וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משעל בטקס הפיוס: "רוצים מדינה בגבולות 67'"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

4.5.2011 / 14:20

למרות התנגדותה הנחרצת של ישראל, אבו מאזן ומשעל נפגשו לראשונה זה 4 שנים, ויחתמו בקהיר על הסכם הפיוס בין תנועותיהם. יו"ר הרשות: "על ישראל לבחור בין שלום להתנחלות"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: אמיר קוטיגרו, קריינות: אביב אברמוביץ')

בקהיר החל בצהריים (רביעי) טקס החתימה הפלסטיני בין חמאס לפתח. הטקס שהיה אמור להתחיל בשעה 12:00 בצהריים, התעכב מכמה סיבות. כלי תקשורת ערבים דיווחו, כי יו"ר הרשות אבו מאזן מתעקש להיות הנואם היחיד בטקס בעוד שראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל דורש לנאום אף הוא. בנוסף דיווחו כלי תקשורת ערבים אחרים, ביניהם סוכנות הידיעות הפלסטינית 'מען', כי בין הצדדים התגלעה מחלוקת היכן יישבו אבו מאזן ומשעל. לבסוף הוחלט שמשעל לא יישב על הבמה, ומי שיושב עליה הם כככל הנראה אבו מאזן, ראש המודיעין המצרי מוראד מוואפי ושר החוץ המצרי נביל אל-ערבי. בשל העיכובים, כלל הנראה, בוטל השידור המתוכנן של הטקס.

במהלך הטקס אמר אבו מאזן כי "על ישראל לבחור בין שלום להתנחלות" וציין כי "שמים מאחורינו את פרק הפילוג השחור לנצח". הוא הוסיף כי "בשנתיים האחרונות שיבחו כל המוסדות הבינלאומיים את התנהלותה של הרשות הפלסטינית והבהירו כי אנו מוכנים להקים מדינה פלסטינית. ספטמבר הוא החודש התשיעי, ובו אנו מתכוונים לפנות לאו"ם כדי לקבל הכרה, אבל אם ישראל תמשיך בסחיטה, יש גם חודש מאי או יוני".

"בשנתיים האחרונות שאלו את ישראל מדוע היא אינה מנהלת משא ומתן עם הפלסטינים. בתגובה היא תהתה 'עם מי לנהל מגעים? עם עזה או הגדה?'. נתניהו גם אמר שעלי לבחור בין ישראל לבין חמאס. אמרתי כמה וכמה פעמים - חמאס הם האחים שלנו וחלק מהעם שלנו. נכון, יש בינינו מחלוקות רבות אבל הם חלק מעמנו. נתניהו, אתה זה שצריך לבחור בין התנחלות לבין שלום".

אחריו עלה לנאום ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, שאמר: "אנחנו מוכנים לשלם כל מחיר למען הפיוס. המערכה היחידה שאנחנו מנהלים היא מול ישראל בלבד. אנו רוצים מדינה פלסטינית עצמאית וריבונית על אדמות הגדה המערבית ורצועת עזה.

הפלסטינים חוגגים בעזה

טקס החתימה החגיגי נערך במטה המודיעין בקהיר בהשתתפות נציגים של שני הארגונים, חברי פרלמנט פלסטינים, נציגים מכל הפלגים הפלסטינים, ראשי המודיעין המצרי שתיווכו בין הצדדים ואף שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון.

מאות צעירים פלסטינים ברצועת עזה יצאו לרחובות כשהם נושאים את דגל פלסטין וחוגגים את חתימת הסכם הפיוס שצפוי להביא לסיום הפילוג הפנים-פלסטיני.

לאחר חתימת ההסכם, צפויים נציגים מחמאס ופתח לגבש את פרטיו המלאים. בין היתר קובע ההסכם כי בתוך שנה מרגע החתימה ייערכו בחירות לנשיאות ולפרלמנט הפלסטיני, וכי תוקם בהקדם האפשרי ממשלת מומחים מקצועית שחבריה לא יהיו אנשי פתח ולא אנשי חמאס. בימים האחרונים הבהיר בכיר חמאס ברצועה, ד"ר מחמוד א-זהאר, כי ראש הממשלה הבא צריך לבוא מרצועת עזה.

יו"ר הרשות הגיע אמש לקהיר והוא צפוי לקיים פגישה היסטורית עם משעל, שהגיע כבר ביום ראשון לבירה המצרית. השניים לא נפגשו מזה כארבע שנים. משעל נפגש בימים האחרונים עם בכירים במצרים, בראשם ראש המודיעין מוראד מוואפי. אתמול חתמו כל נציגי הפלגים הפלסטינים, ביניהם נציגי פתח וחמאס, על ההסכם. בין חמאס לפתח שוררת בימים האחרונים אווירה חיובית, כאשר דוגמא לכך סיפק העיתון המצרי אל-אהראם שדיווח כי חמאס ופתח סיכמו גם להמשיך ברגיעה ברצועת עזה.

"הממשלה תהיה מחויבת למדיניות אש"ף"

שעות ספורות לפני החתימה על הסכם הפיוס הבהיר יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, כי ממשלת המומחים שתוקם בהסכמה על ידי חמאס ופתח "תהיה מחויבת למדיניות של אש"ף". במהלך פגישה עם עורכי העיתון המצרי 'אל-אהראם' אמר אבו מאזן, שצפוי לחתום היום (רביעי) בקהיר מטעם פתח על הסכם הפיוס, כי הפיוס "הוא הישג חשוב שיש לגרום לו להצליח".

אבו מאזן אמר עוד כי "קיימים אמנם חילוקי דעות בין הפלגים באש"ף", אולם הם נחושים לשמור על "הקואליציה הזו, שכן אופוזיציה היא דבר טבעי בכל מדינות העולם". הוא ציין כי הוא "שמח" על חתימת הסכם הפיוס והבהיר כי מיד לאחר החגיגות והטקסים, "נתחיל במגעים להקמת ממשלת טכנוקרטים שתורכב מאישים עצמאיים ללא השתייכות לפתח או חמאס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully