וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווחים מלוב: המפגינים שולטים בכמה ערים

יחידות צבא ערקו וחברו למפגינים, וגם שרים ושגרירים שהתפטרו הודיעו על "הצטרפות למהפכה". התגובה של קדאפי: הפעלת שכירי חרב זרים. מרוקו: 5 נשרפו למוות בבנק שהועלה באש במהומות

רויטרס

(צילום: רויטרס. עריכה: יאיר דניאל קריינות: אביב אברמוביץ')

הולכים ומצטברים דיווחים על כך שמנהיג לוב, מועמר קדאפי, מאבד שליטה במתרחש במדינה. היום (שני) בצהריים, מסר הארגון הבינלאומי "הפדרציה הבינלאומית לזכויות אדם" לסוכנות הידיעות הצרפתית כי כמה ערים בלוב, בהן הערים המרכזיות בנגזי וסירט, נמצאות בשליטתם של המפגינים נגד השלטון, לאחר שכמה יחידות צבא ערקו והצטרפו לשורותיהם. על פי הודעת הארגון, מניין ההרוגים בהתקוממות הנמשכת כבר שבוע במדינה עומד על בין 300 ל-400.

מהומות בעיר בנגאזי, לוב, פברואר 2011. רויטרס
ההמונים בעיר בנגזי, היום/רויטרס

במהלך היום המשיכו להתקבל דיווחים על התרחבות המהומות נגד השלטון, שגלשו בין היתר גם לעיר ראס-לנוף, שבה שוכנים בית זיקוק לנפט ומפעל פטרוכימי. נמסר כי עובדי מתחם הנפט נוקטים באמצעים כדי להגן על המתקנים הרגישים. מוקדם יותר דווח על עדויות ראשונות לעימותים נרחבים בבירה טריפולי, שם הועלו באש בנייני ממשל, בהם בניין הפרלמנט. נמשכים הדיווחים על ירי חי של הצבא במפגינים, ולפי עשוטיות רבות, השלטון אף מפעיל נגד האזרחים יחידות של שכירי חרב זרים. כלי תקשורת נוספים מדווחים על הפגנת ענק בטריפולי ועל כך שכוחות הביטחון הלוביים עושים שימוש גם באש חיה כדי לפזר את ההמונים.

קואליציה של מנהיגי ארגונים מוסלמיים לוביים פרסמה היום הצהרה, בה הם קוראים לכל המוסלמים באשר הם למרוד נגד שלטונות המדינה. "שלטונות לוב הוכיחו את חוסר נאמנותם לדרכם של אללה ונביאו", נמסר בהודעה. "לפיכך, הם אינם זכאים לכל תמיכה, והמרידה נגדם, בכל אמצעי אפשרי, היא חובה אלוהית".

מהומות בעיר בנגאזי, לוב, פברואר 2011. רויטרס
עצירה בהפגנות כדי להתפלל, היום בבנגזי/רויטרס

כמה בכירים בשלטונות לוב התפטרו מתפקידיהם בימים האחרונים, במחאה על הדיכוי האלים של ההפגנות. הבכיר שבהם הוא שר המשפטים, מוסטפא מוחמד עבד אל-ג'ליל, שהודיע היום כי הוא מסיים את תפקידו במחאה על "השימוש המוגזם באלימות נגד מפגינים". גם שגרירי לוב בהודו ובסין התפטר, ואילו שגריר לוב בליגה הערבית הודיע לעיתונאים שהוא "מצטרף למהפכה".

בחריין: מנהיג שיעי בכיר ישוב מחר למדינה

גם במדינות ערביות נוספות נמשכת היום המחאה. התפתחות בולטת נרשמה בבחריין, עם הודעתו של חסן מושיימה, מנהיג ארגון האופוזיציה השיעי הלוחמני "חאק", כי ישוב מחר למדינה ממקום גלותו בלונדון. מושיימה נשפט בעבר בבחריין, בהעדרו, על ניסיון להפיל את המשטר. שובו יציב אתגר משמעותי בפני בית המלוכה השליט, שרק לפני כמה חודשים ערך מעצרים נרחבים בקרב תנועתו של מושיימה.

בינתיים בבירה מנמה, שומרים עשרות אלפי מפגינים על נוכחות בכיכר הפנינה שבמרכז העיר, ששבו אליה לאחר שפונו ממנה באלימות פעמיים על ידי המשטרה בשבוע שעבר.

במרוקו, הולך ומתברר היום כי המחאה ברחבי המדינה אתמול הייתה נרחבת וסוערת יותר ממה שנדמה היה בתחילה. לפי הנתונים שפורסמו היום, בהפגנות ב-53 ערים ויישובים השתתפו לפחות 37,000 בני אדם. שר הפנים, טייב צ'רקוואי, דיווח כי 128 בני אדם נפצעו, רובם שוטרים. עוד הוסיף כי "ונדליסטים" גרמו נזק לעשרות מבני ציבור וחנויות, ו-120 בני אדם נעצרו. כו כן, לדבריו, היום נמצאו חמש גופות מפוחמות של אנשים שנשרפו למוות בבנק שעלה באש בזמן ההפגנות, אתמול בעיר אל-חוכיימה שבצפון מזרח המדינה.

* בהכנת הידיעה השתתף ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים.

הפגנה נגד השלטון ברבאט, מרוקו, 20 בפברואר 2011. רויטרס
מפגינים ברבאט בירת מרוקו, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully