וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: מיליון לובים זקוקים לסיוע הומניטרי

לדברי הממונה על הסיוע באו"ם, המקום בו הוא הנחוץ ביותר הוא העיר מיסרתה שהופגזה בימים האחרונים ע"י קדאפי. המורדים סירבו להצעה נוספת להידברות: "דיאלוג - רק אחרי שקדאפי יילך"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

המשבר ההומניטרי כבר כאן: יותר ממיליון לובים - מתוך כשישה וחצי מיליון אזרחים במדינה בסך הכל - זקוקים לסיוע הומניטרי. כך הודיע היום (שני) האו"ם. בתוך הנתונים הללו כלולים הן פליטים שנמלטו מהמדינה והן אנשים שנמצאים בשטחה. אתמול הודיע מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, כי נשלח צוות לטריפולי כדי לאמוד את גודל המשבר ההמוניטרי שנובע לדבריו מ"השימוש הלא פרופורציונלי של המשטר בכוח".

מחנה פליטים סמוך לגבול לוב-טוניסיה, 6 במרץ 2011. רויטרס
מחנה פליטים סמוך לגבול לוב-טוניסיה, אתמול/רויטרס

את הנתונים היום הציגה ואלרי איימוס, תת-מזכ"ל האו"ם לעניינים הומניטריים ומבצעי סיוע. לדברי איימוס, העדיפות הראשונה מבחינת סיע היא מיסרתה, עיר בת 300,000 תושבים כ-200 קילומטרים ממערב לבירה טריפולי, שהותקפה בימים האחרונים בידי כוחותיו של מועמר קדאפי בטנקים ובארטילריה. "נדרש לאפשר באופן מיידי לארגוני סיוע להגיע למקום", אמרה. "אנשים נפצעים ונהרגים והם זקוקים לסיוע מיידי".

שליט לוה, מועמר קדאפי, ממשיך לטעון שאין במדינה כל משבר ולתקוף את ה"שקרים", לטענתו, שמתפרסמים בתקשורת העולמית. בראיון שהעניק הלילה לערוץ 24 הצרפתי, טען קדאפי כי ארגון איחוד אפריקה צפוי לשלוח למדינה צוותי בדיקה, ואלו צפויים להפריך את הטענות בדבר פשעי מלחמה של השלטונות. בראיון טען קדאפי עוד כי לוב ממלאת מתפקיד משמעותי במניעת הצפתה של אירופה במהגרים לא חוקיים מאפריקה.

הפצצה אווירית ליד ראס לנוף שבלוב, 7 במרץ 2011. AP
הפגזה אווירית היום ליד ראס לנוף. לא דווח על נפגעים/AP

בשטח, היום נראה כי חלה הפוגה מסוימת בלחימה, ולא התקבלו דיווחים רבים על קרבות, אחרי הדיווחים הקשים בימים האחרונים על לחימה עזה בחזית באזור סירת במרכז המדינה ומעשי טבח בזאוויה ובמיסרתה הסמוכות לטריופלי. בחזית ההתקדמות העיקרית של המורדים, לעבר סירת, עיר הולדתו של קדאפי, נמשכו התקריות בין העיירה ראס לנוף, הנמצאת בשליטת המורדים, לעיירה בן-ג'וואד, שם ממוקמים נאמני קדאפי. בין היתר, הפגיזו כוחותיו של קדאפי כוחות מורדים מהאוויר, אך לא דווח על נפגעים.

המורדים: "קדאפי זאב פצוע. אם המערב לא יפעל, הוא יפגע בנפט"

על רקע הרגיעה היחסית בשטח, בלטה היום היוזמה הגלויה ביותר מצד שלטונות לוב, עד כה, ליזום הידברות עם המורדים - פנייה שהמורדים דחו באופן מיידי. הן בהצעה והן בתגובת המורדים לא הייתה כל התייחסות לידיעה שפורסמה הבוקר בעיתון "א-שרק אל-אווסט", לפיה קדאפי כבר הסכים לוותר על השלטון, תמורת ערבויות לשלומו ולשלום משפחתו.

מורדים נלחמים באזור העיר בן-ג'וואד בלוב, 6 במרץ 2011. רויטרס
הלחימה נמשכת בחזית בין ראס לנוף לבן-ג'וואד/רויטרס

הפנייה הגיעה מג'דאללה אזוס אל-טלחי, ראש ממשלת לוב לשעבר וחבר בכיר בממסד השלטוני במדינה גם כיום. הוא הופיע הבוקר בטלוויזיה הלובית הממלכתית, והקריא פנייה ישירה להנהגת המורדים, בבקשה שיפתחו במגעים עם השלטונות. "תנו צ'אנס לדיאלוג לאומי לפתרון המשבר הזה ולעצירת שפיכות הדמים", אמר אל-טלחי, במוצאו ממזרח לוב. "אל תאפשרו לזרים להשתלט שוב על מדינתנו".

אל-טלחי לא מסר כל פרטים לגבי מהות ההידברות שהוא מציע, אך בכל מקרה, ההצעה נדחתה מכל וכל על ידי המורדים. "אני מכיר את אל-טלחי, והוא זוכה לכבוד רב בלוב, כמי שעמד מול קדאפי", אמר נציג של המורדים, אחמד ג'בריל, "אבל הבהרנו לאורך כל הדרך, כי משא ומתן יוכל להתקיים רק לאחר שקדאפי יעזוב. לא תהיה פשרה".

מורדים לובים באזור ראס-לנוף, 7 במרץ 2011. AP
מנוחת המורד/AP

את עיקר מרצם משקיעים המורדים בהמשך הנסיונות לשכנע את המערב להתערב בנעשה במדינה באמצעות הפגזות אוויריות של כוחותיו של קדאפי - והיום הם שלפו את קלף הנפט. "כדאי שיתחילו לזוז במערב וליזום הפגזות אוויריות טקטיות, אחרת המטורף הזה (קדאפי) יעשה משהו לשדות הנפט", אמר דובר מועצת המורדים, מוסטפא גריאני. "הוא כמו זאב פצוע. אם לא יעשו משהו, הוא יכול להשבית את שדות הנפט לזמן רב".

לוב אחראית לכ-2% מתפוקת הנפט העולמית. פרשנים כבר הזהירו בעבר כי קדאפי עלול לגרום נזק לשדות הנפט כמוצא אחרון, אך עד כה לא נמצאו לכך עדויות בשטח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully