וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קדאפי: "בן לאדן עומד מאחורי המהומות במדינה"

בדברים ששודרו בטלוויזיה הלובית האשים שליט לוב מועמר קדאפי את ארגון אל קאעדה ואוסמה בן לאדן במהומות המתחוללות במדינה. עשרות אלפי בני אדם נמלטו עד כה מהמדינה

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: דורון שטיין)

שליט לוב מועמר קדאפי דיבר היום (חמישי) בטלוויזיה הלובית והאשים את ארגון אל קאעדה ומנהיגו אוסמה בן לאדן במהומות המתחוללות במדינה. "בן לאדן הוא האויב שעושה מניפולציות על העם", אמר קדאפי. קדאפי קרא לעם הלובי לצאת ולהתעמת עם הצעירים המתפרעים. "אם אתם לא מספיק אמיצים כדאי שתשלחו את נשותיכם ובנותיכם", אמר קדאפי. עוד אמר שליט לוב, כי פעילי אל קאעדה מסממים את המפגינים. לדבריו, "נותנים להם כדורים בלילה, שמים להם כדורי הזיה במשקאות, בחלב שלהם, בקפה שלהם".

מהומות בעיר דרנא, לוב, פברואר 2011. AP
עשן עולה מעל העיר דרנא, במזרח לוב/AP

חילופי אש כבדים מתנהלים בעיר א-זאוויה, כ-50 ק"מ ממערב לבירה טריפולי, בין כוחות הנאמנים לשלטון לכוחות המורדים. בטלוויזיה הלובית דווח על נוכחות גדולה של כוחות צבא בעיר. כבר אתמול הגיעו דיווחים על קרבות המתנהלים בה. לפי אחד הדיווחים היום, כוח של צבא לוב תקף בטילי נ"ט מסגד בעיר שבו התבצרו מורדים.

במהלך היום נמשכו הדיווחים על קרבות במוקדים שונים במערב המדינה, שם עדיין מנסים הכוחות הנאמנים לקדאפי לעצור את הכוחות המורדים, שככל הנראה השתלטו כבר על רוב מזרח המדינה. לפי הדיווחים המקוטעים, צבא לוב פתח היום במתקפת נגד במוקדים שעליהם השתלטו המורדים מערב המדינה, בין היתר בעיר המרכזית מיסרטה, שם דווח על חילופי אש כבדים והרוגים.

בתוך כך, עדיין נמשכים המאמצים לפנות מהמדינה את כל האזרחים הזרים - תהליך שאינו מתקדם באופן חלק. מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה היום כי רוחות חזקות וים סוער מונעים מאזרחים זרים לעזוב את המדינה על מעבורת, זה היום השני ברציפות, ומקשים גם על אנשים המנסים לעזוב בדרך האוויר. המעבורת המדוברת הוחכרה על ידי הממשל האמריקאי כדי לפנות אמריקאים וזרים נוספים בשיט לאי מלטה. היא הייתה אמורה לצאת כבר אתמול, אך לפי שעה עדיין עוגנת בנמל. לא ברור מתי תוכל לצאת לדרכה. ארגון בינלאומי לענייני מהגרים אמר כי לפחות 30,000 בני אדם, רובם מהגרי עבודה מטוניס ומצרים נמלטו עדמלוב עקב האירועים האלימים במדינה. לפי הארגון רק 325 מהנמלטים הם אזרחים לובים.

לוב תתיר כניסת עיתונאים: "נוכיח שלא היה טבח"

במקביל לקרבות המתנהלים במדינה, הולך וגובר הלחץ הבינלאומי על שלטונות לוב, וגינויים מגיעים מכל עבר. כך למשל, רוסיה והאיחוד האירופי פרסמו היום הצהרה משותפת המגנה את "השימוש הבלתי סביר בכוח צבאי נגד ההפגנות השקטות" המתחוללות בלוב. שר החוץ של בריטניה, וויליאם הייג, קרא היום למדינות העולם להגביר את הלחץ הבינלאומי על קדאפי. "אנחנו נמצא דרכים לוודא שהאנשים האחראים למעשים הללו ייתנו את הדין", אמר בראיון ל-BBC. "כדאי שהם יקשיבו לזה, לפני שהם ממשיכים במעשים". שר ההגנה של צרפת, אלן ז'ופה, הוסיף דברים אף יותר קשים, בראיון לתוכנית רדיו: "אני מקווה בכל לבי שקדאפי חי את רגעיו האחרונים כמנהיג".

למרות הגינויים מכל עבר, ולמרות הודעת הגינוי הרשמית של מועצת הביטחון שלשום והשעיית לוב מהליגה הערבית, עד כה טרם הוחלט בעולם על צעדים כלשהם בפועל נגד שלטונות לוב. פרשנים מעריכים כי במערכת הבינלאומית ממתינים בשלב זה עם הכרזה על הטלפת סנקציות, עד שיסתיים פינוי האזרחים הזרים מלוב - כדי שקדאפי לוא יוכל להשתמש בהם כבני ערובה.

מהומות בעיר בנגאזי, לוב, פברואר 2011. AP
כתובת נגד קדאפי בעיר בנגזי/AP

מזכ"ל נאט"ו, אנדרס פוג רסמוסן, הבהיר היום כי בשלב זה, הברית הצפון אטלנטית לא תתערב בנעשה בלוב. לדבריו, לנאט"ו לא הופנו בקשות לפעול בלוב, ובכל מקרה "התערבות בעניין חייבת להתבסס על מנדט של האו"ם". הוא ציין כי המשבר במדינה אינו מאיים ישירות על החברות בברית, אך הביע חשש ממשבר הגירה המוני.

שלטונות לוב עצמם ממשיכים להכחיש בתוקף את הטענות הנשמעות לגבי פשעי מלחמה. סייף אל-איסלם קדאפי, בנו של השליט, הודיע היום כי החל ממחר, תאפשר לוב לעיתונאים מכל העולם להיכנס למדינה, כדי להוכיח שלא נעשים בה מעשי טבח כפי שמדווח בתקשורת. "העיתונאים והדיפלומטים יוכלו יוכלו לטוס לכל מקום ולנסות להראות לנו איפה ההפגזות שהם מדברים עליהן", אמר בהודעה ששודרה בטלוויזיה הלובית. "יש רק מספר קטן של הרוגים".

עדכון ראשון: 15:31

מהומות בעיר דרנא, לוב, פברואר 2011. AP
מפגינים נגד קדאפי בעיר דרנא/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully