וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: נפתח המו"מ בין סלימאן לאופוזיציה

נדב נויהוז, שליח וואלה! חדשות לקהיר וניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

6.2.2011 / 13:30

האחים המוסלמים הסכימו להצטרף למגעים עם סגן הנשיא, שבפגישה הראשונה הסכים לערוך שינויים בחוקה בתוך חודש ולשפר את חופש הביטוי. שליח וואלה! לקהיר: המפגינים בילו עוד לילה בכיכר

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ')

בעוד המפגינים במצרים מבלים לילה נוסף בכיכר א-תחריר במרכז קהיר, נמשכים הנסיונות להגיע להסדר שיסיים את המשבר במדינה. מפלגת האחים המוסלמים הודיעה הבוקר (ראשון) כי הסכימה לפתוח בדיאלוג עם סגן הנשיא עומאר סלימאן בניסיון לפתור את המשבר במדינה. לדברי דובר המפלגה השיחות יתמקדו בעזיבת מובארק את השלטון, זכויות המחאה וערבויות לשלום המפגינים.

בשעות הבוקר קיים סלימאן פגישה ראשונה עם ראשי תנועות ומפלגות האופוזיציה, בה השתתפו מלבד נציגים של תנועת האחים המוסלמים גם מפלגות אופוזיציה חילוניות שונות, משפטנים עצמאיים, ונציגים של מוחמד אל-בראדעי. כן נכח בה טייקון העסקים המצרי נגיב סוואריס. לא ברור אם השתתפו בה נציגים של כל תנועות המחאה השונות שארגנו את ההפגנות בשבועיים האחרונים. בתום הפגישה נמסר כי סלימאן הסכים למלא אחר התחייבויותיו של הנשיא מובארק: להכריז על סיום מצב החירום במדינה, להכניס שינויים בחוקה בתוך חודש ולהעניק חופש ביטוי לכלי התקשורת במדינה.

בתנועת האחים המוסלמים הסבירו הבוקר כי החליטו להיכנס למו"מ "כדי לבדוק את מידת רצינותם כלפי דרישותיו של העם המצרי ואת כוונתם להיענות להן". בהודעה שפרסמה התנועה, הובהר מטרת המגעים מבחינתה היא "שמירה על האינטרסים של המדינה, מתוך רצון לשמור על עצמאותה של מצרים". עוד הובהר כי התנועה עומדת מאחורי דרישותיה, ובראשן פיטוריו של הנשיא חוסני מובארק ופיזור הפרלמנט.

הלילה שוחח נשיא ארה"ב ברק אובמה בטלפון עם ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בבקשה לסיוע בתיאום המדיניות בנוגע למצב במצרים. כך דווח ברשת הטלוויזיה פוקס. לדברי בכיר במחלקת המדינה האמריקאית, אובמה קיים את השיחות, מפני שארה"ב אינה רוצה לקחת בעלות על תהליך העברת השלטון במצרים.

אמש אמר השליח האמריקאי המיוחד למצרים, פרנק ויסנר, כי הנשיא מובארק צריך להישאר בתפקידו לעת עתה, כדי לסייע בעריכת השינויים הנדרשים בשלטון המצרי. "צריך לגבש קונצנזוס לאומי לגבי התנאים המוקדמים הדרושים כדי שנוכל להמשיך לצעד הבא", אמר ויסנר בוועידה בינלאומית לנושאי ביטחון במינכן. "הנשיא צריך להישאר בתפקידו כדי לחולל את השינויים הללו. אני מאמין שמנהיגותו של מובארק היא קריטית. זו ההזדמנות שלו להותיר אחריו מורשת משלו". יש לציין כי בוושינגטון התקשו להעניק גיבוי לדברים. "דבריו של ויסנר משקפים את דעתו", אמר הלילה דובר מחלקת המדינה, פיליפ קראולי.

מוחמד אל-בראדעי, שבשבוע שעבר הסמיכו אותו תנועות האופוזיציה לנהל את המו"מ מול השלטונות, אמר בתגובה לדברי ויסנר כי תמיכה אמריקאית בממשלת מעבר בראשות מובארק או סלימאן תהווה "מכשול רציני". לדבריו, "אם אכן זה המצב, זו תהיה מכה רצינית למפגינים ולהעברת השלטון". אל-בראדעי הודה כי בין המוני המפגינים למען שינוי שלטוני במצרים "קיימת עייפות", ולכן ייתכן שיעברו להפגין לסירוגין, יום כן יום לא. עם זאת, הזהיר כי ההפגנות עלולות להפוך ל"יותר זועמות ויותר אלימות".

"צעירי מצרים יכולים לעשות את הבלתי אפשרי"

בתוך כך, למרות מזג האוויר הגשום בכיכר, המפגינים לא מוותרים. למרות שהנוכחות בכיכר הידלדלה משמעותית במהלך סוף השבוע, עדיין נותרו בה מפגינים רבים. האמהות והילדים שבו ברובם לבתיהם ברחבי העיר, ורק הגברים נשארו ללון בכיכר הגשומה.

אתמול בשעות אחר הצהריים הגיע לכיכר הגנרל חסן אל-רוואני, מפקד בכיר בצבא מצרים. הוא התקבל בקריאות צהלה ועידוד מכיוון המפגינים, ששרו לעברו "הצבא והעם הם אחד". אל-רוואני עבר בין המפגינים, נישק תינוקות וחילק מילות עידוד למפגינים המותשים. לאחר מכן עלה לבמה ודיבר אל ההמון המשולהב. "צעירי מצרים יכולים לעשות את הבלתי אפשרי", אמר. עם זאת, הוסיף ואמר כי "בין המפגינים בכיכר ישנם גורמים זרים שדוחפים את המפגינים לאלימות".

בכל שעות היום אתמול הורגשה נוכחות גדולה מאוד של אנשי צבא חבושים בקסדות באזור הכיכר. בערב החלו אנשי הצבא לנוע לתוך הכיכר, וליצור מחסומים שנועדו לאפשר תנועת כלי רכב. המפגינים נוהגים בחיילי הצבא בכבוד ובאדיבות.

עדכון ראשון: 02:17

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully