וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טנקים של קדאפי בזאוויה: "עשרות גופות ברחוב"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

9.3.2011 / 12:37

אחרי שהחריבו אותה בהפגזות, קרובים כוחותיו של שליט לוב לכיבושה המחודש של העיר הסמוכה לטריפולי. תושב העיר: "זאוויה שהכרתם אינה קיימת עוד. כל התשתיות הרוסות, אין קשר עם העולם"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

אחרי ימים ארוכים של הפגזות בלתי פוסקות, קרבים הבוקר (רביעי) כוחותיו של שליט לוב, מועמר קדאפי לכיבושה של העיר זאוויה הנמצאת כ-50 קילומטרים ממערב לבירה טריפולי, ומוחזקת בשבועות האחרונים על ידי המורדים, שעדיין מתבצרים בכיכר המרכזית בעיר בכוחותיהם האחרונים.

טנק של צבא לוב מאויש בידי מורדים בעיר זאוויה. רויטרס
טנק והרס במרכז זאוויה/רויטרס

לפי הדיווחים המגיעים הבוקר מהעיר בת 200,000 התושבים, טנקים של צבא לוב נכנסו לשטח המוחזק בידי המורדים. "אנחנו יכולים לראות את הטנקים", אמר אחד מחיילי המורדים לסוכנות רויטרס. "הם נמצאים בכל מקום". לדבריו, "כוחותיו של קדאפי שולטים בדרך המרכזית ובפרברים". המורדים, לדבריו, עדיין מחזיקים בשטח ברדיוס של כ-1,500 מטרים במרכז העיר.

"זאוויה כמו שאתם מכירים אותה אינה קיימת עוד", סיפר הבוקר לרויטרס תושב העיר על קרוב לשבוע של הפגזות בלתי פוסקות. "הם מפגיזים אותה מדי יום מעשר בבוקר ועד 11 וחצי בלילה. "יש עשרות גופות ברחובות, אין חשמל, אין מים ואין קשר עם העולם החיצון". חייל המורדים הוסיף: "אין מקום לקבור את כל המתים. העיר נטושה. אין איש ברחובות, אפילו בעלי חיים. אין אפילו ציפורים בשמים". תושבים נוספים אמרו ל"גרדיאן" כי "ילדים ונשים נהרגים בחילופי האש, ומשפחות כלואות בבתיהן".

קדאפי: סגר אווירי? נתקוף את המדינות שיטילו אותו

בד בבד, בחזית המזרחית, נמשך הסטטוס קוו מהימים האחרונים: התקדמות המורדים לעבר העיר סירת במרכז המדינה נבלמה, והם ממשיכים לספוג הפגזות כבדות והפצצות מאוויר בעיר ראס לנוף.

מורדים לוביים באזור ראס לנוף. רויטרס
מורד באזור ראס לנוף, אמש/רויטרס

במישור הבינלאומי, נמשכים הדיונים על הצעד הבא בעניין לוב, כשעדיין אין הכרעה בעניין היוזמה, שמובילות צרפת ובריטניה, להכריז על שמי לוב כשטח אסור לטיסה. בארה"ב ממשיכים להיות מסויגים בעניין, ומזכירת המדינה הילרי קלינטון, אמרה הלילה כי מדינות העולם המערבי כולו ולא רק ארצות הברית, צריכות להיות אלו שיובילו את היוזמה. "חשוב שארצות הברית לא תוביל את המהלך, אלא האו"ם", אמרה. "זהו לא רק רצונן של מדינות מערביות, אלא של אזרחי לוב עצמם".

שר ההגנה האמריקאי רוברט גייטס הוסיף הבוקר כי "אנחנו נערכים לטווח רחב של פעולות צבאיות בלוב". מחר תתקיים ועידה של כל שרי ההגנה של המדינות החברות בנאט"ו, בה יעלה הנושא לדיון נרחב.

מורדים לוביים באזור ראס לנוף. רויטרס
המורדים משתעשעים עם תרמילי כדורים באזור ראס לנוף/רויטרס

קדאפי התייחס הבוקר לנושא, ואיים כי תומכיו יתקפו מדינות מהמערב, אם יטילו סגר אווירי. בראיון לרשת הטלוויזיה הטורקית TRT, אמר קדאפי כי "אם הן יקבלו החלטה כזו, זה יהיה יעיל עבור לוב, מפני שהאזרחים יגלו את רצונן האמיתי של מדינות המערב - להשתלט על לוב ולגנוב את הנפט שלה".

מכבש לחצים על קדאפי לפרוש: "אין פתרון צבאי"

על רקע ההכחשות הפומביות, נמשכים הדיווחים העיקשים על מגעים שונים המתקיימים מאחורי הקלעים לגבי הסדר שיאפשר את סיום מלחמת האזרחים תוך פרישתו של קדאפי. את הדיווחים ממשיך להוביל העיתון "א-שרק אל-אווסט" היוצא בלונדון, שדיווח הבוקר מפי "מקורות דיפלומטיים ערבים ומערביים", כי "ראש ממשלה של מדינה מערבית, הנמצא בקשר טוב עם קדאפי", הקים משלחת אירופית שאמורה להגיע לטריפולי ולהציע לקדאפי לעזוב את המדינה בתמורה לכך שלא ירדפו אותו משפטית. ככל הנראה, הכוונה היא לראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני.

"ככל שיחלוף הזמן, נגלה שאין פתרון צבאי למצב בלוב", אמרו המקורות. "כמה בעלי-ברית של קדאפי מנסים לשכנעו בימים אלה לעזוב את השלטון". לדברי המקורות, גם הליגה הערבית מעורבת במאמצי השכנוע. לפי העיתון, מזכ"ל הליגה, עמרו מוסא, ניהל אתמול שיחת טלפון ארוכה עם ראש "המועצה הלאומית" שהקימו המורדים, מוסטפא עבד אל-ג'ליל, שרואה בעצמו מעין ראש ממשלה חלופית. על פי הדיווח, השניים שוחחו על המצב בלוב ועל כוונת הליגה הערבית לדון בנושא, כשתתכנס בשבת.

מנגד, צוטט בעיתון גם גורם בכיר המקורב לקדאפי, שהבהיר כי על שולחן הדיונים כרגע נמצא אך ורק "ניסיון להפסיק את שפיכות הדמים". לדבריו, "נושא הישארותו של קדאפי בשלטון לא עולה לדיון. הוא אינו מחפש דרך בטוחה לצאת מלוב, ונשאר מפקד המהפכה".

שליט לוב מועמר קדאפי מתראיין לרשת TRT הטורקית. רויטרס
קדאפי מתראיין הלילה לערוץ TRT הטורקי. "המורדים סוממו ועברו שטיפת מוח"/רויטרס

בתוך כך, שר הפנים הלובי המתפטר, עבד אל-פתאח יונס, אמר בראיון לרשת אל-ערבייה כי "לאחר מעשי הטבח שביצעו כוחותיו של מועמר קדאפי, העם הלובי לא יוכל לסלוח לו ולהעניק לו חסינות בתמורה להסתלקותו מהתפקיד". יונס קרא לקהילה הבינלאומית לא לאפשר לכוחותיו של קדאפי להפציץ מהאוויר את המפגינים.

ואילו קדאפי עצמו - בשלו. בנאום שנשא אמש בפני בני שבט זנטן, ששודר בטלוויזיה הלובית, חזר על טענותיו כי המורדים "סוממו ועברו שטיפת מוח" על ידי פעילי אל-קאעדה. לדבריו, "קבוצה קטנה של אנשים מאפגניסטן, אלג'יריה, מצרים ופלסטין נכנסו לזנטן, זאוויה ובנגזי, ואז מה קרה? הם גייסו צעירים, נערים מתחת לגיל 20 שהחוק אפילו לא חל עליהם... הם גייסו את הצעירים שלנו ואמרו להם 'אתם בדרככם לגן עדן'. בנגזי, שהייתה פעם יפה, הופכת לחורבות. היא חייבת להיות משוחררת!".

עדכון ראשון: 10:05.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully