וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה משמעות הסכם הפיוס הפלסטיני שייחתם היום?

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

4.5.2011 / 7:00

אבו מאזן וחאלד משעל יפגשו בקהיר ויחתמו על הסכם פיוס פלסטיני. איך שכנעו את חמאס לחתום? האם תהיה להסכם השפעה על המו"מ עם ישראל? כל מה שחשוב לדעת על ההסכם שיאחד בין עזה לגדה

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, וראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, יחתמו היום (רביעי) בקהיר על הקווים הכללים של הסכם הפיוס בין חמאס לפתח. משעל כבר נמצא בקהיר החל מיום ראשון, אבו מאזן הגיע אתמול. לאחר החתימה הרשמית יישבו צוותים של שני הארגונים וינסחו במשותף את פרטי ההסכם. בטקס החגיגי צפויים להשתתף, בנוסף למתווכים המצרים, גם נציגים מיתר הפלגים הפלסטינים. רובם, אגב, יחתמו על הסכם הפיוס כ"עדים" ולא כצדדים להסכם.

מה קובע הסכם הפיוס בין חמאס לפתח?

הסכם הפיוס, שנחתם בקהיר בשבוע שעבר בראשי תיבות על ידי נציגי חמאס ופתח, קובע כי תוך כשנה ייערכו בחירות לפרלמנט ולנשיאות ברשות הפלסטינית. בנוסף קובע ההסכם כי במקום שתי הממשלות: של איסמעיל הניה בעזה ושל סלאם פיאד בגדה, תוקם ממשלה פלסטינית חדשה שתורכב מאישים מקצועיים בלבד, ללא השתייכות לחמאס או לפתח. ממשלה זו צפויה לעסוק בענייני פנים, ובעיקר בשתי משימות עיקריות: הכנת הבחירות ושיקום רצועת עזה.

מי צפוי לעמוד בראש הממשלה החדשה שתקום?

לא ברור. חמאס ופתח הותירו את הסוגיה הזו פתוחה והחליטו לערוך פגישה, מיד לאחר חתימת הסכם הפיוס, יחד עם הנציגים של כל הפלגים כדי להגיע למועמד מוסכם. על אף שהוא אינו איש פתח, קשה להאמין שראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד, הנחשב לפרו-מערבי, יזכה לאמונו של חמאס. השבוע הבהיר גם בכיר חמאס בעזה, מחמוד א-זהאר, כי ראש הממשלה הבא צריך להגיע מהרצועה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

האם יש סיכוי שהסכם הפיוס יתפוצץ בסופו של דבר?

בוודאי. טרם סוכמו כל פרטי ההסכם וכפי שאמר השבוע א-זהאר בראיון לעיתון מצרי, "השטן נמצא בפרטים הקטנים". יחד עם זאת הבהיר שאם הכוונות יהיו טובות, "נצליח לגבש פיוס באופן סופי ולהתגבר על כל המכשולים". כזכור, גם ב-2007 חתמו חמאס ופתח על הסכם פיוס שנכשל במהרה. אפשר להעריך בזהירות שהסכם הפיוס הנוכחי מתאים מאד הן לחמאס והן לפתח ואם המצב לא ישתנה, הוא עשוי להישמר בחודשים הקרובים. הימים האחרונים גם מוכיחים ששני הצדדים מאד נזהרים מהצהרות שעלולות להרוס את ההסכם.

כיצד הצליחה מצרים לשכנע את חמאס לחתום על ההסכם?

חילופי השלטון במצרים שינו את היחס המצרי כלפי חמאס. ראשית, האיבה של משטר מובארק כלפי חמאס השתנתה ביחס הרבה יותר סימפטי והוגן. שנית, מצרים הראתה לחמאס שלמרות חילופי המשטר במדינה ולמרות הרצון להתקרב לאירן, היא ממשיכה באותה מדיניות פחות או יותר. שלישית, חמאס ראה שהמשטר הסורי מתערער מאד בעקבות הפגנות המחאה נגדו ולכן הבין שעליו לשמור על קשרים טובים עם מצרים. רביעית, כחלק מההסכם הבטיחה כנראה מצרים לחמאס לפתוח את מעבר רפיח.

האם אבו מאזן יתמודד לנשיאות בבחירות עוד כשנה?

יו"ר הרשות אמר פעמים רבות שאין בכוונתו להתמודד שוב לנשיאות, אך אין לדעת מה יקרה בעוד שנה. אם סקרי דעת הקהל יוכיחו שהוא המועמד היחיד שמצליח להביס את מועמד חמאס, לא מן הנמנע שאבו מאזן יתרצה ויתמודד שוב לתפקיד.

האם התיאום הביטחוני עם ישראל יימשך גם לאחר שתוקם ממשלה חדשה?

אבו מאזן ובכיר פתח, ג'יבריל רג'וב, הבהירו בשבוע שעבר בצורה ברורה שהתיאום הביטחוני יימשך.

האם הממשלה החדשה תוכל לדרוש להפסיק לנהל מגעים עם ישראל?

זו ודאי תהיה אחת מנקודות המחלוקת בין פתח לחמאס. בעוד שחמאס ידרוש מאבו מאזן להפסיק לנהל משא ומתן עם ישראל ולמשוך את הכרת אש"ף ממנה, אבו מאזן הבהיר מעל כל במה שהממשלה תעסוק בענייני פנים ואילו אש"ף – דהיינו הוא – ינהלו את המשא ומתן ואת ענייני החוץ של הרשות. יחד עם זאת, ביממה האחרונה נשמעה נימה מעט יותר מפויסת מצד חמאס: "זו לא דרישה שלנו מאש"ף, אלא המלצה. הם חופשיים לעשות ככל שעולה על רוחם", אמר מחמוד א-זהאר ביחס לרצון חמאס שאש"ף תמשוך ההכרה בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully