וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: 3 הרוגים מירי כוחות הביטחון על מפגינים

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

26.3.2011 / 21:16

יום תשיעי רצוף של מחאה: אלפים קוראים להחלפת השלטון בדרעא, מטה מפלגת השלטון ותחנת משטרה נשרפו בכפר סמוך. עשרות פצועים ומספר הרוגים בצפון המדינה. אסד צפוי לשאת נאום לאומה

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכה: טל רזניק)

המחאה בסוריה לא נרגעת: אחרי יום דמים אתמול, מדווחים הערב (שבת) עדי ראייה לרשת אל ג'זירה על לפחות שלושה הרוגים ועשרות פצועים מירי של כוחות הביטחון לעבר מפגינים בעיר הנמל לאטקייה. "התכנסנו מחוץ למסגד והתחלנו לצעוד ולמחות בשקט", סיפר אחד מהמפגינים, "כשהגענו למסגד אחר התקבלנו בירי של אש חיה, שנורתה ללא הבחנה על ידי כוחות הביטחון, שפצעה רבים והרגה שלושה בני אדם". לעומת דבריו אלה, מספר עדי ראייה אחרים מספרים שהמפגינים שנורו ניסו להעלות באש את מפקדת מפלגת הבעת' בעיר.

בעקבות המשך ההפגנות, צפוי הנשיא אסד לשאת, ככל הנראה כבר הלילה, נאום לאומה. ד"ר בות'יינה שעבאן, היועצת המדינית של הנשיא ואחת מהנשים המקורבות אליו ביותר, אמרה הערב כי אסד עשוי "לצאת בכל רגע ולפרט את עמדותיו". שעבאן אמרה כי מה שמתרחש בסוריה הוא תוכנית לעורר מלחמת אחים, והביעה ספק בדבר הדיווחים על שחרור 260 עצירים פוליטים. "בכל סוריה אין 260 עצירים פוליטים. מאיפה ארגוני זכויות האדם הביאו את המספרים האלה?". היא הוסיפה ואמרה כי "מנסים לפגוע בסוריה, אולם היא תצא מהמשבר הזה".

במקביל, נאספו גם היום בצהריים אלפי בני אדם בעיר דרעא שבדרום המדינה, ליום תשיעי רצוף של הפגנות נגד שלטונו של הנשיא בשאר אל-אסד. עדי ראייה דיווחו לרויטרס כי צעירים טיפסו על הריסות פסלו של הנשיא לשעבר חאפז אל-אסד, אותו השחיתו השבוע, והם קוראים את הקריאה שהפכה כבר למנטרה ברחבי העולם הערבי: "העם רוצה להפיל את השלטון". כוחות הביטחון הסורים ירו גז מדמיע לפיזור המפגינים כך מדווחים עדי ראייה במקום. לדבריהם, כמה מאות צעירים הגיעו לכיכר בכדי לקיים "הפגנת ישיבה" והם פוזרו בכוח על ידי כוחות הביטחון.

בד בבד, דווח על עוד אלפי מפגינים שנאספו בכפר הסמוך טפאס, במסע הלוויה של אחד ההרוגים מאש כוחות הביטחון במהומות אתמול בדרעא. לפי הדיווח, ההמונים העלו באש את בניין מפלגת הבעת' השליטה, ואת תחנת המשטרה במרכז הכפר. במקביל, לפי דיווח סכנות הידיעות הגרמנית, פרצו עימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון גם בערים לאטקייה וג'בלה שבצפון מערב המדינה, בהם נפצעו בין 40 ל-60 בני אדם. ברשת בי.בי.סי דווח, כי גם בבירה דמשק פוזרה בכוח הפגנה במרכז העיר ונעצרו עשרות מפגינים.

ארדואן לאסד: "משבח" את הרופרמות המתוכננות

שלטונות סוריה ממשיכים במקביל בניסיונות לפייס את המפגינים, שמחאתם התפשטה אתמול לעוד מוקדים רבים במדינה. ארגוני זכויות אדם במדינה דיווחו היום כי הרשויות שיחררו אתמול מכלא סעידנייה אסירים פוליטיים רבים, רובם מתנועות איסלמיות. "מדובר באסירים שריצו כשלושה רבעים מתקופת מאסרם, והיו זכאים להשתחרר, אך בעבר היה זה מאוד נדיר שהמשטר איפשר זאת", אמר פעיל זכויות אדם לסוכנות הידיעות הצרפתית, והוסיף כי שוחררו לא פחות מ-260 אסירים. פעיל אחר אמר לרויטרס כי שוחררו רק 70 אסירים.

השלטונות עצמם לא סיפקו אישור רשמי לדיווחים על שחרור אסירים, המגיעים אחרי שביום חמישי הודיעו על רפורמות קרובות במדינה, במסגרת הניסיונות להרגיע את המחאה. בין היתר, הודיעו השלטונות כי נשקל ביטולם של חוקי החירום התקפים מאז הפיכת הקצינים שהעלתה את אסד האב לשלטון ב-1963. כמו כן, הבטיחו להעמיד לדין את הגורמים מקרב הרשויות האחראים להרג המפגינים השבוע בדרעא.

בתוך כך, ארגון אופוזיציה סורי לא ידוע שמכנה עצמו "יום הזעם" קרא היום לציבור במדינה לערוך היום "אינתיפאדה עממית" בכל רחבי המדינה על מנת "להושיע את העיר דרעא שבה נהרגו עשרות בני אדם מאש כוחות הביטחון".

הפגנות נגד הנשיא בשאר אסד בבירת סוריה דמשק. Muzaffar Salman, AP
עימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון, אתמול בדמשק/AP, Muzaffar Salman

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, שוחח היום בטלפון עם אסד, ודן עימו במצב במזרח התיכון, ובעיקר באירועים האחרונים בסוריה. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הטורקית "אנטוליה", ארדואן הבהיר לאסד כי מדינתו "עומדת לצד סוריה", וכי היחסים בין השניים הדוקים וטובים. בסוכנות הידיעות הסורית הרשמית "סאנא" דווח כי ארדואן "שיבח" את הרפורמות עליהן הכריז אסד.

אתמול, לאחר תפילות יום השישי במסגדים, פרצו הפגנות בעוד מוקדים רבים במדינה מלבד דרעא - בין היתר בבירה דמשק ובערים חומס, אח-חמאה ולאטקייה. לפי דיווחים שונים, במהלך ההפגנות נהרגו לפחות 30 בני אדם מאש כוחות הביטחון, 20 מהם בעיר סנמין. הדיווחים לא הפריעו לשר ההסברה הסורי, מוחסיין בילאל, לטעון כי "במצב רגוע לגמרי בכל רחבי סוריה".

* עדכון ראשון - 15:20.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully