וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב לסוריה: "חדלו מהאלימות נגד המפגינים"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

26.3.2011 / 0:02

הבית הלבן גינה בחריפות את האלימות בה נוקט המשטר בסוריה נגד המפגינים במדינה. רשת "אל-ערביה" דיווחה שמניין ההרוגים שם היום עלה ל-30, אחרי עימותים בערים סנמין, חומס ולאד'קיה

ארצות הברית קראה אמש (שישי) למשטר הסורי לחדול מהשימוש באלימות בפיזור ההפגנות במדינה ולהפסיק לעצור פעילי זכויות אדם במדינה. דובר הבית הלבן, ג'יי קרני אמר כי "אנחנו מגנים בחריפות את דרך דיכוי ההפגנות של המשטר הסורי".

במהלך ההפגנות אמש נהרגו כ-30 מפגינים במהלך עימותים עם כוחות הביטחון ברחבי סוריה - כך דיווחה רשת "אל-ערביה". על פי הדיווח, 20 מהמפגינים נהרגו בסנמין, שלושה בחומס, שניים במועדמיה א-שאם ומפגין אחד נהרג בלאד'קיה. עם זאת, שר ההסברה הסורי, מוחסן בילאל, אמר כי "המצב רגוע לגמרי בכל רחבי סוריה".

בתום תפילות יום השישי יצאו אלפי המתפללים אל הרחובות ופתחו בהפגנות במספר מוקדים במדינה. בכיכר המרכזית בעיר דרעא, למשל, השחיתו המפגינים את אחד מסמלי השלטון בכיכר, כאשר העלו באש את פסלו של חאפז אסד, מנהיגה לשעבר של המדינה ואביו של המנהיג הנוכחי – בשאר אסד.

עדי ראייה במקום מסרו כי קולות ירי נשמעו בכיכר ומפגינים רבים פתחו במנוסה. בנוסף, המפגינים צעקו לעבר אחיו של אסד, מאהר, ממפקדי משמר הרפובליקה: "אתה פחדן. שלח את כוחותיך לשחרר את הגולן".

"נפתחה אש לכל עבר"

כמו כן, כוחות הביטחון הסוריים פתחו באש לפיזור הפגנה בעיר סנמין ממנה נהרגו כאמור כ-20 מפגינים, כך מסרו עדי ראייה לרשת "אל-ג'זירה". "הם פתחו באש לכל עבר", מסר אחד מעדי הראייה, "ישנם יותר מ-20 מתים".

סוכנות הידיעות הסורית הרשמית, סיפקה מצדה גרסה אחרת להפגנות בסנמין. "קבוצה חמושה תקפה מטה של הצבא בעיירה, וניסתה לפרוץ אליו. המאבטחים במקום התעמתו עם התוקפים - והרגו חלק מהם", הביאה הסוכנות דברים מפיו של גורם סורי בכיר. אותו גורם גם הבטיח: "כוחות הביטחון ימשיכו לרדוף אחר החמושים, שמטילים אימה על התושבים ומנסים לפגוע בביטחון המולדת".

כמו כן, כ-1,000 בני אדם הפגינו גם בעיר תל, מצפון לבירה דמשק, במחאה נגד השלטון. עדי ראייה סיפרו כי המפגינים כינו את קרוביו של הנשיא "גנבים". גם בערים חומס, לאד'יקה ורקה נרשמו הפגנות ועימותים בין כוחות הביטחון למפגינים.

עוד דווח כי המחאה התפשטה היום גם לבירה דמשק, וכי אלפי מפגינים מביעים תמיכה בתושבי דרעא. על פי הדיווחים, המשטרה החשאית עצרה עשרות מהמפגינים בדמשק, שקראו: "אנו מקריבים את דמנו, את נשמתנו עבורך דרעא". ממול נערכה הפגנה של תומכי אסד, הקוראים קריאות תמיכה בנשיא. כמו כן דווח על מאות מפגינים בעיר חומס הקוראים קריאות בעד חירות ודורשים מהמשטר לפטר את המושל. גם בערים לאד'קיה ורקה נרשמו הפגנות.

100 הרוגים מאש כוחות הביטחון בדרעא

שלשום הורה אסד על הקמת ועדה שתבחן את רמת החיים במדינה ותחקור את תקנות החירום, אשר משלו במדינה במשך 48 השנים האחרונות אולם בכירים בסוריה ומחוצה לה הביעו את התנגדותם להקמת הוועדה. לטענתם, אסד נכשל בנקיטת צעדים מידיים כשלא נענה לדרישות החוזרות ונשנות לשחרור אלפי אסירים פוליטיים, אפשר חופש ביטוי והתכנסות ונתן יד חופשית לכוחות הביטחון.

מוקדם יותר דיווחה סוכנות הידיעות הצרפתית כי לפחות 100 בני אדם נהרגו מאש כוחות הביטחון במהלך המהומות בעיר דרעא, כך לטענתו של איש אופוזיציה סורי. עדי ראייה בעיר דיווחו כי כוחות הביטחון הסורים ירו גם אתמול אש חיה לעבר מפגינים שהשתתפו בהלוויותיהם של ההרוגים. כמו כן דיווחו העדים כי כוחות הביטחון ירו לעבר מפגינים שהגיעו לעיר מהעיירות הסמוכות כדי להביע סולידריות עם תושבי העיר, המפגינים זה שבוע ברציפות נגד משטרו של הנשיא אסד.

עדכון ראשון - 16:42

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully