וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת הכירה במורדים כמייצגים את העם הלובי

בעוד מדינות נאט"ו נועצות לגבי הצעדים הבאים, צרפת מקדימה את כולם והודיעה כי תשלח שגריר לבנגזי. בשטח, קדאפי מרחיב את ההפצצות. עיתונאי ה-BBC סיפרו על העינויים בכלא הלובי

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

ניצחון דיפלומטי ותדמיתי למורדים בלוב: צרפת הייתה היום (חמישי) למדינה הראשונה בעולם שמכירה ב"מועצה הלאומית" שהקימו המורדים נגד שלטונו של מועמר קדאפי במזרח המדינה, כגורם היחיד המייצג את העם הלובי.

על ההחלטה נמסר מלשכתו של הנשיא, ניקולא סרקוזי, בתום פגישה שקיים הנשיא בארמון האליזה עם שני נציגים של המורדים, מחמוד ג'יבריל ועלי אל-עיסאווי - הפגישה הרשמית הראשונה של המורדים עם מנהיג בעולם. על פי ההודעה, בפגישה הוחלט כי צרפת תשגר שגריר מטעמה לעיר בנגזי, שם יושבת מועצת המורדים, ותזמן נציג מטעמה לפריז.

קרבות בין תומכי קדאפי למורדים בין ראס לנוף לבן ג'וואד. רויטרס
עשן עולה ממתקני נפט מופצצים בראס לנוף/רויטרס

צרפת, כך נראה, נמצאת כמה צעדים לפני שאר העולם, שעדיין מתלבט כיצד לפעול לנוכח מלחמת האזרחים הממשיכה להשתולל במדינה ולגבות מחיר דמים כבד. על רקע זה, נועדים היום בבריסל שבבלגיה שרי ההגנה של המדינות החברות בנאט"ו, בניסיון לגבש החלטות על הצעדים הבאים. על הפרק ממשיכה לעמוד אכיפת איסור טיסה בשמי המדינה - צעד שצרפת ובריטניה מקדמות, אך ארה"ב עומדת לפי שעה על כך שיתבצע אך ורק בהחלטה של מועצת הביטחון של האו"ם.

העיתונאים שעונו ע"י אנשי קדאפי: "חשבנו שזה הסוף"

בלוב עצמה, בינתיים, נמשכת המגמה שהסתמנה בימים האחרונים: התקדמות המורדים נבלמה, וכוחותיו של קדאפי תוקפים בחזרה. שני מוקדי הלחימה העיקריים ממשיכים להיות העיר זאוויה שממערב לבירה טריפולי, ועיר הנפט ראס לנוף שבמזרח המדינה. בזאוויה, שהוחרבה לחלוטין בהפגזות נאמני קדאפי בימים האחרונים, עדיין ממשיכים כמה עשרות מורדים במרכז העיר להילחם בטנקים של הצבא שנכנסו אליה אתמול, אולם נראה כי כוחותיו של קדאפי השתלטו על רובה מחדש.

קרבות בין תומכי קדאפי למורדים בין ראס לנוף לבן ג'וואד. רויטרס
כוחות מורדים בין ראס לנוף לבן ג'וואד/רויטרס

בראס לנוף, לשם נהדפו המורדים שניסו להתקדם אל העיר סירת לאחר קרב קשה בעיירה בן ג'וואד, נמשכו גם היום הפגזות של צבא לוב, מהאוויר וככל הנראה גם מהים. היום גם דווח לראשונה על כוחות קרקעיים של קדפי שמתקרבים לעיר - שני טנקים שהתקרבו אליה ופתחו באש לעבר עומדות של המורדים. בהפגזות ביממה האחרונה נפגעו גם כמה ממתקני הנפט באזור העיר, וענני עשן שחורים עצומים עולים מהם ומכסים את השמים. המורדים והשלטון בטריפולי מאשימים זה את זה בנזק שנגרם. היום גם העמיקו כוחותיו של קדאפי את מאמציהם מזרחה, ומטוסיו הפגינו גם את העיר ברגה, לראשונה זה כמה ימים.

בתוך כך, התפרסמו הלילה עדויותיהם הקשות של עיתונאי ה-BBC שעברו התעללות בידי אנשי כוחות הביטחון של קדאפי, לאחר שנעצרו בלוב. בראיון ל-BBC סיפרו שלושת אנשי הצוות - בריטי, פלסטיני וטורקי, שניסו להגיע לעיר הנצורה זאוויה, כי הואשמו בריגול והוחזקו במשך קרוב ליממה בתא מעצר יחד עם אסירים נוספים מכוחות המורדים.

שני עיתונאי ה-BBC שעברו התעללות מידי כוחות הביטחון של לוב, פיראס כילאני הפלסטני (משמאל) וגוקטאי קורלטן הטורקי. רויטרס
פיראס כילאני הפלסטיני/רויטרס

"אני לא יכול לתאר כמה רע זה היה", סיפר גוקטאי קורלטן הטורקי, צלם BBC בערבית, שסיפר על שאר האסירים בהם נתקלו בכלא. "רובם היו כפותים באזיקים בחוזקה, בידיים נפוחות ובצלעות שבורות. הם התייסרו, צרחו". על חווייתו האישית סיפר: "ברגע שיצאתי מהמכונית, אחד החיילים היכה אותי בגבי עם רובה הקלצ'ניקוב שלו. צנחתי על הקרקע והם הורו לי לשים את הידיים מאחורי הראש ואז התחלתי לשמוע את המקלע. חשבתי שבעוד כמה דקות הם יירו בי... ואז לפתע דלת התא נפתחה ובחור שחור גדול נכנס, שם כיסוי על ראשינו, אזק אותנו ודחף אותי החוצה, ושמעתי את קולות הירי. הם התכוננו ואני חשבתי שזה בטח רגע ההוצאה להורג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully