וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווחים מלוב: מבני ממשל עולים באש בטריפולי

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

21.2.2011 / 12:01

המהומות הגיעו לעיר הבירה, ועדי ראייה דיווחו כי כבאים הוזעקו לכבות את בניין הפרלמנט העולה בלהבות. המחאה נמשכת בתימן ובבחריין, ובסודן הודיע הנשיא שלא יתמודד בבחירות הבאות

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ')

מהומות האופוזיציה בלוב, שעד כה כמעט ולא הורגשו בבירה טריפולי, הגיעו אליה הבוקר (שני) במלוא עוצמתן - ולפי הדיווחים בכמה כלי תקשורת המסתמכים על עדי ראייה, מבני ממשל מרכזיים בעיר הועלו באש על ידי המפגינים, בהם גם בניין הפרלמנט, שכבאים הוזעקו לכבותו.

מאז פרוץ המהומות במדינה לפני שבוע, הייתה טריפולי בעיקר זירה להפגנות תמיכה מאורגנות בשלטונו של מועמר קדאפי, וכזו התרחשה בה גם אמש, בעקבות נאום בנו של הנשיא, סייף אל-איסלם קדאפי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הפגנה נגד השלטון בבנגזי, לוב. AP
מפגינים נגד השלטון בבנגזי. שליטת קדאפי בעיר מתרופפת/AP

גם ביתר המדינה נמשכות המהומות, ולפי הדיווחים האחרונים, אחיזתו של השלטון בעיר הנמל בנגזי שבמזרח המדינה הולכת ומתערערת. לפי דיווחים נוספים, גם אחיזת השלטון בצבא מתרופפת, ויחידות ממנו ערקו והצטרפו למפגיני האופוזיציה. העיתון "א-שרק אל-אווסט" אף דיווח היום כי קדאפי הורה על מעצר שורה של קצינים בצבא, בהם אחד בסכיר ביותר, בשל סירובם לירות על מפגינים.

מספר ההרוגים במהומות בשבוע האחרון עומד ככל הנראה כבר על מאות, כשלפי הדיווחים, רובם נפגעו מאש חיה חסרת אבחנה שירה הצבא על המפגינים - בין היתר ממקלעים ומסוקים. לפי דיווח אחד, באחד המקרים אף נורו פגזי טנקים על מפגינים.

הפגנה נגד השלטון בבנגזי, לוב. AP
מאות נהרגו במהומות/AP

בנאום שנשא אמש, איים סייף אל-איסלם קדאפי, הבן המיועד לרשת את השליט, כי הצבא ימשיך להילחם עד "אחרון המפגינים נגד המשטר". עם זאת, הוא גם ניסה לפייס את המפגינים והבטיח שהממשלה תנהיג רפורמות חוקתיות רבות, בהן הגבלת סמכויות השליט. הוא הכחיש שאביו נמלט מהמדינה, כפי שדווח אתמול.

מועמר קדאפי. ShutterStock
מועמר קדאפי/ShutterStock

עוד הרוג בתימן, המורים שובתים בבחריין

גם במוקדים נוספים בעולם הערבי נמשכת היום המחאה נגד השלטונות במלוא עוזה. בבחריין נמשכות הפגנות המחאה של הרוב השיעי נגד השלטון הסוני, וב"כיכר הפנינה" המרכזית בבירה מנמה נאספו כ-10,000 בני אדם, שרבים מהם לנו בכיכר בלילה. בין המפגינים גם 1,500 מורים, שהכריזו על שביתה וקוראים: "לא נחזור ללמד עד שהשלטון ייפול". צבא בחריין כבר פינה באלימות את המפגינים מהכיכר פעמיים בשבוע שעבר, והרג וטפצע רבים מהם, אך מאז שבת הוא מאפשר להם להפגין ללא הפרעה.

גם ברחבי תימן נמשכות היום, בהשתתפות אלפי בני אדם, ההפגנות נגד השלטון שכמעט ולא פסקו בשבועיים האחרונים. מוקד האלימות מוסיף להיות העיר עדן, שם נהרג גם היום מפגין מאש המשטרה. בעדן לבדה נהרגו בימים האחרונים 12 בני אדם. למרות המצב המידרדר במדינה, הנשיא עלי עבדאללה סאלח חזר היום (שני) והבהיר כי לא יתפטר מתפקידו לפני הבחירות לנשיאות, הצפויות להתקיים ב-2013. "האופוזיציה דורשת ממני להסתלק מתפקידי", אמר סאלח במסיבת עיתונאים. "אם אם רוצים שאלך - אני מודיע להם שלא אלך. לא אעזוב את השלטון אלא דרך הקלפיות".

התפתחות משמעותית נרשמה היום בסודן, שגם בה פרצו בחודש שעבר הפגנות מחאה נגד השלטון, אך דוכאו באכזריות על ידי כוחות הביטחון בליווי מעצרים המוניים. למרות זאת, הודיע היום (שני) בכיר במפלגתו של הנשיא עומאר אל-באשיר, כי הנשיא לא יתמודד לכהונה נוספת בבחירות הבאות, כחלק מרפורמות שנועדו להעביר את השלטון במדינה לדפוסים דמוקרטיים. אל-באשיר, שהשתלט על המדינה בהפיכה צבאית ב-1989, נבחר לאחרונה לנשיאות שוב בשנה שעברה, בבחירות שהאופוזיציה לא הורשתה להשתתף בהן. על פי החוקה, הבחירות הבאות צפויות להיערך רק בעוד ארבע שנים. נגד באשיר תלוי כתב אישום בגין פשעי מלחמה בבית הדין הבינלאומי בהאג, בשל רצח העם בחבל דרפור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully