וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: בני קדאפי גיבשו תוכנית לסיום שלטונו

לפי ה"ניו יורק טיימס", לפחות שניים מבניו של שליט לוב מעורבים בהצעה שהוגשה למורדים, למעבר לדמוקרטיה חוקתית תחת הנהגת הבן, סייף אל איסלם. קדאפי, נטען, "מוכן להשלים עם הרעיון"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: יאיר דניאל)

לפחות שניים משבעת בניו של שליט לוב, מועמר קדאפי, מעורבים בהצעה לסיום מלחמת האזרחים במדינה, שבמסגרתה תהפוך המדינה לדמוקרטיה חוקתית, בתהליך שיתבצע תחת הנהגתו של אחד הבנים, סייף אל איסלם קדאפי. כך דיווח היום (שני) ה"ניו יורק טיימס", שנסמך על דבריהם של דיפלומט וגורם רשמי בלוב.

לפי הדיווח, הצעה ברוח זו הועברה למורדים הנלחמים נגד שלטונו של קדאפי, אולם לא ברור אם היא חתומה גם על ידי קדאפי עצמו. עם זאת, לפי הדיווח, אדם המקורב לבניו של קדאפי טען כי האב "מוכן להשלים עם הרעיון".

כוחות מורדים באזור החזית סמוך לעיר ברגה, מזרח לוב, 3 באפריל 2011. Altaf Qadri, AP
כוחות מורדים משגרים טיל לעבר נאמני קדאפי באזור החזית, סמוך לברגה/AP, Altaf Qadri

כמו כן, לא ברור בשלב זה הקשר בין התוכנית המדוברת ליוזמה האחרונה של שלטונות לוב לסיים את המלחמה במדינה, שהוצגה אתמול על ידי סגן שר החוץ, עבד אל-לאטי עוביידי, בפני ראש ממשלת יוון, ג'ורג' פפנדראו. "נראה שממשלת לוב מחפשת פתרון", סיפר הלילה שר החוץ היווני לרויטרס על התרשמותו מהדברים בתום פגישה שקיים באתונה עם עוביידי, אך ציין כי "דרוש מאמץ משמעותי עבור כינון שלום ויציבות במדינה". עוביידי הוסיף כי הוא עתיד לבקר בימים הקרובים גם במלטה ובטורקיה. יוזכר כי בסוף השבוע דחו השלטונות הצעה של המורדים להפסקת אש.

אחד מבניו של קדאפי "מצטער שהמרידה אינה שלו"

ההתפתחות האחרונה, מסבירים בעיתון, מפנה זרקור אל עבר המחלוקות בתוך משפחת קדאפי. סייף אל איסלם והאח השני התומך ביוזמה, סעדי (שחקן הכדורגל לשעבר), ידועים בגישתם הליברלית ובתמיכתם ברפורמות פוליטיות וכלכליות. השניים "מעוניינים בקידום שינוי במדינה, ללא האב", צוטט אחד המקורבים למשפחה, ואף הוסיף כי אחד מהשניים אף אמר פעמים רבות אחרי פרוץ מלחמת האזרחים שהוא "מצטער שהמרידה אינה שלו".

לעומתם, האב מועמר והבנים חמיס ומועתסם נחשבים לשמרנים. סייף אל איסלם ומועתסם נחשבו תמיד לשני האחים שצפויים להיאבק בבוא היום על ירושת האב.

כוחות מורדים באזור החזית סמוך לעיר ברגה, מזרח לוב, 3 באפריל 2011. רויטרס
כוחות מורדים באזור ברגה/רויטרס

בשטח, בינתיים, נמשכת ההתכתשות בין כוחותיו של קדאפי לכוחות המורדים. לאחר שבועיים שבהם עבר היתרון לסירוגין מצד לצד, בימים האחרונים נראה כי נוצרה חזית קבועה באזור עיר הנפט ברגה במזרח המדינה, שם נעצרה נסיגת המורדים, שאיבדו כמה ערים בשבוע שעבר. אולם לפי הדיווחים מלוב, ביומיים האחרונים שלחו המורדים לעיר את כוחותיהם המובחרים ביותר, וכעת הם מנהלים לחימה עיקשת מול כוחותיו של קדאפי - שמצדם, אינם מתקדמים מחשש שיופצצו שוב על ידי כוחות הקואליציה הבינלאומית.

במערב המדינה, נמשכים הדיווחים על הפצצתה של העיר הנצורה מיסרתה בידי כוחותיו של קדאפי. עדות לזוועות המתחוללות בעיר ניתנה אמש עם הגעתה לבנגזי של האוניה הטורקית "דניז", ועליה 250 פצועים שפונו מהעיר. אחד מהם, מוחמד מופתאח בן ה-34, שרגליו מחוררות על ידי רסיסים, סיפר לסוכנות הידיעות הצרפתית על היום שבו נחתו פגזי מרגמה בשכונה שלו: "הם הרגו משפחות שלמות. יש לי שכן שאיבד את אשתו ושלושת ילדיו".

אוניה טורקית הביאה 250 פצועים מהעיר מיסרתה לעיר בנגזי, לוב, 3 באפריל 2011. רויטרס
ילדים פצועים ממיסרתה שהגיעו לבנגזי על סיפון הסיפנה הטוורקית/רויטרס

בד בבד, נמשך גם מבצע "שחר האודיסאה" של הקואליציה הבינלאומית, לאכיפת סגר אווירי על המדינה. אמש התברר כי ארצות הברית קיבלה את בקשת נאט"ו, ומטוסיה ממשיכים להשתתף בתקיפות האוויריות למשך עוד 48 שעות מעבר למועד הסיום המתוכנן. הברית הצפון אטלנטית קיבלה במוצאי שבת את הפיקוד על המבצע, אך בעקבות הבקשה, תסתיים המעורבות הפעילה של חיל האוויר האמריקאי במבצע רק הערב. דוברת נאט"ו, אואנה לונגסקו, הסבירה אמש כי הסיבה להארכת המעורבות האמריקאית היא "מזג אוויר גרוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully