וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר לשעבר בלוב: קדאפי עלול להשתמש בנשק כימי

שר המשפטים לשעבר של לוב, הזהיר כי קדאפי לא יהסס להשתמש בנשק כימי או ביולוגי נגד אזרחים. "כשהוא נמצא בלחץ, הוא יכול לעשות כל דבר". ממשלת לוב תחלק כסף לאזרחים כדי לנסות לפייסם

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכה: יותם בן-דוד)

שר המשפטים לשעבר של לוב, מוסטפא עבד אל-ג'ליל, אמר הלילה (שישי) כי לשליט המדינה מועמר קדאפי יש נשק ביולוגי וכימי וכי הוא לא יהסס להשתמש בו נגד אזרחים. בראיון לרשת "אל-ג'זירה" הזהיר השר לשעבר כי "בסופו של דבר, כאשר מועמר קדאפי נמצא בלחץ, הוא יכול לעשות כל דבר". עבד אל-ג'ליל, שהתפטר לפני מספר ימים בעקבות המהומות בלוב, ציין כי קדאפי עלול להשתמש בנשק המדובר מפני שהוא מאבד שליטה על חלקים נרחבים במדינה.

בראיון ל"אל-ג'זירה" הוסיף הבכיר לשעבר כי "אני בהחלט חושב שקדאפי יכול לשרוף את כל מה שהוא ישאיר אחריו. אנחנו רוצים מדינה אחת והמטרה היחידה שלנו היא לשחרר את לוב מהמשטר הזה ולאחר מכן לאפשר לעם לבחור את השלטון שהוא רוצה".

בלוב נמשכים הקרבות ומימדי הטבח הולכים ונחשפים וככל שעובר הזמן, דולפים החוצה סרטונים המתעדים את גודל הזוועה. אולם, בעוד המחאה בלוב נמשכת, החליטו בממשלת לוב לנסות לפייס את האזרחים. השלטון הודיע כי יחלק כסף מזומן למשפחות במדינה על מנת לסייע ברכישת מצרכי מזון בשל המחירים הגבוהים. לפי הדיווח ברשת הטלוויזיה הרשמית, כל משפחה תקבל מענק בסך של כ-400 דולר. בנוסף, תועלה משכורתם של חלק מהעובדים במגזר הציבורי ב-150%.

חיילים בעיר בנגזי שבלוב, פברואר 2011. רויטרס
חיילים בעיר בנגזי שבלוב, פברואר 2011/רויטרס

צרפת ובריטניה יציעו: אמברגו נשק והטלת סנקציות כלכליות

בתוך כך, נשיא ארה"ב, ברק אובמה שוחח הלילה עם נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון וראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני ודן עמם ב"קשת האפשרויות" העומדות בפניהם בנוגע למדיניות כלפי לוב. "המנהיגים בארה"ב ובמדינות האירופאיות דנו באפשרויות המתוכננות במטרה להבהיר לשלטון בלוב שהוא אחראי למעשיו", נאמר בהודעה שפרסם הבית הלבן, "כמו גם במשלוח סיוע הומניטרי".

בעקבות ההסלמה, צפויה מועצת הביטחון של האו"ם להתכנס בהמשך היום על מנת לדון בהעצה של צרפת ובריטניה להטיל סנקציות ונקיטת אמצעים נוספים על מנת לעצור את האלימות בלוב. שרת החוץ של צרפת, מישל אליוט מארי, אמרה כי בכוונת המדינות לדרוש אמברגו על הנשק הלובי, להטיל סנקציות כלכליות על המדינה וכן להגיש בקשה לבית המשפט הפלילי הבינלאומי להאשים את מנהיגי לוב בפשעים נגד האנושות.

מזכ"ל נאט"ו, אנדרס פוג ראסמוסן, הודיע כי החליט לכנס את מועצת נאט"ו לדיון חירום כדי לדון במצב בלוב. הוא אמר את הדברים במהלך ביקורו בבודפשט והבהיר כי ישוב בשעות הקרובות לבריסל. "אני אפגש עם שר החוץ של האיחוד האירופי כדי לדון עימם כיצד בדרך מעשית נעזור לאלה שצריכים את עזרתנו ונצמצם את ההשלכות של האירועים", אמר. לדבריו, בראש סדר העדיפויות - פינוי וסיוע הומניטארי. "עדיין מוקדם לדון בפרטים ספציפיים, אך ידוע שלנאט"ו יש משאבים בהם ניתן להשתמש במצב כזה ונאט"ו יכולה לפעול כגורם מתאם, אם וכאשר אחת המדינות תרצה לפעול", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully