וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לכודים בגיהנום של מיסרתה": עדויות מהטבח בלוב

פצועים שנמלטו באוניות מהעיר המופגזת ללא הרף ע"י נאמני קדאפי מספרים על "גופות ברחובות ובתי חולים העולים על גדותיהם". בינתיים בטורקיה: נציגי השלטון והמורדים ידונו בהפסקת אש?

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: יאיר דניאל)

"טבח" - זו המילה החוזרת שוב ושוב בדיווחיהם של הפליטים המגיעים מהעיר מיסרתה שבמערב לוב, הנצורה כבר שבועות, ומופגזת ללא הפסקה על ידי הכוחות הנאמנים לשליט המדינה, מועמר קדאפי. "העיר הפכה לגיהנום", אמר לרויטרס בפשטות אחד מ-250 הפליטים הפצועים שהגיעו אתמול (שני) לעיר בנגזי שבמזרח המדינה באוניה הטורקית "דניז" שחילצה אותם מהעיר. הם מצטרפים ל-71 פליטים שהגיעו במקביל מהעיר לטוניסיה השכנה באוניה צרפתית, ובפיהם סיפורים דומים. הם סובלים מפגיעות קליעים, רסיסים והדף, ורבים מהם קטועי גפיים - אך הם עדיין ברי מזל באופן יחסי לאלפים שנותרו מאחור.

תושבי מיסרתה, העיר השלישית בגודלה במדינה, התקוממו נגד שלטונו של קדאפי כמו רוב ערי לוב בחודש פברואר, ומאז היא בשליטת המורדים. בשבועות האחרונים מנסים נאמניו של קדאפי להשיב את השליטה בה, ואף הצליחו להיכנס לתוכה כמה פעמים ולכבוש חלקים ממנה, אך כוחות המורדים ממשיכים לעמוד מולם ולהשיב אש. כתוצאה מכך, אזורים רחבים בעיר מופגזים מדי יום ללא הרף כבר שבועות, ומאות אזרחים כבר נהרגו. כוחות הקואליציה הבינלאומית אמנם הפציצו כבר פעם אחת את כוחותיו של קדאפי הצרים על העיר, אך הלחימה על הקרקע נמשכת במלוא העוז.

כוחות הנאמנים לקדאפי באזורים שהצליחו לכבוד בעיר מיסרתה, מערב לוב, 29 במרץ 2011. רויטרס
כוחותיו של קדאפי באזור שהצליחו לכבוש במיסרתה, בשבוע שעבר/רויטרס

"צריך להגיע למיסרתה כדי להבין את מימדי הטבח", סיפר לרויטרס עומאר בובאקר, מהנדס תושב העיר שהוברח לעיר ספאקס בטוניסיה על ידי ארגון סיוע צרפתי, עם פציעת קליע ברגלו. "גופות מתגלגלות ברחובות, ובתי החולים עולים על גדותיהם". איש אינו מתייחס ברצינות לטענות השלטון בטריפולי, כי אין שום פגיעה באזרחים בעיר, וכי הלחימה היא נגד "פעילי אל-קאעדה". עבדאללה לאצ'יב, תושב נוסף שספג פגיעות הדף קשות בבטן ובאגן וקליע ברגלו, מוסיף בדמעות כי דאגתו העיקרית כרגע אינה לבריאותו: "אני יכול לחיות או למות, אך אני חושב על בני משפחתי וחבריי שעדיין לכודים בגיהנום של מיסרתה. תארו לעצמכם, טנקים יורים שם על אזרחים. קדאפי מתכוון להרוג שם את כולם".

הפגזתה של מיסרתה נמשכה גם היום. דובר של המורדים דיווח לרויטרס כי "ההפגזה החלה בשעות הבוקר המוקדמות ועדיין נמשכת, תוך שימוש בתותחים ומרגמות", אמר הדובר לרויטרס. "הפגזים פוגעים באזורי מגורים אזרחיים, ויש בהם נפגעים - עדיין לא ידוע כמה".

חשש לחיי 400 פליטים שנמלטו מלוב באוניות

בתוך כך, דיווח היום האו"ם על היעדרותם של יותר מ-400 פליטים שנמלטו בלוב, רובם אזרחים זרים, לאחר שאבד הקשר עם שתי אוניות שעל סיפונן עזבו את המדינה במהלך השבועיים האחרונים. החשש לחייהם גובר, בייחוד לאחר ששליח הוותיקן בטריפולי דיווח היום כי עשר גופות נשטפו לחופי העיר. האנשים על סיפונן היו בעיקר אזרחי אריתראה, סומליה ואתיופיה, אמר דובר סוכנות הפליטים של האו"ם.

אוניה טורקית הביאה 250 פצועים מהעיר מיסרתה לעיר בנגזי, לוב, 3 באפריל 2011. רויטרס
פצועים ממיסרתה על סיפון האוניה הטורקית/רויטרס

במישור המדיני, ועל רקע הדיווחים האחרונים לגבי יוזמה של שניים מבניו של קדאפי להחליפו בשלטון ולסיים כך את המלחמה, נמשכים הגישושים לקראת הפסקת אש. אחרי ביקורו אתמול ביוון, הגיע היום סגן שר החוץ של לוב, עבד אל-לאטי עוביידי, לאנקרה בירת טורקיה. גורם במשרד החוץ הטורקי אמר לרויטרס כי לעיר מגיע גם נציג של המורדים, שזהותו לא נמסרה. "נדבר, ונראה אם יש בסיס משותף להסכם הפסקת אש", אמר הגורם.

התפתחות בינלאומית אחרת נרשמה בבירת המורדים בנגזי, שם ביקר מנכ"ל חברת הנפט האיטלקית ENI, פאולו סקרוני. לדברי שר החוץ האיטלקי, פרנקו פרטיני, שנפגש ברומא עם נציג של ממשלת המורדים, עלי עיסאווי, סקרוני דן עם הנהגת המורדים בשיתוף פעולה בתחום האנרגיה. במקביל, דיווחה היום רשת "אל-ג'זירה", כי על פי עדי ראייה, הכוחות הנאמנים לקדאפי הפגיזו את שדה הנפט מיסלה במזרח המדינה, המופעל כיום על ידי המורדים. לא נמסרו פרטים נוספים.

כוחות מורדים באזור החזית סמוך לעיר ברגה, מזרח לוב, 3 באפריל 2011. Altaf Qadri, AP
בחזית המזרחית אין חדש - נאמני קדאפי והמורדים מתכתשים באזור העיר ברגה/AP, Altaf Qadri

סוכנות רויטרס דיווחה היום כי ארגון הטרור אל-קאעדה מנצל את מלחמת האזרחים בלוב כדי להבריח נשק מהמדינה, אותו הוא אוגר במעוזיו במאלי השכנה. הדיווח מבוסס על פי מקור ביטחוני באלג'יריה. לדברי המקור, שיירה של שמונה משאיות פיק-אפ של טויוטה, עמוסות בנשק, יצאה בימים האחרונים מלוב לצ'אד, ממנה המשיכה לניז'ר ומשם למאלי. על המשאיות היו בין היתר מטולי RPG, צכונות ירייה, רובי קלצ'ניקוב, חומרי נפץ ותחמושת.

(עדכון ראשון: 20:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully