה 2011" בעמוד הפייסבוק שלהם קריאה לאזרחי סוריה לצאת מדי ערב מבתיהם ולקיים "שביתות שבת מאורגנות בחוצות הערים".

"צאו לשביתות שבת מדי יום בחוצות הערים"

לא ברור עד כמה נענתה הקריאה ברחבי המדינה. עדויות להפגנות המוניות הגיעו אתמול מעיר החוף בניאס, שם תועדו מאות מפגינים המנופפים בפיתות לאות הזדהות עם תושבי דרעא, שלפי כמה דיווחים סובלים מחרפת רעב בגלל המצור שמטילים עליה כוחות הביטחון זה כמעט שבועיים. אתמול דיווחו גורמים בבניאס כי כוחות של צבא סוריה ופעילים חמושים הנאמנים לשלטונות נפרשו באזורים בעיר. "הם נכנסו לאזור השוק המרכזי", סיפר אחד הפעילים, אנס אל-שוגרי. "הצבא חסם את הכניסה לעיר, ומנגנון ביטחון הפנים חסם את הכניסה הדרומית. פעילי מיליציה משקיפים עלינו מהגבעות במזרח".

כמו כן, דווח על הפגנות של סטודנטים שהתקיימו אתמול בעיר השנייה בגודלה במדינה, חלב, ובעיר קמישלי באזור הכורדי שבצפון מזרח המדינה. ברשת ממשיכים להתפרסם כל העת סרטוני חובבים מסוריה שלא ברור מתי צולמו. בין היתר, הופיע השבוע תיעוד של הפגנה נגד השלטון בדרעא, בה השתתפו המני ילדים קטנים. מהעיר חומס, הגיעו תמונות של טנקי צבא הפושטים על העיר. בסרטון נוסף, שלא ברור היכן צולם, נראו מפגינים עולים על טנק, שחייליו הצטרפו אליהם בקריאות.

המפגינים בבניאס הניפו אתמול, בין היתר, שלטי תודה לראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, על דברים שאמר בתחילת השבוע, בהם מתח ביקורת חריפה למדי על הנשיא אסד, בעל בריתו הקרוב. "ההפגנות בסוריה הן מאבק למען החירות", אמר ארדואן בראיון טלוויזיוני, והוסיף כי על אסד להנהיג בהקדם רפורמות שלטוניות. "איננו רוצים לראות טבא אל-חמה שני", הוסיף בהתייחסו לטבח שביצע חאפז אל-אסד בעשרות אלפים מתושבי שהתקוממו נגדו ב-1982. "סוריה תתקשה מאוד להתמודד עם ההשלכות, אם טרגדיה כזו תחזור על עצמה".

בהכנת הידיעה השתתף ניר יהב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully