וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: חוקה חדשה תגובש בתוך עשרה ימים

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

15.2.2011 / 16:33

המועצה הצבאית העליונה מינתה ועדה לגיבוש התיקונים בחוקה, ובראשם שינוי הסעיפים שיאפשרו לכל אדם להתמודד על הנשיאות. "התיקונים יבטיחו בחירות שקופות", הסביר אחד מחברי הוועדה

המועצה הצבאית העליונה במצרים, המנהלת את ענייניה של המדינה לאחר התפטרותו של הנשיא חוסני מובארק, מינתה היום (שלישי) ועדה מיוחדת שתפקידה לגבש את התיקונים בחוקה. הוועדה מורכבת משמונה חברים, בראשם השופט בדימוס טארק בשרי, והיא כוללת מספר שופטים, עורכי דין ומומחים למשפט חוקתי. חבריה, שנפגשו היום עם ראש המועצה הצבאית העליונה, מוחמד חוסיין טנטאווי, התחייבו להגיש את מסקנותיהם בתוך עשרה ימים.

הוועדה צפויה להגיש את הצעותיה לתיקון מספר סעיפים בחוקה, ובראשם הסעיפים 76 ו-77, העוסקים בזהות המועמד לנשיאות מצרים ובהגבלת כהונת הנשיא. על פי התיקון שיוצע, כל אזרח מצרי יוכל להתמודד בבחירות לנשיאות. בנוסף צפויה הוועדה לבטל את סעיף 179 בחוקה הנוגע לסמכויות כוחות הביטחון לפעול נגד אזרחים, לעצור אותם ולמנוע מהם לעמוד למשפט הוגן. מחר צפויה הוועדה להתכנס לראשונה.

"המטרה המרכזית של הוועדה היא להכניס תיקונים אמיתיים לחוקה, שישפרו את החיים במצרים ויחזקו את האווירה הדמוקרטית בעקבות מהפכת 25 בינואר", אמר אחד מחברי הוועדה, המשפטן ד"ר עאטף בנא. "התיקונים שנכניס יבטיחו את קיומן של בחירות שקופות לפרלמנט ויאפשרו לכולם להתמודד לנשיאות".

"משאל עם על החוקה - בתוך חודשיים"

בתוך כך, המועצה הצבאית העליונה במצרים הודיעה היום שוב כי היא "מקווה להעביר את השלטון לידי נשיא נבחר בתוך שישה חודשים". לדברי המועצה, "לא התכוונו לקבל את השלטון, אולם לאור המצב, הדבר נכפה עלינו".

אתמול נערכה פגישה בין המועצה הצבאית העליונה לבין כמה ממנהיגי הצעירים שהובילו את ההפגנות. בתום הפגישה הביע ואיל רנים, בכיר בחברת גוגל ומהאקטיביסטים הבולטים של המהפכה, שביעות רצון מהמסרים ששמע. "הם הבהירו כי יפעלו נגד המושחתים מהשלטון הקודם, לא משנה כמה בכירים הם היום", אמר ל-BBC. "חשנו אצלם רצון אמיתי להגן על הישגי המהפכה". מאוחר יותר עדכן רנים את עמוד הפייסבוק שלו וכתב כי המועצה תקיים "בעוד חודשיים משאל עם בנושא חוקה חדשה".

בתוך כך, הודיעה אמש תנועת האחים המוסלמים במצרים כי בכוונתה להקים מפלגה, ברגע שיוסרו המגבלות המופיעות בחוק המפלגות המונעות ממנה ומתנועות אחרות להתאגד פוליטית. "כשחופש ההתאגדות הפוליטית יהפוך למציאות, נייסד מפלגה", נכתב בהודעה שפורסמה באתר התנועה. התנועה שהוקמה בשנות ה-20 זוכה לפופולריות רבה בציבור המצרי. שלטון מובארק איפשר את פעילותה, כל עוד לא קראה עליו תיגר במישור הפוליטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully