וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא לוב הכריז על הפסקת אש, ארה"ב מפקפקת בהודעה

לאחר יממה בה ספגה לוב מתקפה אווירית מצד מדינות המערב, הודיע צבא לוב על הפסקת אש. מפקד בצבא ארה”ב אמר כי ארצו מפקפקת בהכרזות משטרו של קדאפי. לדבריו, נרשמה ירידה ניכרת בפעילות האווירית של צבא לוב

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ)

הפנטגון הודיע אמש (ראשון) כי הוא מפקפק בהצהרות משטרו של שליט לוב מועמר קדאפי, ובהן גם ההכרזה על הפסקת אש במדינה. משרד ההגנה האמריקאי דיווח כי עד כה לא נפגעו כלי טיס של כוחות הקואליציה הנוטלים חלק במבצע "שחר האודיסאה" בשמי לוב וכי בשלב זה לא ידוע על אזרחים שנפגעו בתקיפות.

אדמירל משנה וויליאם גורטניי אמר כי התקיפות כנגד מטרות קרקעיות של צבא לוב מדרום לבנגזי היו "מוצלחות למדי", וכי לא דווח על פעילות אווירית חדשה. כמו כן, חלה ירידה ניכרת בפעילות המכ"ם של מערכות ההגנה האווירית של צבא לוב, ולא נקלטה כל פעילות אווירית חדשה. עם זאת הסביר גורטניי כי סביר שבזמן הקרוב יצליחו עדיין כוחותיו של קדאפי להטיס מסוקים בשמי המדינה. גורטניי הוסיף כי קדאפי עצמו אינו נמצא ברשימת המטרות של כוחות הקואליציה.

גם בריטניה לא מיהרה להאמין להכרזות הלוביות והודיעה כי היא תמשיך לכפות את האזור האסור לטיסה בשמי לוב. דובר מטעם משרדו של רה"מ דיוויד קמרון אף ציין כי "כולם זוכרים שקולונל קדאפי הכריז על הפסקת אש מספר פעמים בימים האחרונים, ואז הפר אותה בבוטות. אמרנו שנשפוט אותו לפי מעשיו ולא לפי דיבוריו וכך נעשה".

אתמול פרסמו כוחות הביטחון הלובים פקודה לכל היחידות, ליישם החלטה להפסקת אש מיידית, החל מהשעה תשע בערב (שעון מקומי). את ההודעה מסר דובר מטעם צבאו של מועמר קדאפי, שציין כי "הפקודה על הפסקת האש נמסרה לאחר שנשקלו מספרי האזרחים ההרוגים, וההרס של מבנים צבאיים ואזרחיים". הדובר הוסיף וטען כי לוב מתמודדת עם "אגרסיביות ברברית" מצד מעצמות המערב. במקביל, על פי דיווחים מבירת לוב, טריפולי, כוחותיו של מועמר קדאפי פתחו באש נגד מטוסים ובירי קליעים נותבים בניסיון לפגוע במטוסי הקרב. עד כה לא ידוע מה מטרות התקיפה הנוכחית.

שיירה של נאמני קדאפי הופצצה על ידי הקואליציה במזרח לוב, בדרך לעיר בנגזי, כוחות המורדים הגיעו למקום לבחון את הנזק, 20 במרץ 2011. רויטרס
כוחות הקואליציה פגעו ב-20 מתוך 22 המטרות שהותקפו/רויטרס

ההכרזה על הפסקת האש התקבלה לאחר שגורם בכיר בצבא ארה"ב ציין כי ארצו צפויה לבצע תקיפות נוספות בשטח לוב, במסגרת מבצע "שחר האודיסאה" שמובילה הקואליציה הבינלאומית במדינה. "אנחנו בעיצומו של מבצע צבאי מתמשך. אני בהחלט מצפה לתקיפות נוספות", אמר הגורם הבכיר. הוא הוסיף כי מפקד הפיקוד האפריקאי בצבא ארה"ב, גנרל קרטר האם, "עובד קשה מאוד כדי להעביר את הפיקוד על המבצע לידי כוחות הקואליציה".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה התייחס אמש למתקפה בלוב בנאום שנשא בברזיל, שם הוא עורך ביקור רשמי. אובמה אמר בנאום ששודר בטלוויזיה הברזילאית כי "ראינו את העם בלוב נוקט עמדה אמיצה נגד משטר, שהיה נחוש לפעול בברוטליות נגד אזרחיו. ראינו את הצעירים מתקוממים. כאשר גברים ונשים מוחים בדרכי שלום, בדרישה לזכויות האדם שלהם, האנושיות המשותפת שלנו מתגברת". אובמה אף אמר, לקול תשואות הקהל, כי "זוהי הדוגמה שקיבלנו מברזיל".

שיירה של נאמני קדאפי הופצצה על ידי הקואליציה במזרח לוב, סבדרך לעיר בנגזי, כוחות המורדים הגיעו למקום לבחון את הנזק, 20 במרץ 2011. רויטרס
"אנחנו בעיצומו של מבצע צבאי מתמשך"/רויטרס

ביומו השני של המבצע נמשכו התקיפות במדינה. אמש דיווחה רשת אל ג'זירה כי כוחות הקואליציה הפועלים בלוב הפציצו שיירת כלי רכב צבאיים של נאמני שליט המדינה מועמר קדאפי, שנעה בכביש שבין בנגזי ואדג'ביה. כמו כן, שלחה קטאר מספר מטוסי קרב שצפויים להשתלב בקרוב בפעילות בשמי המדינה. על פי דיווחים שונים, כוחותיו של קדאפי השיבו בירי אש נגד מטוסים לעבר כוחות הקואליציה בעיקר באזור הבירה טריפולי.

מוקדם יותר דיווח דובר מטעם צבא ארצות הברית כי הכוחות שהפציצו ביממה האחרונה מטרות בלוב, פגעו ב-20 מתוך 22 המטרות שהותקפו. לדבריו, המתקפה הארטלירית גרמה ל"נזקים ברמות שונות" ליעדים. כמו כן אישר הדובר כי בתקיפה נעשה שימוש בשלושה מטוסי חמקן אמריקאים. דובר של צבא לוב טען כי בסיס חיל האוויר אל ווטאייה, הנמצא כ-170 ק"מ דרומית לטריפולי, היה בין המטרות שהותקפו. "הם ניסו לתקוף את מערכת ההגנה ממטוסים", אמר הדובר, שסירב להזדהות.

משרד ההגנה הצרפתי הודיע כי מטוסי קרב צרפתיים לא נתקלו אתמול בהתנגדות כלשהי בזמן שאכפו את הסגר האווירי בשמי לוב. מטוסי קרב מסוג F-15 השתתפו בסיורים של כוחות הקואליציה בלוב, אולם הם לא ירו לעבר מטרות על הקרקע, כיוון שלא נתקלו בהתנגדות.

ובהתייחסות למתקפה על ארצו, אמר אמש בנו של שליט לוב, סייף אל-איסלם קדאפי, כי אביו לא יורה לתקוף מטוסים אזרחיים בתגובה למבצע הצבאי. בראיון שהעניק לרשת ABC אמר קדאפי: "האמינו לי, בנות הברית עוברות סיוט".

תוכנית התקיפה של מבצע שחר אודיסאה, מרץ 2011. Google Earth
מפת המתקפה על לוב/Google Earth

סדקים ראשונים בקואליציה

ולמרות ההצלחות בלחימה, ניתן להבחין כבר בסדקים ראשונים בקואליצייה הפועלת בלוב. מזכ"ל הליגה הערבית, עמרו מוסא, אמר כי מתקפת הכוחות הבינלאומיים בלוב חרגה מגבולות המנדט שהעניקה להם החלטת מועצת הביטחון של האו"ם, לאכוף אזור אסור לטיסה בשמי המדינה. "המטרה הייתה להגן על האזרחים, לא להתקיף אותם", צוטט מוסא בסוכנות הידיעות המצרית הרשמית. יש לציין כי הליגה הערבית תמכה עד כה בפעולה צבאית לאכיפת הסגר האווירי.

גורם בכיר בממשל האמריקאי התייחס לביקורת שמתח מוסא, ואמר כי הפעולה הצבאית במדינה נערכת בהתאם להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם. "ההחלטה שאומצה גם על ידי הערבים, כללה 'שימוש בכל האמצעים הנחוצים' כדי להגן על האזרחים. הבהרנו שזה כולל סגר אווירי, אך גם פעולות נוספות", אמר הבכיר.

(עדכון ראשון: 19:30)

הקהילייה הערבית הלובית העממית הסוציאליסטית הגדולה. ShutterStock
הקהילייה הערבית הלובית העממית הסוציאליסטית הגדולה/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully